- استات، اندرو (1389). کمدی، ترجمۀ بابک تبرایی تهران: چشمه.
- انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن.
- باختین، میخاییل(1387). تخیل مکالمهای: جستارهایی دربارۀ رمان، ترجمۀ رویا پورآذر، تهران: نی.
- پاکباز، روبین (1394). دایرهالمعارف هنر، جلد دوم، تهران: فرهنگ معاصر.
- تامسون، فیلیپ (1390). گروتسک، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
- تسلیمجهرمی، فاطمه و یحیی طالبیان (1390). «تلفیق احساسات ناهمگون و متضاد(گروتسک)در طنز و مطایبه(نمونه مورد مطالعه: کاریکلماتورهای پرویز شاپور)»، مجله فنون ادبی دانشگاه اصفهان، سال سوم،شماره1(پیاپی4)، صص20-1.
– چوبک، صادق (1352). انتری که لوطیش مرده بود، تهران: جاویدان.
- حسنزادهمیرعلی، عبدالله و معصومه جمعه (1392). «ناتورالیسم و فابل با نگاهی به آثار صادق چوبک»، مجله تاریخ ادبیات، شماره(3/73)، صص182-167.
– حسنزادهمیرعلی، عبدالله و آرتمیز صیادچمنی (1394). «بررسی مؤلفههای ناتورالیسم در داستان بلند حاجیآقا»، هشتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،667-655.
– حقشناس، علیمحمد (1384). فرهنگ هزاره معاصر انگلیسی- فارسی، جلد دوم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
- ساعدی، غلامحسین (1391). عزاداران بَیَل، تهران: نگاه.
- رستگارفسایی، منصور (1388). پیکرگردانی در اساطیر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- سلامتباویل، لطیفه و فتانه قملاقی (1396). «تطبیق مؤلفههای ناتورالیسم با آثار صادق چوبک»، فصلنامه مطالعات نقد ادبی، دوره12، شماره46، صص121-95.
- شربتدار، کیوان و شهره انصاری (1391). «گروتسک و ادبیات داستانی: بررسی مفهوم گروتسک و کاوش مصداقهای آن در داستانهای کوتاه شهریار مندنیپور»، مجله ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره2، صص121-105.
- صادقی، بهرام (1356). سنگر و قمقمههای خالی، تهران: کتاب زمان.
- صفایی، علی و حسین ادهمی (1391). «بررسی و تحلیل مؤلفههای گروتسک در داستان (بچّههای قالیباف خانه اثر هوشنگ مرادی کرمانی)»، ششمین همایش ملی پژوهشهای ادبی، دانشگاه شهید بهشتی.
- فاضلیبیرجندی، محمود (1371). «برخی تأملات و یک داوری دیگر پیرامون مسخ»، نشریه ادبستان فرهنگ و هنر، شماره29،صص79-78. - - فورست، لیلیان و پیتر اسکرین (1376). ناتورالیسم، ترجمۀ محسن افشار، تهران: مرکز.
- فهیمکلام، محبوبه و دیگران (1390). «بررسی دیدگاههای ناتورالیستی زولا و چوبک»، دوره5، شماره19، صص97-81.
- کربلاییمحمد، افسانه و علیرضا شعبانلو (1395). «بررسی تطبیقی گروتسک (طنز سیاه) در آثار صادق چوبک و هوشنگ گلشیری»، مجله مطالعات و ادبیات، عرفان و فلسفه، دوره2، شماره1/2، صص675-655.
- کوندرا، میلان (1383). هنر داستاننویسی، ترجمۀ پرویز همایونپور، تهران: قطره.
- گاردینر، مایکل (1381). «تخیل معمولی باختین»، ترجمۀ یوسف اباذری، مجله ارغنون، شماره 20،صص66-33.
- لوترآدامز و یتس، ویلسون (1389). گروتسک در هنر و ادبیات، ترجمۀ آتوسا راستی، تهران: قطره.
- محمدیفشارکی و دیگران ( 1392). «عناصر ساختاری گروتسک در برخی داستانهای فارسی و خارجی»، مجلۀ مطالعات و تحقیقات ادبی، شماره 17، صص110-89.
- مهدیزاده، علیرضا (1392). «تحلیل کنش عکاسی و خوانش عکس از دیدگاه نشانهشناسی»، مجلۀ جلوه هنر، دوره جدید، شماره5، صص74-65.
- هدایت، صادق (1356). سایه روشن، تهران: جاویدان.
- هیوارد، سوزان (1381). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: هزاره سوم.
- یعقوبیجنبهسرایی، پارسا و طیبه فشی (1390). «گروتسک (طنز آمیخته) در آثار جمالزاده»، فصلنامه تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال چهارم، شماره 3،صص254-245.
- Caron, James E(1989). Grotesque Naturalism: The Significance of the Comic in McTeague, Texas Studies in Literature and Language,Vol. 31, No. 2, Nineteenth-Century Fiction (summer), pp. 288-317.
- Constantinou, Stavroula (2010). Grotesque Bodies in Hagiographical Tales: The Monstrous and the Uncanny in Byzantine, Collections of Miracle Stories ،Dumbarton Oaks Papers ,vol .64 ,pp 54-43.