هدف این مقاله بررسی حوزۀ تجربیات شاعرانۀ اخوان ثالث و نقد و بررسی زیباشناختی آن است که با روش توصیفی-تحلیلی در دو حوزۀ تجربه و کارکردهای هنری آن، به این موضوع پرداخته است. حوزۀ تجربیات او به دو دستۀ تجربههای حسی و درونی تقسیم میشود. تجربیات حسی وی برخورد شاعر با پدیدهها و عناصر طبیعت است که محرک عاطفۀ او شده است. تجربیات درونی اخوان نیز بیانگر تشویشها و دگرگونیهای درونی اوست که بیشتر آنها جنبهای غنایی دارد. ثبت تجربیات واحد و گسترش آن در سراسر شعر یکی از عوامل شکلگیری فرم ذهنی و ایجاد روایت در اشعار او محسوب میشود. اخوان با ایجاد دخل و تصرفاتی که در تجربیات خود بهوجود آورده، آن را به طبیعت عامه نزدیک ساخته و محملی برای حمل اندیشههای خود قرار داده است. وی از طریق تلفیق اندیشه و عاطفه با تجربه و ساخت نماد از تجربیات خود، موجب تعالی هنری آنها شده است.
انصاری، صدیقه و مریم خلیلی جهانتیغ(1392). «تجربیات شاعرانۀ سیدعلی صالحی در سه دفتر شعر او»، پژوهشنامۀ ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال یازدهم، شمارۀ بیستم، صص9-28.
تادیه، ژان ایو(1390). نقد ادبی در قرن بیستم، ترجمه مهشید نونهالی، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
حقوقی، محمد(1393). شعر زمان ما2، چاپ شانزدهم، تهران: نگاه.
دادبه(1375). مقدمه حکایت شعر، (← اسکلتن، رابین(1375). حکایت شعر، ترجمة مهرانگیز اوحدی، مقدمه و ویرایش اصغر دادبه، تهران: میترا).
دهرامی، مهدی و عمرانپور، محمدرضا(1392). «نقد و بررسی عاطفه در اشعار نیمایوشیج»، پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال یازدهم، شماره بیستم، صص65-82.
دیچز، دیوید(1388). شیوههای نقد ادبی، ترجمه محمدتقی صدقیانی و غلامحسین یوسفی، چاپ ششم، تهران: انتشارات علمی.
سپهری، سهراب(1389). هشت کتاب، تهران: شهرزاد.
شفیعی کدکنی، محمدرضا(1390). با چراغ و آینه؛ در جستجوی ریشههای تحول شعر معاصر ایران، تهران: سخن.
شمس لنگرودی(1370). تاریخ تحلیلی شعر نو، تهران: مرکز.
شمیسا، سیروس(1388). راهنمای ادبیات معاصر، چاپ دوم، تهران: میترا.