بررسی و تحلیل عناصر و سازوکارهای القای معانی در شعر نیمایوشیج

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور،تهران ، ایران

10.30465/copl.2025.10347

چکیده

همه هنرمندان از جمله شاعران خلاق ، پیش از آن که معنا را بیان کنند ؛ زمینه تجسّم و حس معنا را برای مخاطب فراهم می سازند و او را در فضایی قرار می دهند که تصور کند ، معنا همان است چنانکه نیمایوشیج جهت القای مفاهیم ذهنی خود به مخاطب و عمق بخشی و تجسّم مفهوم مورد نظر در ذهن او، از عناصر و سازو کارهایی مثل تصویر، فضاسازی، حکایت تمثیلی ،عاطفه، رنگ ، هماهنگی آوایی ، هنجارگریزی نحوی ، ابهام ،نماد و... بهره گرفته و توانسته تاثیر واحدی را بر خواننده بگذارد و دیدگاه او را نسبت به اوضاع سیاسی و اجتماعی تحت تاثیر قرار دهد و نیز نیما با استفاده از عنصر عاطفه همه عناصر شعری را در شبکه ای به هم متصل ساخته، احساسات و عواطف مخاطبان شعری خود را در جهت احساس و عاطفه مدّنظر خود هدایت نموده است.

نگارنده در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای - اسنادی در بررسی42 قطعه شعر1 برجسته نیما، به این نتیجه رسید که نیما در اغلب این قطعات از عناصر و سازوکارهای القای معانی مثل «رنگ، فضاسازی و تصویرآفرینی، عاطفه، هماهنگی آوایی و هنجار گریزی نحوی» به طور همزمان استفاده کرده ولی در 27 قطعه2از آن نیز علاوه بر عناصر مذکور از « نماد و ابهام» و در 24 قطعه3 از سازوکار« حکایت تمثیلی» برای القای معانی بهره گرفته است و توانسته با این ساز و کارهای القای معانی به واژگان ، اصطلاحات ،اسامی بومی و محلی و حتی رنگها بار معنایی تازه ای داده ، خلاقانه دلالت و حوزه مفهومی آنها را گسترش دهد . نیما به جای توصیف مستقیم عواطف و دنیای آرمانی خود ، تصویری از آنها را در برابر چشمان مخاطب به نمایش می گذارد و او را به طور ناخواسته ، طوری درگیر فضایی از اندیشه های خلاقانه خود قرار می دهد که تا از چشم انداز دیگری به جهان و پدیده ها بنگرد و از ذهنیت عادتی و تقلیدی خود دست کشیده ، به استقبال دگر اندیشی و نو اندیشی برود و کاری می کند که انسان ایرانی پس از گذشت قرنها از آسمان روی گردانده ،به زمین و زمینیان بنگرد و انسان و درد هایش را از منظر دیگری به تجربه نشسته ، اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور را از چشم انداز دیگرمورد مداقه و تامّل قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation and analysis of the elements and mechanisms of inducing meanings in Nimayoshij's poetry

نویسنده [English]

  • thorolah norouzi davoodkhani
Department of Persian Language and Literature, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

All artists, including creative poets, before expressing the meaning; They provide the context of visualization and sense of meaning for the audience and place him in a space where he imagines that the meaning is the same as Nimayoshij in order to induce his mental concepts to the audience and give depth and visualization of the desired concept in his mind, from the elements and Mechanisms such as image, space creation, allegorical story, emotion, color, phonetic harmony, syntactic avoidance, ambiguity, symbol, etc. have been used and have been able to leave a single impression on the reader and influence his view on the political and social situation. By using the element of emotion, Dehed and Nima connected all the poetic elements in a network, and directed the feelings and emotions of their poetic audience in the direction of their desired feeling and emotion.

In this research, the author relied on the descriptive-analytical method and on the basis of library-documentary studies in the examination of 42 prominent pieces of Nima's poetry, and came to the conclusion that in most of these pieces, Nima uses elements and mechanisms to induce meanings such as "color, creating space and creating images, He used "emotion, phonetic harmony and syntactic norm avoidance" at the same time, but in 27 pieces 2 of it, in addition to the mentioned elements, he used "symbol and ambiguity" and in 24 pieces 3, he used the mechanism of "allegorical story" to induce meanings and was able to The mechanisms of inducing meanings to words, terms, native and local names and even colors give a new meaning and creatively expand their meaning and conceptual scope. Instead of directly describing his emotions and his ideal world, Nima displays an image of them before the eyes of the audience and unintentionally involves him in a space of his creative thoughts that allows him to see the world from another perspective. Look at the phenomena and give up your habitual and traditional mentality, go to welcome new and different ways of thinking and do something that Iranian man after centuries has turned away from the sky, look at the earth and earthlings and see man and his pains from the point of view. Another one has experience, to consider the political and social situation of the country from another perspective.
Send feedback
Side panels
History
Saved

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary poetry
  • Nimayoshij
  • elements of inducing meanings
  • rhetoric