بررسی سیر نوگرایی در شعر عاشقانهٔ معاصر فارسی: از نخستین بارقه‌ها در دوران قاجار تا بالندگی در اشعار احمد شاملو

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
دانشگاه شیراز، دانشکده‌ی علوم انسانی، بخش زبان و ادبیات فارسی
10.30465/copl.2025.51008.4234
چکیده
عشق به عنوان یکی از بنیادی‌ترین و پیچیده‌ترین مفاهیم در تاریخ ادبیات فارسی، همواره جایگاهی بی‌بدیل در منظومة فکری و فرهنگی ایرانیان داشته است. با وجود این، بازنمایی عشق در ادبیات فارسی را هرگز نباید ایستا و ازلی تصور کرد. برعکس، عشق در تمام اعصار، دستخوش تلاطم‌ها و تأثیرات نهفته در دل بافتارهای تاریخی، اجتماعی و فلسفی بوده است، به‌گونه‌ای که در هر دورة ادبی، چهره‌ای تازه از آن سر برآورده است. با این حال، آنچه در این تحولات مهم می‌نماید، در نظر گرفتن روند تدریجی آن است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی برآمده از اندیشه باختین و سوسور و با تأکید بر ماهیت فرایندی تحولات ادبی اولین بارقه‌های تحول شعر عاشقانة فارسی در دوران معاصر را که از دوران قاجار آغاز شده است واکاوی کرده و با بررسی زمینه‌های آشنایی با اندیشه‌های غربی نشان داده که این تغییرات چگونه بر شعر عاشقانة معاصر تأثیر داشته و با طی مسیری تدریجی به آثار احمد شاملو پیوند خورده‌اند. نتایج حاصل از این بررسی حاکی از آن است که شاملو، نه به‌عنوان آغازگر تحولات شعر عاشقانه، بلکه به‌عنوان امتداد و نتیجة فرایندی تاریخی با بهره‌گیری از دستاوردهای اندیشگانی و ادبی گذشتگان توانسته است، شعر عاشقانه‌ای را خلق کند که به شکلی معنادار هم در حیطة محتوا و هم در حیطة بیان از سنت‌های عاشقانة شعر کلاسیک و شعر عاشقانة هم‌عصرانش فاصله گرفته است و الگویی شاخص و برجسته از شعر عاشقانة معاصر به شمار می‌آید.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

A study of the Course of Transformation in Contemporary Persian Love poetry: From the Early Shifts in the Qajar Era to Its Development in the Ahmad-e Shamlu's Works

نویسندگان English

Sajad Iranpour
Mohammadreza Amini
Department of Persian Language and Literature, Shiraz University, Shiraz , Iran
چکیده English

Love has long held a unique and indispensable place in the cultural and intellectual life of Iranians, standing as one of the most fundamental and multifaceted concepts in Persian literary history. Yet the representation of love in Persian literary tradition has never been static or timeless. On the contrary, it has continually been shaped and reshaped by the historical, social, and philosophical undercurrents of each era, giving rise to new literary configurations over time. What makes these transformations particularly significant is their gradual, process-driven nature. Adopting an analytical approach informed by the theories of Bakhtin and Saussure—and emphasizing the procedural nature of literary evolution—this study investigates the initial signs of transformation in Persian love poetry during the modern era, beginning with the Qajar period. By examining the early encounters with Western thought, it reveals how these intellectual interactions shaped contemporary love poetry and gradually culminated in the works of Ahmad Shamlu. The findings of this study indicate that Shamlu was not the initiator of this transformation but rather its continuation and culmination. Drawing on the intellectual and literary heritage of his predecessors, Shamlu crafted a form of love poetry that meaningfully departed—both in content and expression—from classical traditions as well as the works of his contemporaries. In doing so, he established a defining and influential model for contemporary Persian love poetry.

کلیدواژه‌ها English

Contemporary Persian Poetry
Transformation In contemporary Persian Love Poetry
Love Poetry in Qajar Era
Love in Contemporary Iran
Ahmad Shamlu's Love Poetry

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از 18 مرداد 1404