انصاری، خواجهعبدالله (1368)، صد میدان، بهاهتمام قاسم انصاری، تهران: طهوری.
بقلی شیرازی، شیخروزبهان (1360)، شرح شطحیات، بهتصحیح هانری کربن، تهران: طهوری.
بهمنیمطلق، یدالله (1400)، «شیوههای شخصیتپردازی در برۀ گمشدۀ راعی»، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، دورۀ 13، شمارۀ 48، صص41- 63.
زرینکوب، عبدالحسین (1392)، ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر.
زرینکوب، عبدالحسین (1379) جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر.
سجادی، سیدجعفر (1383)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1392) زبان شعر در نثر صوفیه: درآمدی به سبکشناسی نگاه عرفانی، تهران: سخن.
صفری، جهانگیر و ابراهیم ظاهری (1397)، «بازنمایی گفتمان عرفانی در رمان جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان»، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، سال7، شمارۀ 1، 129- 146.
عزّالدین کاشانی، محمودبنعلی (1394)، مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه، بهتصحیح جلالالدین همایی، تهران: سخن.
فرهادی، سودابه، سیدمحسن حسینی و محمدرضا روزبه (1398)، «تحلیل سرسپردگی به پیر در رمانهای شهرنوش پارسیپور، مطالعۀ موردی سگ و زمستان بلند و طوبا و معنای شب»، ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال یازدهم، شمارة 21، 69- 94.
فنایی اشکوری، محمد (1392)، «عرفان در ایران، جایگاه عرفان و تصوف و تعلیم و ترویج آن در ایران معاصر»، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، دورۀ 13، شمارۀ 1، پیاپی46، صص 47- 68.
قشیری، عبدالکریمبنهوازن (1385)، رسالۀ قشیریه، ترجمۀ ابوعلی حینبن احمد عثمانی، با تصحیحات و استدارکات بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمیوفرهنگی.
نجفی، حسن و سردار اصلانی (1399)، «نقد اجتماعی رمان برۀ گمشده راعی (هوشنگ گلشیری) و سرودۀ حفّارالقبور (بدر شاکر السّیاب)»، کاوشنامۀ ادبیات تطبیقی، دورۀ 10، شمارۀ 2، پیاپی38، صص83- 103.
نجم رازی، عبداللهبنمحمد (1387) مرصادالعباد، بهاهتمام محمدامین ریاحی، تهران: علمیوفرهنگی.
نیکلسون، رینولد ا. (1358) تصوف اسلامی و رابطۀ انسان و خدا، ترجمۀ محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: توس.
هجویری، ابوالحسن علیبنعثمان (1384)، کشفالمحجوب، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران: سروش.
یثربی، سیدیحیی (1370)، فلسفۀ عرفان، تهران: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
یوسفپور، محمدکاظم (1380)، نقد صوفی؛ بررسی انتقادی تاریخ تصوف با تکیه بر اقوال صوفیان تا قرن هفتم هجری، تهران: روزنه.