Analysis of relationship between structure and agent in novel Emperatoore Kalamat

Document Type : Research Paper

Authors

1 .

2 Department of Persian Language and Literature. Faculty of Language and Literature . University of Kurdistan

10.30465/copl.2021.6833

Abstract

Abstract
Stories that are told to teenagers are one of the referable resources for them to better understand the accepted frames of society .These works can also increase their decision-making ability to solve the challenges of entering youth and adulthood. This research is a descriptive-analytical research using David Howarth`s social discourse analysis and Erving Goffman`s theory, analyzes and examines the novel by the Eperatoore Kalamat by Ahmad Akbarpour. Selecting theories about social and sociological discourse analysis is why it is possible to properly analyze the position a writer holds for adolescents. In the opinion of the author of the novel, because adults have more awareness and experience than adolescents are allowed to set paths for teenagers. But in order to follow this path, it is necessary to gain the trust of the teenager by giving him partial decisions and asking him for opinion. These novel describe teenage problems with older adults and adult mistakes in treating teenagers, but they know the key to the communication between these two age groups in the hands of adults and the behavior of teenagers completely dependent on the behavior of older people around them.

Keywords


آقاپور، فرزانه و سعید حسام‌پور. (1395). «بررسی عنصرهای کارناوالی رمان‌های نوجوان ایرانی براساس نظریۀ میخائیل باختین»، ادبیات پارسی معاصر، سال 6، شماره 1، 1-23.
اکبرپور، احمد. (1395). امپراتور کلمات، چاپ دوم، تهران: پیدایش.
ایمانی، محمدتقی و گلمراد مرادی. (1390). «روش‌شناسی نظریۀ اجتماعی گافمن»، زن و جامعه، سال 2، شماره 2، 59-77.
توسلی، غلامعباس. (1389). نظریه‌های جامعه‌شناسی، چاپ شانزدهم، تهران: سمت.
جلائی‌پور، حمیدرضا و جمال محمدی. (1387). نظریه‌های متأخر جامعه‌شناسی، چاپ اول، تهران: نی.
جمالی، عاطفه و حسین قربانی. (1395). «تحلیل امپراتور کلمات بر پایۀ نظریۀ فاصله‌زدایی کارل مانهایم»، جستارهای نوین ادبی، سال 49، شماره 4، 93-109.
جوکاری، مهناز. (1393). بررسی شگردهای ارائۀ ایدئولوژی و راهکارهای خوانش انتقادی در چهار رمان نوجوان ایرانی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
حسام‌پور، سعید. (1389). «بررسی خوانندۀ نهفته در داستان‌های احمد اکبرپور بر پایۀ نظریۀ ایدن چمبرز»،  مطالعات ادبیات کودک، سال 1، شماره 1، 101-127.
رنلدز، کیمبرلی. (1394). ادبیات کودک، ترجمۀ مهدی حجوانی، چاپ اول، تهران: افق.
فلاحی، محمد هادی و نگار حمزوی زرقانی. (1399). «چگونگی بازنمایی کودکان در ادبیات روایی بزرگسالان از دیدگاه گفتمان شناسی انتقادی»، ادبیات پارسی معاصر، سال 10، شماره 2، 243-272.
قلزم، زهره. (1392). نقد و بررسی نقش‌های جنسیتی ده رمان نوجوان برگزیدۀ دهۀ هشتاد براساس نظریۀ جنسیت و نوع ادبی از دیدگاه جان استیونز، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شیراز.
گافمن، اروینگ. (1396). نمود خود در زندگی روزمره، ترجمه مسعود کیانپور، چاپ چهارم، تهران: مرکز.
لوپز، خوزه و جان اسکات. (1391). ساختار اجتماعی، ترجمۀ یوسف صفاری، چاپ اول، تهران: آشیان.
هوارث، دیوید. (1397). «واساختن ساختار و کارگزار»، ترجمة امیر رضایی‌پناه و سمیه شوکتی مقرب، تحلیلِ‌گفتمان سیاسی؛ امر سیاسی به‌مثابۀ یک برساخت گفتمانی، چاپ دوم، تهران: تیسا،231-261.
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس. (1395). نظریه و روش در تحلیلِ‌گفتمان، ترجمۀ هادی جلیلی، چاپ ششم، تهران: نی.