تحلیل ترانه‌های دهة نود با رویکرد نظریة تحلیل گفتمان؛ مطالعه موردی مجموعه شعر خانة ‌ترانه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه

2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه

10.30465/copl.2025.50621.4224

چکیده

با گذشت یک قرن افت و خیز در ترانة‌ معاصر ایران، امروز می‌‌توان سیر دگردیسی آن را در واپسین دهة آن، دهة نود، با رویکردی تحلیلی مطالعه کرد و مجموعه شعر «خانة ترانه» با آثار بیش از پنجاه ترانه‌سرای دهه نود این امکان را تا حدودی فراهم آورده‌است. نظریة تحلیل گفتمان در این مقاله به بررسی نقش و کارکرد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و فلسفی ژانر ترانه و نیز حقیقت ماهوی آن در عصر پسامدرنیته می‌پردازد؛ چراکه نظریه گفتمان می‌تواند یکی از نمودهای عصر پسامدرنیسم و دورة گذار از ماهیت واقعیت‌ تک بُعدی ابژه‌ها در زندگی اجتماعی امروز باشد. این‌ جستار، ترانه‌های دهة نود را به عنوان یکی از نمودهای فراگیر فرهنگی ارزیابی کرده‌ و به یافته‌هایی ذیل موضوعاتی چون: تاریخ ترانه، عشق، زبان و نیز ممنوعیت دست یافته‌است. طبق نتایج این پژوهش، ترانه‌های دهة نود در یک ساز و کار مدرنیستی و پسامدرنیستی تحت تأثیر دو عامل ایدئولوژی و قدرت از یک هژمونی فکری و فلسفی پیروی می‌کنند که به نوعی منجر به خلق گفتمان تازه‌ای در این حوزه شده‌است. گفتمانی که در لایه‌های زیرینش از تأثیر مسائلی چون: تکنولوژی، سیاست، فرهنگ، علایق و سلایق جوانان، اتوریتة مافیای صنعت موسیقی، برخورد سلبی رادیو و تلویزیون ملی و... خبر می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of songs from the nineties with a discourse analysis theory approach; case study of the poetry collection Khane Taraneh

نویسندگان [English]

  • mohammad sayyedi 1
  • fatemeh modarresi 2
1 Ph.D student in Persian Language and Literature, Urmia University
2 Professor of Persian Language and Literature department , Urmia University
چکیده [English]

After a century of changes and developments in contemporary Iranian song, today it is possible to study its evolution in its last movement, the song of the nineties, with an analytical approach. the poetry collection "Khane Taraneh" includes works by more than fifty songwriters of this decade, which has made such research possible, using the approach of discourse analysis theory, examines the social, political, cultural, artistic and philosophical role and function of the song genre and discovers its existential truth in the postmodern era; because the theory of discourse analysis can be one of the signs of the postmodern era and the period of moving beyond the one-dimensional reality of objects in today's social life. this essay examines the songs of this decade as one of the general manifestations of cultural and social action and has reached the following findings on topics such as: history of songs, love, language and prohibition. according to the results of this research, the songs of the nineties, in a modernist and postmodernist mechanism, under the influence of two factors: ideology and power in society, follow an intellectual and philosophical hegemony that has led to the creation of a new discourse in this art. a discourse that, in the deep layers of its investigation, shows the impact of issues such as: technology, politics, culture, the interests and tastes of youth, the authority of the music industry mafia, the negative attitude of national radio and television, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Song
  • Music
  • Nineties
  • Philosophy
  • Art
  • Discourse