بررسی تطبیقی دوسویگی در رمان‌های دوشنبه‌های آبی ماه و این ناقوس مرگ کیست

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

3 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد تهران شمال

10.30465/copl.2024.49418.4177

چکیده

دوسویگی اصطلاحی است که باختین در نظریۀ چندصدایی خود مطرح کرده است. در این رویکرد صدای نویسنده در رمان اهمیت دارد که آن را به‌صورت سبک‌برداری، نقیضه، گفتمان شفاهی و گفتمان جدل پنهانی نشان می‌دهد. در نوشتار حاضر، این رویکرد به شیوه‌ای تطبیقی در دو رمان دوشنبه‌های آبی ماه نوشتۀ محمدرضا کاتب و این ناقوس مرگ کیست اثر ارنست همینگوی بررسی می‌شود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی و بر مبنای اسناد کتابخانه‌ای است و در پی پاسخ به این مسئله است که نویسندگان در این دو رمان چگونه دیدگاه‌های ایدئولوژیک خود را در متن منعکس کرده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در سبک‌برداری هر دو نویسنده از شیوۀ نام‌گذاری شخصیت‌ها استفاده کرده‌اند، با این توضیح که نام‌گذاری کاتب دلالت بر جایگاه قهرمانانۀ بابا دارد و نام‌گذاری همینگوی دلالت سیاسی دارد. در رمان کاتب، نقیضه به صورت رفتار رندانۀ تیربارچی در فضای جبهه نمود دارد که در تعارض با وجهۀ مقدس جنگ است و در رمان همینگوی به صورت رفتار عاشقانۀ قهرمان در بحران جنگ. گفتمان شفاهی در رمان ایرانی نقاط ضعف بابا است که در متن طنین‌انداز است و در رمان آمریکایی چیستی کشتار در جنگ، و ارجحیت منافع حزب مطرح است. گفتمان جدل پنهانی در رمان کاتب به صورت صدای کاریزماتیک بابا در گفتمان مهندس حضور دارد، و در رمان همینگوی صدای کاریزماتیک پیلار و پابلوجریان دارد. همچنین گفتمان حزب جمهوری‌خواه در صدای رابرت حضور دارد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ملاحظات فرهنگی نویسندۀ ایرانی و ملاحظات سیاسی نویسندۀ آمریکایی در لایه‌های پنهان متن قابل دریافت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Double Sided Discourse In The "Blue Mondays of The Month" and "For Whom The Bell Tolls" Novels

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Shafiee 1
  • زهرا قُرُقی 2
  • Hengameh Ashoori 3
1 Department of Persian Language and Literature,, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Tehran North Branch, Tehran, Iran.
2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, North Tehran Branch
3 Language& Litrature department , Azad university , North of Tehran
چکیده [English]

Double-voiced discourse is a term that Bakhtin has introduced in his theory of polyphony. In this approach, the author’s voice is manifested in the text through literary techniques including stylization or style-switching, parody, oral discourse resonance, and hidden polemic discourse. Against this background, the present study examines two war novels: Mohammadreza Kateb’s Blue Mondays of the Month as well as Ernest Hemingway’s For Whom the Bell Tolls. The research method utilizes a descriptive-analytical approach, relying on library documents to analyze and compare the two aforementioned novels. The objective of this study is to discover the hidden voice of the text that the author displays using various techniques. The research demonstrates that characterization in both novels is achieved through the naming of characters. In Kateb’s novel in the form of the nonchalant behavior of the sniper in a war situation and in Hemingway’s novel in the form of the hero’s passionate behavior and words in a sensitive and extravagant situation. Oral discourse in the Iranian novel echoes Baba’s weaknesses within the text, while the American novel explores the devastating consequences of war and prioritizes political interests over regional security. Hidden polemical discourse is present in Kateb’s novel, as the engineer’s discourse reveals both Baba’s sympathetic and serious voices. Similarly, in Hemingway’s novel, Pablo’s commanding voice is subtly present in Pilar’s words, while Maria’s words reflect Pilar’s femininity. Furthermore, Robert’s voice carries the discourse of the Republican party.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bakhtin
  • Stylization
  • Parody
  • Oral discourse
  • Hidden polemical discourse
  • Blue Mondays of the Month
  • For Whom the Bell Tolls