آدورنو، تئودور؛ هورکهایمر، ماکس (1396). دیالکتیک روشنگری، ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان، چ اول، تهران: انتشارات هرمس.
آلوارز. آ (1393). بکت، ترجمه مراد فرهادپور، چ چهارم، تهران: انتشارات طرح نو.
استارمی، ابراهیم (1390). «مبانی تئاتر روایی برشت با استناد به نمایشنامه ننه دلاور و فرزندانش»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره 61، صص24-5.
باش، علی( 1390). مجموعه آثار نمایشی بکت، چ دوم، مشهد: انتشارات مهر دامون.
بدیو، آلن (1394). در باب بکت، چ اول، تهران: انتشارات بوتیمار.
براونینگ، رابرت (1395). فلوتزن رنگارنگ(افسانه هاملین)، ترجمه محمد صادق جابری فرد، تهران: انتشارات کتاب سبز.
براهنی، رضا (1368). قصه نویسی، چ چهارم، تهران: انتشارات البرز.
بلانشو، موریس (1395). از کافکا تا کافکا، ترجمه مهشید نونهالی، چ چهارم، تهران: نشر نی.
پینتر، هارولد(1392). دو نمایشنامه: مستخدم ماشینی و درد خفیف، ترجمه غلامرضا صراف، چ سوم، تهران: نشر دات.
جانسون، مارک (1396). بدن در ذهن، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، چ اول، تهران: انتشارات آگاه.
جمادی، سیاوش(1394). انکار حضور دیگری، چ دوم، تهران: انتشارات ققنوس.
جیمز، روز (1390). تئاتر تجربی( از استنانیسلاوسکی تا پیتر بروک)، ترجمه مصطفی اسلامیه، چششم، تهران: انتشارات سروش.
داستایفسکی، فئودور(1361). تسخیرشدگان، ترجمه دکتر علیاصغر خبرهزاده، ج اول، چ پنجم، تهران: انتشارات آسیا.
داستایفسکی، فئودور (1388). جنایت ومکافات، ترجمه مهری آهی، چ هفتم، تهران: انتشارات خوارزمی.
رابرتس، جیمز (1394). بکت و تئاتر معنا باختگی، ترجمه حسین پاینده، چ اول، تهران: انتشارات فرهنگ جاوید.
سیگر، لیندا (1385). از فیلم نامه تا فیلم، ترجمه ی سید جلیل شاهری لنگرودی، چ اول، تهران: انتشارات افراز.
شکسپیر، ویلیام (1388). رمئو و ژولیت، ترجمه علاء الدین پازارگادی، چ دوازدهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
شهبازی، شاهپور (1390). تئوری های فیلم نامه در سینمای داستانی، چ اول، تهران: انتشارات چشمه.
عبداللهیان، حمید (1379). کارنامه نثر معاصر، چ اول، تهران: انتشارات پایا.
علیآبادی، همایون (1367). «سیری در زندگی و آثار هارلود پینتر (1930) درام نویس معاصرانگلیسی»، مجله تئاتر، ش 16،صص241-228.
فرهادپور، مراد(1392). بادهای غربی، چ سوم، تهران: انتشارات هرمس.
قاسمی، رضا (1390). حرکت با شماست مرکوشیو، چ دوم، تهران: انتشارات نیلوفر.
قاسمی، رضا(1393). همنوایی شبانه ارکستر چوبها، چ دهم، تهران: انتشارات نیلوفر.
قادری، نصرالله(1380). آناتومی ساختار درام، چ اول، تهران: انتشارات کتاب نیستان.
ملکپور، جمشید (1363). ادبیات نمایشی در ایران، ج اول و دوم، تهران: انتشارات توس.
مهدیان، محمود (1353). چهار نمایشنامه( ترجمه نمایشنامه هایی از فرناندر آربال، تورنتون وایلدر، هارولد پینتر، پل آبلمان)، تهران: انتشارات متین.
محبی، پرستو و محمدجعفر یوسفیان کناری (1390). «تأثیر متقابل ادبیات داستانی مدرن و تئاتر ابزورد»، نشریه مطالعات تطبیقی هنر، سال اول، شماره دوم، صص86-73.
مکی، ابراهیم (1390). شناخت عوامل نمایش، چ هفتم، تهران: انتشارات سروش.
ناظرزاده کرمانی، فرهاد (1365). تئاتر پیشتاز-تجربهگر و عبث نما، چ اول، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
نصیری، مهدی.(1393). «اقتباس از ادبیات داستانی برای درام: زمینهها و کاربردها»، فصلنامه علمی و پژوهشی تئاتر، ش58، صص69-77.
نوایی، عبدالحسین (1378). سیر شطرنج ایران در جهان، چ اول، تهران: انتشارات شباویز.
ویلیامز، تنسی(1395). باغ وحش شیشهای، ترجمه مرجان بخت مینو، چ هفتم، کرج: انتشارات مینو.
هارلند، ریچارد(1393). درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاتون تا بارت، ترجمه علی معصومی و شاپور جورکش، چ چهارم، تهران: نشر چشمه.
هاشمی، محمد منصور (1381). نقد و تحلیل وگزیده داستان های صادق هدایت، چ اول، تهران: انتشارات روزگار.
هدایت، صادق(1333). سه قطره خون، چ سوم، تهران: انتشارات نیمروز.