قدرت‌‌ستیزی با گفتمان فرهنگ عامه و فولکلور در اشعار احمد شاملو

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

10.30465/copl.2025.49332.4167

چکیده

مجموعۀ افسانه‌‌ها، تصنیف‌‌های عامه، فرهنگ عامه، مجموعۀ عقاید و اندیشه‌‌ها، قصه‌‌ها، آداب‌ورسوم، ترانه‌‌ها و هنرهای ابتدایی یک ملت را «فولکلور» می‌‌نامند. در کنار ادب رسمی که زبان ساخته‌وپرداختۀ حاکمیت است و به‌نوعی با انواع ساختارهای «قدرت» ملائم و ملازم است، «ادبیات عامه» از منابع رسمی جامعه صادر نشده و هیچ «قدرتی» در خلق و امتداد آن نقش نداشته است. این پژوهش به بررسی گفتمان‌های «قدرت‌ستیزانه» در ادبیات عامه می‌پردازد و تحلیل می‌کند که ادبیات عامه چگونه با فاصله‌گیری از منابع قدرت و اقتدارگرایی، تلاش می‌کند جلوه‌های اقتدارگرایی را تحدید و با آن ستیز کند. همچنین، بررسی می‌شود که در این مسیر از چه لوازم و راهکارهایی استفاده می‌کند. کمتر زمانی بوده است که ادبیات و آثار ادبی‌‌، از دغدغه‌‌های قدرت‌ستیزانه عاری باشد، اما از آغاز دهۀ 1320 تا پایان دهۀ 1350 هـ.ش، تحت‌تأثیر تحولات اجتماعی-اقتصادی و تعلیمات احزاب و برپایۀ گرایش‌‌های سیاسی-فلسفیِ مسلط بر جهان معاصر، نوعی ادبیاتِ ستیز در ایران رشد می‌‌یابد که مبارزه با استبداد و استعمار را مضمون اصلی فرهنگ رایج می‌‌کند و در ارتباطِ برهم‌کنشگرِ ادبیات و جامعه، مبارزه‌جویی و انقلابی‌‌گری، اصالت نظری و عملی می‌‌یابد. در تأثیرپذیری از این فضای به‌وجودآمده که قدرت و اقتدارگرایی به بوتۀ نقد و چالش کشیده شد، احمد شاملو با توجه به علاقۀ ویژه‌‌ای که به فرهنگ و ادب عامه داشت، موفق به خلق نوعی ادب عامه شد که یکی از دستاوردهای آن «ستیز و تحدید قدرت و اقتدارگرایی» با زبان و امکانات ادبیات عامه بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Opposition to Power through the Discourse of Folk Culture and Folklore in Ahmad Shamlou's Poetry

نویسندگان [English]

  • Mohsen Abbasi 1
  • abdolali oveisi kahkha 2
  • Abdollah Vaceghabbasi 3
1 PhD student in the field of Persian language and literature, University of Sistan and Baluchistan
2 Associate Professor of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchistan
3 Associate professor of persian language and literature,Sistan and bluchestan
چکیده [English]

The collection of legends, folk ballads, folklore, beliefs, ideas, tales, customs, songs, and the early arts of a nation is called “folklore”. Alongside official literature, which is crafted and endorsed by those in power and is aligned with various structures of “authority”, “folk literature” does not originate from official sources within society and no “authority” plays a role in its creation and continuation. This research examines the “anti-authoritarian” discourses within folk literature and analyzes how folk literature, by distancing itself from sources of power and authoritarianism, strives to limit and oppose manifestations of authoritarianism. It also explores the tools and strategies used in this endeavor. Rarely has literature and literary works been devoid of anti-authoritarian concerns, but from the early 1940s to the late 1970s, influenced by socio-economic changes and the teachings of political parties, and based on the prevailing political-philosophical trends in the contemporary world, a type of combative literature emerged in Iran. This literature made the struggle against despotism and colonialism the main theme of the prevailing culture, and in the interactive relationship between literature and society, militancy and revolutionary spirit gained theoretical and practical authenticity. Influenced by this environment, where power and authoritarianism were subjected to criticism and challenge, Ahmad Shamlou, with his special interest in folk culture and literature, succeeded in creating a type of folk literature, one of the achievements of which was “opposing and limiting power and authoritarianism” using the language and capabilities of folk literature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Opposition to power
  • anti-authoritarian discourses
  • folk literature
  • Ahmad Shamlou