پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421Polo-Khoresh Story Collection by Houshang Moradi Kermnai on the Scales of P4Cمجموعهداستان «پلوخورش» هوشنگ مرادی کرمانی در ترازوی فبک128682310.30465/copl.2021.6823FAفرشاد اسکندری شرفیکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0002-0539-7591خلیل بیگ زادهدانشیار زبان و ادبیات فارسی ، گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه رازی ، کرمانشاه ، ایرانJournal Article20210918Invented by American Matthew Lipman, Philosophy for Children (P4C) is an innovative program in education and training which aims to teach thinking skills to children. This program presents various philosophical contents to children through stories. The current study, which is a kind of descriptive-analytical one using library sources, aims to figure out literal, philosophical and psychological richness of the stories in Polo-Koresh collection by Houshang Moradi Kermani in the framework of P4C. The stories are “Dournin-e-Shekari[1]”, “zir-e-noure Sham[2]”, “Honarmand[3]”, “Pishkesh[4]”, and “Polo-Koresh[5]”. The findings reveal that these stories have high capacities in the triple areas. Main characters are dynamic and readers can have identification with them. The theme of “Dournin-e-Shekari”, “zir-e-noure Sham” is non-indoctrinating and no case is cracked at the end. However, “Honarmand”, “Pishkesh”, and “Polo-Koresh” are indoctrinating and crack the case at the end. Except for “Honarmand”, credibility is optimal in all stories. All of them have valuable philosophical themes and contents. Except for “Dournin-e-Shekari”, the theme is somewhat indoctrinating in other stories which is in contrast with P4C goals. All stories contain some dialogues which are challenging, although they need be changed to be in line with P4C goals. Narrating language is fluent enough, except for “Honarmand”. In terms of the relevance of the concepts to the audience’s level of understanding, “zir-e-noure Sham”, “Honarmand”, and “Pishkesh” contain some violent scenes needed be rewritten.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /><br clear="all" /><br /><br /> <br /><br /><br /> <br /><br /><br /> <br /><br /><br /> <br /><br /><br /> فلسفه برای کودکان (فبک)، برنامهای نوین در عرصۀ تعلیم و تربیت است که متیو لیپمن(Matthew Lipman) آمریکایی آن را ابداع کرد و هدفش آموزش مهارت اندیشهورزی در کودکان است. این برنامه مفاهیم متنوع فلسفی را در قالب روایت به کودکان ارائه میدهد. در این جستار که با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از منابع کتابخانهای صورت گرفته، غنای ادبی، فلسفی و روانشناختی داستانهای «دوربین شکاری»، «زیر نور شمع»، «هنرمند»، «پیشکش» و «پلوخورش» از مجموعهداستان «<em>پلوخورش</em>» هوشنگ مرادی کرمانی، بر اساس برنامۀ فبک بررسی شدهاست. دستاورد پژوهش گواه ظرفیت بالای داستانها در ساحتهای سهگانه است. شخصیّتهای اصلی داستانها، شخصیّتهایی پویا هستند و خواننده بهخوبی با آنان همذاتپنداری میکند. پیرنگ داستانهای «دوربین شکاری» و «زیر نور شمع» غیرتلقینی است و در پایان داستان گرهگشایی صورت نمیگیرد؛ اما در داستانهای «هنرمند»، «پیشکش» و «پلوخورش» پیرنگ داستان تلقینی و پایان آنها همراه با گرهگشایی است. بهجز داستان «هنرمند»، باورپذیری در بقیۀ داستانها مطلوب است. همۀ داستانها مضامین و درونمایههای فلسفی ارزشمندی دارند. درونمایه، جز در داستان «دوربین شکاری»، در دیگر داستانها بهنحوی تلقینی ارائه شده که در تضاد با اهداف برنامۀ فبک است. در هر پنج داستان گفتوگوهایی وجود دارد که برخی از آنها چالشیاند؛ اما برای همسو شدن با اهداف برنامۀ فبک، نیازمند تغییراتی است. زبان نگارش داستانها امروزی و روان است و تنها داستان «هنرمند» زبانی کهنه و دیریاب دارد. از نظر تناسب مفاهیم با سطح درک مخاطب، داستانهای «زیر نور شمع»، «پیشکش» و «هنرمند» صحنههایی خشونتآمیز دارند که نیازمند بازنویسی است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421Analysis of Ghaem Magham Farahani's family letters based on the theory of application of the principles of politenessتحلیل گفتمان منشآت خانوادگی قائممقام فراهانی بر اساس نظریّۀ کاربردشناسی اصول ادب2950682410.30465/copl.2021.6824FAطاهره ایشانیدانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسیده مریم عاملی رضاییدانشیار پژوهشگاه علوم انسانی0000-0002-8873-7829فرشته ذکاییپژوهشگاهJournal Article20210918Ghaem Magham Farahani is considered one of the great politicians of the Qajar period and has several writings, the most important of which is called Manshat. Manshat is a letter written in a simple and fluent style during the bureaucracy period and as a literary genre it has the capacity to be studied based on the theory of application of the principles of literature. Therefore, in this study, the theory of literature in the family letters of the deputy in the source is examined and analyzed in order to evaluate his personality and the way of communication with family members. Numerous theories have been expressed about the principles of literature, in this article, from Brown and Levinson's theory, based on the strategies of negative literature and positive literature, direct and indirect speeches; And Calper's theory has been used in relation to the strategy of positive etiquette and negative etiquette, and direct violation. The results of this research which was done by descriptive-analytical method; It shows that Farahani's deputy has benefited a lot from positive literature for his audience; And he has used negative literature to express his interest and has threatened someone less. Positive etiquette violations based on lack of empathy or inappropriate labels account for a small percentage, and negative etiquette violations and direct etiquette violations are very few in these letters. He also uses indirect expression as a reason for polite behavior; It is used more than direct expression.قائممقام فراهانی از سیاستمداران بزرگ دورۀ قاجار بهشمارمیآید و دارای تألیفات متعدّدی است که مهمترین آنها<em> منشآت</em> نام دارد. <em>منشآت،</em> نامههایی است که در دورۀ دیوانسالاری به سبک ساده و روان نوشته شده و بهعنوان ژانری ادبی این ظرفیت را داراست که بر اساس نظریۀ کاربردشناسی اصول ادب بررسیشود. از این رو، در این پژوهش، این نظریه در نامههای خانوادگی قائم مقام در <em>منشآت</em>، بررسی و تحلیل میشود تا از این طریق، شخصیّت و نحوۀ ارتباط وی با افراد خانواده ارزیابی شود. دربارۀ اصول ادب نظریّات متعدّدی بیانشده که در این مقاله از نظریۀ براون و لوینسون بر اساس راهبردهای ادب سلبی و ادب ایجابی، خطابهای مستقیم و غیرمستقیم؛ و از نظریّۀ کالپپر در رابطه با راهبرد نقض ادب ایجابی و نقض ادب سلبی، و نقض مستقیم ادب بهرهگرفته شدهاست. نتایج حاصل از این جستار که به روش توصیفیـ تحلیلی انجامشده؛ گویای این است که قائممقام فراهانی از ادب ایجابی (39.75%) برای مخاطبان خود بهره فراوانی برده؛ و از ادب سلبی (2.75%)برای بیان علاقه خود بهرهگرفته و وجهه کمتر کسی را تهدید کردهاست. نقض ادب ایجابی (7%) براساس عدم همدلی یا برچسبهای نامناسبـ، درصد کمی را به خود اختصاصداده و نقض ادب سلبی (3.75%) ـ بیشتر ناشی از فروتنی ـ و نقض مستقیم ادب (5.25 %) ـ نسبت به دنیاـ در این نامهها بسیار کمشمار است. وی همچنین بیان غیرمستقیم (25.25%) را که دلیل بر رفتار مؤدبانه است؛ بیش از بیان مستقیم (16.25%) بهکار گرفتهاست.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421The dialectic of subjectivity and objectivity and Identity of subject and object in the theory and poetry of Nima Youshijدیالکتیک عین و ذهن و اینهمانی سوژه و ابژه در نظریه و شعر نیما یوشیج5181682510.30465/copl.2021.6825FAمحسن باقریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایراناسماعیل شفقاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20210918Objectivity is one of the main and most important concepts in Nima Yooshij poetic theory. Some critics have found his poems completely objective, meanwhile they consider some of his poems subjective, thus it seems that his theory and poetry are contradicted. Some other critics have given a different definition to this concept by incorrectly attributing it to other components of his theory and poetry. By taking Nima's views in to consideration and also paying attention to the historical course of these concepts in his poetry, it is clear that the basis of Nima's thinking and approach is dialectical and according to the views of philosophers such as Hegel and Marx, he has identified subject and object. And finally, without distorting the principle of objectivism he has overcome the contradiction between the two in favor of objectivity; thus he himself becomes a part of that objectivity.<br />In other words, what has misled critics in facing these concepts is the fact that they did not understand this dialectical opposition. Paying attention to Nima's dialectical structure is very useful in understanding and analyzing his poems. In this article, in addition to outlining his approach in this area, some of the mistakes and problems of the critics in dealing with his poetry have been solved by criticizing four poems of him.«عینیتگرایی» از اصلیترین و مهمترین مفاهیم نظریۀ شعری نیمایوشیج است. عدهای منظور او را خلق شعرهایی کاملاً عینی دانسته و با ذهنی یافتن بخشی از اشعارش، نظریه و شعر وی را دچار تناقض یافتهاند. برخی نیز با نسبت دادن نادرست این مفهوم به دیگر اجزاء نظریه و شعر او، تعریفی متفاوت از این مفهوم به دست دادهاند. با دقت در آراء نیما و همچنین در نظر گرفتن سیر تاریخی این مفاهیم در شعرش، درمییابیم که اساس تفکر و رویکرد نیما «دیالکتیکی» است و وی با توجه به آراء فیلسوفانی نظیر «هگل» و «مارکس»، به اینهمانی سوژه (ذهن) و ابژه (عین) دست زده و در نهایت بدون آنکه اصل عینیتگرایی مورد نظرش مخدوش شود، از تضاد بین این دو به سود عینیت عبور کرده است؛ به این صورت که خود او نیز به جزوی از آن عینیت تبدیل میشود. به بیان دیگر، آنچه منتقدان را در مواجهه با این مفاهیم به اشتباه انداخته است، درنیافتن این همجواری و تقابل دیالکتیکی بوده است. توجه به ساختار دیالکتیکی مورد نظر نیما، در فهم و تحلیل اشعار وی بسیار راهگشا است و در این مقاله علاوه بر ترسیم دقیق رویکرد او در این زمینه، با نقد چهار شعر وی، پارهای از اشتباهات منتقدان در مواجهه با شعر او برطرف شده است. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421Investigating the relationship between character development and polyphony based on Salmargiبررسیِ نسبتِ تکوینِ شخصیت و چندصدایی با تکیه بر سالمرگی83102682610.30465/copl.2021.6826FAرقیه رادین مهردانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریزباقر صدری نیااستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریزJournal Article20210918This article examines the story of Asqar Elahi: “Salmergi” from a monophonic and polyphonic perspective. The theoretical basis of this study is based on the view that Bakhtin has formulated and explained in “Problems of Dostoevosky’s Poetics, 1984”.<br />Throughout the article, we first try to give a precise definition of monophonic and polyphonic, and then we will use the principles and criteria that can be obtained through Bakhtin's work to explain the subject, and finally we will study the novel “Salmergi”based on them.<br />In general, the article tries to answer the following questions: 1. According to what criteria can a novel be considered polyphonic? 2. What is the relationship between polyphony and character development in the novel? 3. Can the story “Salmergi” be considered a polyphonic work? And if so, what features put it in the style of such stories?مقالۀ حاضر به بررسی داستان «سالمرگی» اصغرالهی از منظر تکصدایی و چندصدایی پرداخته است. بنیان نظری در این بررسی مبتنی بر دیدگاهی است که باختین در کتاب مسائل بوطیقای داستایفسکی طرح و تبیین کرده است. در ضمنِ مقاله نخست کوشش شده است تعریف دقیقی از تکآوایی و چندآوایی به دست داده شود و سپس اصول و موازینی که از خلال اثر باختین قابل دریافت است به منظور تبیین موضوع به کار گرفته و در نهایت رمان سالمرگی براساس آنها بررسی و تحلیل شود. مقاله در کلیت خود میکوشد به پرسشهای زیر پاسخ دهد: 1- براساس چه معیارهایی میتوان رمانی را چندصدایی دانست؟ 2- چه نسبتی میان چندصدایی و تکوین شخصیت در رمان وجود دارد؟ 3- آیا داستان سالمرگی را میتوان اثری چندصدایی تلقی کرد؟ و اگر چنین است کدام خصوصیات آن را در طراز چنین داستانهایی قرار داده است؟ نتایج مقاله نشان می­دهند که رمان سالمرگی چند صدایی است و شخصیت­های مستقلی که نسبت گفتگویی با هم دارند در داستان باعث این چند صدایی شده­اند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421A Study of the Structural and ContentChanges of Popular Novels in IranBased on Selected Novelsبررسی و تحلیل تحولات ساختاری و محتوایی رمانهای عامهپسند در ایران103129682710.30465/copl.2021.6827FAیوسف رسولیدانشجوی دکتری، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)قزوین. قزوین. ایرانحمید طاهریدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Journal Article20210918The Islamic Revolution of Iran is the most influential factor in the historical-cultural transformation of contemporary Iran, which, along with fundamental changes in the intellectual, social, political, etc., also rapidly transformed the country's literary system. One of these areas of the literary system is the novel. Popular novels have significant cultural, social, and historical implications for a nation's culture due to their large audience. Popular (yellow) novels, like other literary systems, have been influenced by historical-cultural changes and are constantly evolving. The present study tries to investigate some of the developments of these novels in structure and content by descriptive-analytical method, relying on selected novels. To examine these developments, the decade has been the criterion and the coordinates of these novels in different decades have been studied. Changes in the way of narration, characterization, theme and especially the way of looking at women are among the developments that this research has achieved in these novels.The research process shows that the change in the way of narration, characterization, theme and especially the way of looking at women are among the changes that have taken place in these novels and these novels in their natural evolution in some features approach elitist novels but; They have always distinguished themselves from them in many other respects.انقلاب اسلامی ایران، تأثیرگذارترین عامل دگرگونی تاریخی- فرهنگی، اجتماعی ایران معاصر است که همراه با تحولات بنیادین در حوزههای فکری، اجتماعی، سیاسی و...،نظام ادبی کشور را نیز به­سرعت متحول ساخت. یکی از این حوزههای نظام ادبی، رمان است. رمانهای عامهپسند به دلیل مخاطب فراوان، تأثیرات فرهنگی، اجتماعی و تاریخیِ قابل­توجهبر فرهنگ یک ملّت دارند. رمانهای عامهپسند همانند دیگر نظامهای ادبی، تحت­تأثیر دگرگونیهای تاریخی- فرهنگی، اجتماعی بوده، همواره در حال تحول و تغییر هستند. پژوهش پیش رو می­کوشد با روش تحلیل محتوا، برخی از این تحولات را در ساختار و محتوا با تکیه بر رمان­های منتخب، بررسی کند. در این جستار مختصات و تحولات رمان­های برگزیده در دهه­های 60 تا 90بررسی شده­است و فرایند پژوهش بیانگر آن است که تغییر در شیوۀ روایت، شخصیت­پردازی، مضمون و بویژه نوع نگاه به زن، از جمله تحولاتی است که در این رمان­ها روی داده­است و این رمان­ها در سیر تحول طبیعی خود در برخی ویژگی­ها، خود را به رمان­های نخبه­گرا نزدیک کرده و می­کنند؛ اما همواره در بسیاری از ویژگی­های دیگر تمایز خود را با آنها حفظ کرده­اند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421A SEMIOTIC READING OF THE PLOT OF "PURPLE PENCIL" CHILDREN'S STORY: WITH A FEMININE WRITING APPROACHخوانشی نشانهشناختی از پیرنگ داستان کودکانۀ «مداد بنفش»: با رویکرد نوشتار زنانه131152682810.30465/copl.2021.6828FAامیرحسین زنجانبرکارشناسیارشد، ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20210918Cixous, like Lacan, sees language as theorem. Therefore, by inviting "feminine writing", he intends to deconstruct the language. Inspired by Derrida, Cixous rejects signals with fixed and clear meanings. Accordingly, the most important feature of women's writing is ambiguity and ambiguous metaphors. The present article seeks to examine how feminine writing is formed in the plot of "Purple Pencil". In this regard, in the main elements of the story (in characters, actions, causal relationships), he discovers and interprets fluid and multimodal signs, according to the paradigms of the theory of "feminine writing", in a descriptive analytical method. The results show that: First, feminine writing is not merely based on the style and form of writing (story superstructure), but through a Cixous character, and the causal relationships of the events of the story, can have a plural appearance (deep in the story construction); Second, the way out of gender repression is through language. The research that has been done so far, according to the Cixous Yi approach, has often paid attention to the style of expression and the poetic techniques of form. The innovation of the present study is that, firstly, it expands women's writing, from the level of style and manner of expression, to the level of plot and theme. Second, it examines, for the first time, the Cixous approach to women's writing in the context of children's fiction.سیکسو(Cixous) مانند لکان، زبان را قضیب­محور می­داند؛ ازهمین­رو با دعوت به «نوشتار زنانه» قصد واسازی زبان را دارد. سیکسو با الهام از دریدا منکر تمامیت زبان و خواهان نفیِ دال­های دارای مدلولِ ثابت و روشن است؛ بر همین اساس مهمترین ویژگی نوشتار زنانه را ابهام و استعارات کثیرالمعنا می­داند. با توجه به اینکه «نوشتار زنانه» رویکردی پساساختگرا است و هدف پساساختگرایی، دگرخوانی متن، لذا مقالۀ حاضر در پی آن است که با رهیافتی نشانه­شناختی و در چهارچوب فمنیسمِ سیکسویی، دگرخوانشی از داستان «مداد بنفش» ارائه دهد. در همین راستا، در عناصر اصلی داستان مذکور (در شخصیت­ها، کنش­ها، روابط علّی حوادث) دال­های سیال و چندمدلولی را کشف و وفقِ پارادایم­های نظریۀ «نوشتار زنانه» تعبیر می­کند. پژوهش حاضر به روش تحلیلی­توصیفی نشان می­دهد که: اولا، نوشتار زنانه صرفاً قائم به سبک و صورت نوشتار (روساخت داستان) نیست؛ بلکه از طریق شخصیتی سیکسویی و روابط علّیِ حوادث می­تواند نمودِ پیرنگی (در ژرف­ساخت داستان) داشته باشد؛ ثانیا، راه برون­رفت از سرکوب جنسیتی، از زبان می­گذرد. پژوهش­هایی که تا کنون وفق رویکرد سیکسویی انجام شده­اند، اغلب سبک بیان و شگردهای شاعرانه­سازی فُرم را مورد توجه قرار داده­اند. نوآوری پژوهش حاضر این است که اولا، نوشتار زنانه را نه صرفا در سطح سبک و سیاقِ بیان، بلکه در سطح پیرنگ و درون­مایه مطالعه می­کند. ثانیا، با استفاده از رویکرد پساساختاریِ «نوشتار زنانه»، خوانش مسلطِ مردسالارانۀ متن را واسازی می­کند. ثالثا، برای نخستین­بار از رویکرد نوشتار زنانۀ سیکسو برای خوانش ادبیات داستانی کودک بهره می­جوید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421The Representation of Reality in the Poems of two Persian and Kurdish Party Poets (Ismail Shahroudi and Abdullah Goran)بازنمایی واقعیت در شعر دو شاعر حزبی فارسی و کُردی (اسماعیل شاهرودی و عبدالله گوران)153171682910.30465/copl.2021.6829FAامید عزیزمصطفیدانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی دانشگاه کردستانبهروز چمن آرااستادیار گروه زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستانپارسا یعقوبی جنبه سراییاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان0000-0001-6017-924xJournal Article20210918<strong>Abstract</strong> <br /><strong> </strong> <br />The contemporary party poetry as a leader of the committed literary has intended to redefine and reconstruct fundamental concepts such as the history, consciousness, equality and reality under the umbrella of the thoughts of Marxism in order to reorder its dissident against the authoritarianism. The spread of Marxist beliefs in Persian and Kurdish societies has led to the appearance of comparable topics while they were differed in representation method. Comparative explanation of ideological implications can help to epistemologically-aesthetically decipher of the poets works. Relying on an analytical-descriptive methodology, this study aims to explain and illustrate the reconstructed reality in the poems of Ismail Shahroudi and Abdullah Goran as the two prominent representatives of the political committed literary. Results show that despite the climatic and social differences, the presence of an ideological commitment as a prior order has led to the resemblance of the subjects of representation while they are differed in their representation method. Thus, the difference of representation of the reality in the works of the two can be considered in their contextualization or de-contextualizing of the representative subject. Shahroudi neither expresses his own lived experience or the experience of the Iranian society nor shows the signs of leftist idioms and concepts in his poems. In contrast, Goran’s expression is based on contextualization. He simultaneously refers to the lived climatic-social experience of the Kurds and the as the epistemological context puts the idioms and concepts of leftism in his poems.شعر حزبی معاصر به عنوان یکی از پرچمداران ادبیات متعهد است که در بسیاری از کشورهای جهان همسو با اندیشههای مارکسیستی در صدد بازتعریف و برساخت مفاهیمی بنیادین همچون تاریخ، آگاهی، برابری و واقعیت برآمده؛ بر مبنای مفاهیم مذکور مبارزهای صریح یا نمادین علیه قدرت­های تمامیت­خواه حاکم بر جامعۀ سامان بخشیده است. در فرهنگ و زبان فارسی و کُردی نیز رواج باورهای مارکسیستی منجر به طرح موضوعات مشابه، ولی شیوههای بازنمایی متمایز شده است. تبیین تطبیقی دلالتهای ایدئولوژیک مذکور میتواند به نشانهگشایی معرفتی-زیباییشناختی شعر شاعران کمک کند. در این پژوهش، شعر دو نمایندۀ شاخص شعر حزبی متعهد فارسی و کُردی یعنی اسماعیل شاهرودی و عبدالله گوران به شیوۀ توصیفی-تحلیلی با قصد بازنمایی واقعیت در آن­ها دلالتیابی و تفسیر شده است. نتیجه نشان میدهد که وجود تعهد ایدئولوژیک به مثابۀ امرِ پیشینی سبب شده است که به رغم تفاوت در بافت اقلیمی و اجتماعی، موضوعات بازنمایی دو شاعر مشترک اما شیوههای بازنمایی آنها متفاوت باشد. به طوری که میتوان وجه تمایز بازنمایی واقعیت در شعر دو شاعر را در قالب زمینهمندی یا زمینهزدایی از موضوع بازنمایی برشمرد. بدینصورت که شاهرودی نه از تجربه زیستۀ دقیق خود یا جامعه ایرانی می­گوید و نه اصطلاحات و مفاهیم چپ را به شکل عریان و صریح وارد متن میکند. در مقابل، بیانِ گوران مبتنی بر زمینهمندی است. او هم به تجربۀ زیستۀ اقلیمی و اجتماعی ملّت کُرد ارجاع میدهد و هم اصطلاحات و مفاهیم چپ را به مثابۀ زمینۀ معرفتی وارد شعر میکند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421Destruction of anchors of action Meaning: Analysis of Shushi turbulence in literary discourse (Case study of the literary discourse system in This dog wants to take Roxana)تخریب لنگرهای کنشی معنا: تحلیل تلاطم شوشی در گفتمان ادبی (مطالعه موردی نظام گفتمان ادبی در اثر این سگ می خواهد رکسانا را بخورد)173196687010.30465/copl.2021.36286.3528FAحمیدرضا شعیریاستاد زبان و ادبیات فرانسهملیحه علوی پورمدرس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب گروه زبانهای خارجیعلی ربیعهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب، گروه مترجمی زبان انگلیسیعلی کریمی فیروزجاییهیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20210508The body of the present study includes the study of semiotics and the analysis of the systems of action of the book "This dog wants to take Roxana" by Qassem Kashkoli. At first, the existing discourse systems will be examined and in the next stage, these discourse systems will be examined interdisciplinary to examine its main features, including action .Then, these characteristics are examined in the form of narrative processes specific to this author and it will be determined what is the place of action and cognition in relation to transcendental functions. So our main issue in this article is to see how the action anchors are destroyed one after the other, giving way to turbulent and indeterminate rays. In fact, the main purpose of this article is how delaying action, mechanization of time, rupture in the connection of action elements cause the destruction of semantic anchors and lead to semantic turbulence. In fact, each of the characteristics of action and eloquence and multiple dimensions of the study of discourse systems in the context of the sign-semantics approach of discourse in this work is somewhat evident. So the key is to see how the action anchors are destroyed one after the other, giving way to turbulent, indeterminate glass. Also, how action suspension, time mechanization, rupture in the connection of action elements, and sudden displacement of narrative elements cause the destruction of semantic anchors and semantic turbulence. Then based on what pattern the semantic-sign process is developed to lead to the production of volatile meanings.<br />In fact, the present article tries to answer these questions:<br />1- What factors cause the destruction of semantic anchors in the studied work?<br />2. What are the most important aspects of the representation of discourse in " this dog wants to take, Roxana" and how do these aspects lead us to a fluid and post-discourseتحریب لنگرهای کنشی به فضایی گفتمانی اطلاق میگردد که در آن به تدریج کنش قادر به پشتیبانی روایت یا پیشبرد آن نیست و به همین دلیل دچار فروپاشی گشته و جای خود را به شوِش میدهد. این فروپاشی کنشی را تخریب لنگرهای کنشی معنا در گفتمان مینامیم. نشانه-معناشناسی، کارکرد سنتی معنا را بهسوی کارکردی گفتمانی که در آن هیچ معنای از پیش محقَقی وجود ندارد، سوق میدهد. هدف پژوهش بررسی نشانه-معناشناسی و تحلیل نظامهای گفتمانی کنشی و شوشی در اثر این سگ میخواهد رکسانا را بخورد به قلم قاسم کشکولی است. در این پژوهش علاوه بر تحلیل روایتهای گفتمانی موجود که از نوع کنشی یا شَوِشی هستند، مشخص خواهد شد چگونه با نفی نظام کنشی جریان تلاطمی حضور سوژه، راه را بر تفتیدگی معنا و ناپایداری روایی میگشاید. در واقع هر کدام از ویژگیهای کنشی و شوشی و ابعاد چندگانه مطالعه نظامهای گفتمانی در چارچوب رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمان در این اثر به نوعی مشهود است. بنابراین مسئله اصلی این است که ببینیم چگونه چگونه لنگرهای کنشی یکی پس از دیگری تخریب گشته و جای خود را به شوشهایی متلاطم و غیرتعینی میدهند. همچنین چگونه تعلیق کنش، مکانیکیشدن زمان، گسست در پیوند عناصر کنشی و جابجایی ناگهانی عناصر روایی سبب تخریب لنگرهای معنایی گشته و تلاطم معنایی و شوِشی را در پی دارد.مسئلة اصلی تحقیق این است که ببینیم این کارکردهای نوسانپذیر بر مبنای کدام جریان و روابط درونمتنی تولید گشته و سپس بر اساس چه الگویی و در قالب کدام فرآیند نشانه-معنایی گسترش یافته تا به تولید معناهایی سیال، در گریز، تلاطمپذیر منجر شود. در واقع در مقاله حاضر سعی بر آن است که به این پرسشها پاسخ داده شود:<br />1- چه عواملی باعث تخریب لنگرهای معنایی در اثر مورد مطالعه میگردد؟<br />2- مهمترین وجوه بازنمود گفتمان شوشی در این سگ میخواهد رکسانا را بخورد کدامند و چگونه این وجوه ما را به سوی گفتمانی سیال و پساروایی سوق میدهد؟پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421Shafiei Kadkani’s Ideas and thoughts about Sohrab Sepehriایدهها و آرای محمّدرضا شفیعی کدکنی دربارۀ سهراب سپهری197218683010.30465/copl.2021.6830FAمجاهد غلامیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.0000-0001-8482-0089Journal Article20210918Sohrab Sepehri's poetry as one of the prominent poets of contemporary Iran, has not been neglected on Shafiei Kadkani behalf and in most of his writings that are Basically about Iran’s contemporary poetry (With lights and mirrors; Persian poetry periods) or have scattered material about Iran’s contemporary poetry and prominent contemporary poets (The poet of mirrors; Contemporary Arabic poetry), We can take his ideas and thoughts about Sohrab Sepehri and VP's poetic art. Sohrab Sepehri is a praiseworthy poet for Shafiei Kadkani; these appreciations can be seen in four areas: Along with praising contemporary Iranian poetry, along with praising modern Iranian poetry, along with praising the influence of modern Iranian poetry on European literary developments and Sepehri's praise in connection with himself. <br />Also based on Shafiee Kadkani's Theory of Following Contemporary Poetry from the Literary Developments of Europe in Recent Centuries, Sepehri's influence on European literature can be seen in several areas, like Influenced by S. J. Pers, J. A. Prévert and Eliot Especially in Hybridization and His penchant for Buddhism and Far Eastern mysticism. Although in Shafiei’s opinion Hybridization, has been damaged To Sepehri's poem in his last poetry book, especially regarding to having meaning and Aesthetic facts.شعر سهراب سپهری به عنوان یکی از چند شاعر برجستۀ ایران معاصر، از تیررس دقّت محمّدرضا شفیعی کدکنی دور نمانده و در غالب نوشته­های وی که یا یکسره دربارۀ شعر معاصر ایران است(: با چراغ و آینه؛ ادوار شعر فارسی) و یا در آن­ها به مناسبت به شعر معاصر ایران و چهره­های آن نیز اشاراتی شده(: شاعر آینه­ها؛ شعر معاصر عرب)، از ایده­ها و آرای وی دربارۀ سپهری و هنر شاعری وی نشانی می­توان به دست داد. سپهری برای شفیعی کدکنی، شاعری است ستودنی؛ این قابل ستایش بودن در چهار ساحت قابل رصد کردن است: در ضمن ستایش شعر معاصر ایران، در ضمن ستایش شعر مدرن ایران، در ضمن ستایش برخورداری­های شعر مدرن ایران از تحوّلات ادبی اروپا، و ستایش سپهری از حیث سپهری بودن. همچنین با توجّه به نظریۀ شفیعی کدکنی در تبعیّت شعر معاصر ایران از تحوّلات ادبی اروپای قرون اخیر، شعر سپهری به عنوان یکی از چهره­های این جریان، تأثیرپذیری­های خود از شعر فرنگی را در به عاریه گرفتن شگرد شعری سن ژون پرس در ناهمگون­آمیزی واژگانی(فاوامیزی) و نیز الهام­گیری از تی. اس. الیوت و ژاک پره­ور و حتّی در گرایش به درک بودیستی از جهان و عرفان شرق دور، نشان می­دهد. هرچند که از نظر شفیعی کدکنی، افراط در فاوامیزی، شعر سپهری را در آخرین دفتر شعری وی، «ما هیچ ما نگاه»، به بن­بست کشانده و ضمن برملا کردن ترفند زبانی سپهری در دستیابی به سبک ویژۀ خود، اشعار این دفتر را که وضعیّت «شعر جدولی» را پیدا کرده، از منظر زیبایی­شناسیک و نیز رسانگی و ایصال، به شدّت آسیب­پذیر کرده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421The gateways to possible worlds in the modern story of the "MALAKUT"درگاههای ورود به جهانهای ممکن در داستان مدرن ملکوت219242683210.30465/copl.2021.6832FAابراهیم کنعانیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر بجنورد0000-0003-2737-5462امید وحدانی فراستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانفرشته صادقیکارشناس ارشد ادبیات روایی دانشگاه کوثر بجنوردJournal Article20210918Possible worlds is an interdisciplinary subject that can be used as an effective cognitive model to make sense of long-distance fiction; Especially modern stories in which we see the disintegration and collapse of the narrative plot of the stories as well as the mental fragmentation of the fictional characters. To this end, the authors in the present study, using the method of content analysis in a library method, seek to answer the questions of how the types of worlds and the gateways to them are formed in the Malakout story and what functions they will have? The story of the Malakout, though seemingly chaotic, but the globalizations created by the various textual elements cause the chaos and nonsense seen in its superstructure to be abolished and greater coherence and entanglement achieved. It is noteworthy that such possible worlds are created by ourselves as an illustrator and producer narrator or an associative narrator who will have different perceptions of the text. In addition to what makes it possible for modern stories such as the Malakout to enter the possible worlds from the real world of the story, there are characters who have undergone a kind of mental and spiritual transformation and are given a wide range of time and space. In this way, they go beyond the dimension of time and space, which has a real plan, and encounter a kind of extra-temporal and trans-spatial space. It is as a result of such cases that the necessary preparation for entering other worlds is provided. By discovering possible worlds and gateways to the story of the Malakout, ambiguity becomes possible, and all of these seemingly fluid and separate worlds will reach a point of connection, that of becoming a kingdom.جهانهای ممکن مبحثی بینارشته­ای است که بهرهگیری از آن به­عنوان یک الگوی شناختی کارآمد در جهت معنادهی به آثار داستانی دیریاب کارکردهای فراوانی دارد؛ خصوصاً داستانهای مدرنی که در آنها شاهد از هم گسیختگی و فروپاشی طرح روایی داستانها و همچنین چندپارگی ذهنی شخصیتهای داستانی هستیم. به همین منظور نگارندگان در پژوهش حاضر با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوا و به روش کتابخانه­ای به دنبال پاسخ به این سؤالات هستند که در داستان ملکوت انواع جهانها و درگاههای ورود به آنها چگونه شکل میگیرند و چه کارکردهایی دارند؟ داستان ملکوت هر چند به ظاهر دچار آشفتگی است؛ اما جهان­سازیهایی که در نتیجۀ عناصر مختلف متنی ایجاد میشوند، سبب میشود تا آشفتگی و بیمعنایی که در روساخت آن دیده میشود، ملغی گردد و انسجام و درهم تنیدگی بیشتری حاصل شود. نکتۀ قابل توجه این است که چنین جهانهای ممکنی توسط راوی تصویرساز و یا روایتشنوی تداعیگر که درک و دریافتهایی متفاوت از متن خواهد داشت، ایجاد می­شود. علاوه بر این آنچه که در داستانهای مدرنی همچون ملکوت امکان ورود از جهان واقعی داستان را به جهانهای ممکن فراهم میسازد، شخصیتهایی هستند که دچار نوعی استحالۀ ذهنی و روحی شده­اند و گستردگی زمانی و مکانی برای آنان حاصل میشود. بدین طریق از بعد زمان و مکان، فراتر میروند و با نوعی فضای فرازمانی و فرامکانی مواجه میشوند. در نتیجۀ چنین مواردی است که آمادگی لازم برای ورود به دیگر جهانها فراهم میشود. به­واسطۀ کشف جهانهای ممکن و درگاههای داستان ملکوت ابهامزدایی صورت میبندند و همۀ این جهانهای به ظاهر سیال و منفک از یکدیگر به یک نقطۀ اتصال یعنی ملکوتی شدن خواهند رسیدپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421Analysis of relationship between structure and agent in novel Emperatoore Kalamatتحلیل ارتباط ساختار و کارگزار در رمان امپراتور کلمات243262683310.30465/copl.2021.6833FAتیمور مالمیراستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستانسیده بشری حسینیدانشجوی دمتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستانJournal Article20210918<strong>Abstract</strong> <br />Stories that are told to teenagers are one of the referable resources for them to better understand the accepted frames of society .These works can also increase their decision-making ability to solve the challenges of entering youth and adulthood. This research is a descriptive-analytical research using David Howarth`s social discourse analysis and Erving Goffman`s theory, analyzes and examines the novel by the <em>Eperatoore Kalamat </em>by Ahmad Akbarpour. Selecting theories about social and sociological discourse analysis is why it is possible to properly analyze the position a writer holds for adolescents. In the opinion of the author of the novel, because adults have more awareness and experience than adolescents are allowed to set paths for teenagers. But in order to follow this path, it is necessary to gain the trust of the teenager by giving him partial decisions and asking him for opinion. These novel describe teenage problems with older adults and adult mistakes in treating teenagers, but they know the key to the communication between these two age groups in the hands of adults and the behavior of teenagers completely dependent on the behavior of older people around them.داستانهایی که برای نوجوانان نگاشته میشود، یکی از منابع قابل ارجاع برای آنهاست تا چارچوبهای پذیرفتهشدۀ جامعه را بهتر درک کنند. این آثار میتواند توانایی تصمیمگیری آنها برای حلّ چالشهای ورود به دورۀ جوانی و بزرگسالی را افزایش دهد تا به آسیبهای احتمالی دچار نشوند. این پژوهش به شیوۀ توصیفیتحلیلی و با بهرهگیری از تحلیلِگفتمان اجتماعی دیوید هوارث و نظریۀ نمایشی اروینگ گافمن، رمان <em>امپراتور کلمات </em>نوشتة احمد اکبرپور را تحلیل و بررسی میکند. انتخاب نظریههای مربوط به حوزۀ تحلیل گفتمان اجتماعی و جامعهشناسی به این دلیل است که بتوان جایگاهی را که نویسنده برای نوجوانان در جامعه قائل است و آن را در قالب داستانی برای آنان تعریف میکند، به درستی بررسی کرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد نویسندۀ رمان، بزرگسالان را بهواسطۀ آگاهی و تجربۀ بیشتر، نسبت به نوجوان، مجاز میداند تا بدون نیاز به توضیح روشن، مسیر را برای او تعیین کنند اما برای پیروی از این مسیر، جلب اعتماد نوجوان را با سپردن تصمیمات و آزادیهای جزیی و نظرخواهی از او، لازم میداند. در این رمان کلید ارتباط میان این دو گروه سنی در دست بزرگسالان قرار دارد و رفتار نوجوانان کاملاً وابسته به رفتار بزرگترها است. همچنین نوجوان را یک کارگزار آزاد و مستقل نمیبیند که بتواند برای بهبود شرایط خود نقشی مؤثر ایفا کند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911120210421Critique of Alia Atai's "Dog Eye" story series based on the concept of alienation by Julia Kristeva (Study of the problems and concerns of Afghan immigrants in this collection)نقد مجموعهداستان «چشم سگ» از عالیه عطایی براساس مفهوم بیگانگی از ژولیا کریستوا (بررسی معضلات و دغدغههای مهاجران افغان در این مجموعه)263285683510.30465/copl.2021.6835FAایوب مرادیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسارا چالاکاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210918Criticism of immigration is one of the fields of postcolonial criticism that has attracted the attention of literary and artistic critics in the new world due to the prevalence of migration between different countries. The views of the French thinker and theorist Julia kristeva have found a special place in the critical interpretation of immigration and immigrant issues. Kristeva, who uses the terms "chora", "alienation" and "abjection" in her psychological and social study of the phenomenon of migration, considers the main reason for the rejection of aliens by the inhabitants of the host country to be their lack of proper encounter with aliens. The severance of the immigrants from their homeland and ancestral language also creates a sense of suspense in space and time that prevents them from feeling a sense of belonging to the new land. Alieh Ataee, an Iranian-Afghan writer, is one of the artists who uses the problems and concerns of Afghan immigrants in her works. The author's collection of dog eyes contains seven short stories on the subject of mostly Afghan immigrants, which will represent their problems and issues. The present article seeks to examine the stories of this collection from the perspective of immigration critique and based on the ideas of Julia Kristeva using a descriptive-analytical method. The results show that the problems of contamination by the host, lack of belonging to the new land, suspension of time, return to the glorious past and the inefficiency of the motherland accent are the main problems of immigrant characters in the "Dog's Eye" story series.نقد مهاجرت یکی از زمینههای نقد پسااستعماری است که در جهان جدید با توجه به شیوع مهاجرت میان سرزمینهای مختلف، توجه منتقدان ادبی و هنری را جلب کرده است. در این میان آراء ژولیا کریستوا اندیشمند و نظریهپرداز فرانسوی با توجه به استفاده از دستآوردهای دانش روانشناسی در تفسیر انتقادی مسائل مربوط به مهاجرت و مهاجران، جایگاه ویژهای یافته است. کریستوا که در بررسی روانشناختی و اجتماعی پدیدة مهاجرت از تعابیر «بیگانة درون»، «بیگانگی» و «آلودهانگاری» استفاده میکند، اصلیترین دلیل طرد بیگانه از سوی ساکنان سرزمین میزبان را در عدم مواجهة صحیح آنان با بیگانة درون میداند. همچنین گسست پیوند مهاجران از سرزمین و زبان اجدادی، حسی از تعلیق در فضا و زمان را برای آنان رقم میزند که مانع از احساس تعلق به سرزمین جدید میشود. عالیه عطایی نویسندة ایرانی – افغانی ازجمله هنرمندانی است که در آثار خود مشکلات و دغدغههای مهاجران افغان را دستمایة داستانپردازی قرار میدهد. مجموعهداستان «چشم سگ» از این نویسنده، دربردارندة هفت داستان کوتاه با موضوع مهاجران عمدتاً افغانی است که بهخوبی مشکلات و مسائل آنان را بازنمایی میکند. مقالة حاضر در پی آن است تا با روش توصیفی – تحلیلی، داستانهای این مجموعه را که برخی از آنها توجه داوران جایزههای ادبی را هم به خود جلب کردهاند، از منظر نقد مهاجرت و بر پایة اندیشههای ژولیا کریستوا بررسی نماید. نتایج نشان میدهد که معضلات آلودهانگاشتهشدن از سوی میزبان، عدم تعلق به سرزمین جدید، تعلیق در زمان، رجعت به دوران پرشکوه گذشته و ناکارآمدی لهجة سرزمین مادری، اصلیترین مشکلات شخصیتهای مهاجر در مجموعهداستان «چشم سگ» محسوب میشوند.