برتنس، یوهانس ویلم (1383). مبانی نظریۀ ادبی. ترجمۀ محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
برک، لورا (1389). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی)، جلد دوم. ترجمۀ یحیی سیدمحمدی. تهران: ارسباران.
پارسا، محمد (1367). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: بعثت.
پینک، دانیل ه. (1399). ذهن کامل نو؛ گذار از عصر اطلاعاتی به عصر مفهومی. چاپ هشتم، تهران: آگاه.
تایسن، لیس (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر. ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، ویرایش حسین پاینده. تهران: نگاه امروز؛ حکایت قلم نوین.
حجازی، بنفشه (1395). ادبیات کودک و نوجوان: ویژگیها و جنبهها. چاپ چهاردهم، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
دوبونو، ادوارد (1399). تفکر جانبی؛ کتاب درسی خلاقیت. ترجمۀ مرتضی نادری درهشوری، چاپ دوم، تهران: پژواک.
دوبونو، ادوارد (1400). درسهای درست اندیشیدن. ترجمۀ ملکدخت قاسمی نیکمنش، چاپ ششم، تهران: اختران.
ستاری، علی (1400). آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان. چاپ سوم، تهران: سمت.
شعارینژاد، علیاکبر (1390). ادبیات کودکان. چاپ بیستوهفتم، ویراست چهارم، تهران: اطلاعات.
عسگری، محمدعلی (بی تا). «موجهای بلند». کلمه، نهم و دهم: 37-32.
کلهر، فریبا (1396). بازگشت هرداد. چاپ سوم، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کوکبی، مرتضی؛ حری، عباس؛ مکتبی فرد، لیلا (1389). «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان». نشریه مطالعات ادبیات کودک زمستان 1389 - شماره 2: 194-157.
لطفآبادی، حسین (1384). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
موسوی، فاطمه؛ هادیپور، اصغر و سمندری (1387). «سیر ادبیات کودک و نوجوانان در ایران». تهران: فصلنامه ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره 11، بهار و تابستان 1387: 143-124.
مهدوی، اعظم (1398). از دوازده انگشت نکبتیاش. چاپ سوم، تهران: هوپا.
نورپیشه قدیمی، ندا؛ طحان، احمد؛ مظفریان، فرزانه (1400) بررسی تقابلهای دوگانه در آثار هوشنگ مرادی کرمانی و کریستین اندرسون. نشریۀ زبان و ادب فارسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج)، بهار 1400، شماره 46، صص: 220-190.
نیومن، باربارا و نیومن، فیلیپ (1393). نظریههای رشد. ترجمۀ مجتبی امیری مجد. تهران: دانژه.
Şenel Elaldı (2021). Effect of Lateral Thinking Dispositions on Groupwork. Journal of Technical Education and Training VOL. 13 NO. 2 (2021) 74-94
Waks, S. (1997). Lateral Thinking and Technology Education. Journal of Science Education and Technology 6,P: 245–255