بررسی موسیقی در غزل دهۀ نود بر اساس شعر شاعران گمنام

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه تهران
2 دانشگاه تهران
10.30465/copl.2025.49411.4176
چکیده
چکیده:
موسیقی یکی از عوامل تشخص زبان شاعرانه است که دو ساحت درونی و بیرونی را در برمی‌گیرد. ساحت بیرونی موسیقی یعنی وزن عروضی، قافیه و ردیف در شعر معاصر و با ظهور غزلسرایانی چون سیمین بهبهانی و حسین منزوی دستخوش تحولاتی شد. این تحولات تا کنون ادامه یافته و پس از عبور از فراز و فرودها، به ثباتی نسبی در سالهای آخر سدۀ چهارده رسیده است. تحلیل و بررسی موسیقی در غزل شاعران دهۀ نود، به ویژه شاعران گمنام، نتایج قابل توجهی به دست می‌دهد که موضوع و هدف اصلی این پژوهش قرار گرفته است. برای این منظور از روش تحقیق کتابخانه‌ای استفاده و موسیقی غزلها بررسی است.
بررسی وزن‌های عروضی و بسامد کاربرد آنها، شیوۀ به کارگیری قافیه، قافیۀ میانی، ردیف و انواع آن، استفاده از ردیف‌های تازه و دشوار، خروج از وزن و قافیه و ردیف و نقاط ضعف و قوت در موسیقی غزل این دوره، مواردیست که در این پژوهش بدانها پرداخته شده است.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که علیرغم طبع‌آزمایی شاعران دهۀ نود در اوزان ابداعی، اوزان سنتی و کهن در مقایسه با اوزان نو همچنان از اقبال بیشتری برخوردارند. وزن‌هایی که نرمش و موسیقایی کمتری دارند طی این سالها از قلمرو غزل فارسی حذف شدند و از میان اوزان ابداعی نیز آنها که تغییراتی جزئی در اوزان کهن ایجاد کرده‌اند، پایدار مانده‌اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Music Analysis in sonnet Poetry of the 1990s Based on the Poems of Anonymous and Lesser-known Poets

نویسندگان English

omid majd 1
zahra hedayatimatin 2
1 Member of the faculty of Tehran University
2 Master's degree in Persian language and literature, University of Tehran
چکیده English

Music is one of the factors that characterize poetic language, which includes two internal and external aspects. The external aspect of music, namely prosodic meter, rhyme, and radif, underwent changes in contemporary poetry with the emergence of ghazal writers such as Simin Behbahani and Hossein Manzavi. These changes have continued until now and, after going through ups and downs, reached relative stability in the last years of the fourteenth century. The analysis and study of music in the ghazals of the poets of the nineties, especially the anonymous poets, yields significant results, which is the main subject and goal of this research. For this purpose, the library research method is used and the music of the ghazals is studied.
The study of prosodic meters and the frequency of their use, the method of using rhyme, mid-rhyme, radif and its types, the use of new and difficult radifs, departure from meter, rhyme, and radif, and the strengths and weaknesses in the music of ghazals of this period are the issues that have been addressed in this research.
The results of this study show that despite the experimentation of poets in innovative meters in the 1990s, traditional and ancient meters continue to be more popular than new meters. Meters that are less flexible and musical have been eliminated from the realm of Persian ghazals over the years, and among the innovative meters, those that have made minor changes to the ancient meters have remained stable.

کلیدواژه‌ها English

sonnet
1990s
music
poetry rhythm
anonymous poets

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از 20 مرداد 1404