تحلیل آسیب های ساختاری غزل آوانگارد

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان. خرم آباد

2 عضو هیات علمی دانشگاه لرستان

3 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

4 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، ایران

10.30465/copl.2025.50810.4227

چکیده

غزل آوانگارد که نخستین نشانه های آن در دهۀ هفتاد در شعر فارسی دیده شد با نام های متعددی مطرح شده است. غزل فرم، غزل پست مدرن، فراغزل، غزل متفاوط، غزل خودکار ، غزل متن و... که هر کدام بخشی از آوانگاردیسم در غزل را اجرا می کنند. اصلی ترین ویژگی همۀ این انواع غزل این است که در ساختار و فرم عادی غزل کلاسیک تغییراتی را لحاظ کرده اند و مدعی ایجاد ساختاری نو و تازه در غزل هستند.
این مقاله به بررسی آسیب های ساختاری غزل آوانگارد می پردازد و به این سوال پاسخ می دهد که آسیب های ساختاری چه تاثیری بر فروش مجموعه غزل های مرتبط با این جریان ها داشته است. برای بررسی این سوال از پرسشنامه ای مولف ساخته استفاده شد و با نرم افزار آماری spss ورش تی تست تک متغیره داده ها تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهد که تغییر قالب غزل و آوردن الفاظ نامناسب و زبان هنجار شکن مهمترین آسیب هایی ست که بر اقبال مخاطبان تاثیر گذاشته است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the structural damages of Avant-Garde Ghazal

نویسندگان [English]

  • mohammadreza nematiyaichi 1
  • mohammadreza roozbeh 2
  • Ali Noori 3
  • mohammad khosravi shakib 4
1 phd student of persianlanguage and literature at lorestan university. khorramabad
2
3 Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of literature and humanities Lorestan University, Khorram Abad, Iran.
4 Associate Professor of Persian Language and Literature, lorestan university, Iran
چکیده [English]

Avant-garde ghazal, the first signs of which were seen in Persian poetry in the 1970s, has been mentioned by many names. Form ghazal, postmodern ghazal, metaghazal, varied ghazal, automatic ghazal, text ghazal, etc., each of which implements a part of avant-gardism in ghazal. The main feature of all these types of ghazal is that they have included changes in the normal structure and form of the classical ghazal and they claim to create a new and fresh structure in the ghazal.
This article examines the structural damage of the avant-garde sonnets and answers the question of what effect the structural damage has had on the sale of the collection of sonnets related to these trends. To investigate this question, a self-made questionnaire was used, and the data were analyzed with the statistical software spss and the univariate t test. The results show that changing the form of ghazal and adding inappropriate words and breaking language are the most important harms that have affected the audience's happiness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary poetry
  • contemporary sonnet
  • avant-garde
  • damage
  • structure