پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05494420150220Persian Literature from 1962 to the Islamic Revolution of Iran(A Critical-Discourse-Analysis-Based Criticism)نقد ادبیات داستانیِ ایران از سال 1341 تا انقلاب اسلامی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان25491714FAافسانه ادریسیعضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالآرزو بلالیکارشناس ارشد جامعهشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالJournal Article20140204In this study, literary fiction published between the White Revolution and Islamic Revolution will be criticized within the frame work of critical discourse analysis. Here we aim to identify different features of different components of the culture of resistance in these texts regarding economy, socio-cultural, and politics. The data in the form of "texts", the written form of language, have been determined. These texts should be divided into two groups: 1. Texts which describe the political, social and cultural conditions 2. Texts produced in the context of literary fiction in the above-mentioned period. On the basis of theoretical saturation principle, purposive data sampling took place and were analyzed using the classic deep text analysis methods. Criticism of these texts with the approach of critical discourse analysis shows that in this historic period since the official discourse in the three areas mentioned above were organized around central signifiers by the government. In this study we call them: <br /> 1. supporting capitalistic model of economy, 2. Supporting modern socio-cultural model, 3. Supporting monarchism. The literature in this period in proportion to the official discourse are formed around 1. Opposition to the capitalist mode of production, 2. Opposition to promote the trappings of the West, 3. Opposition to the political model of the monarchy and the oppression of the people.در این مطالعه، ادبیات داستانیِ منتشرشده در دورۀ تاریخیِ انقلاب سفید تا انقلاب اسلامی به شیوۀ تحلیل انتقادی گفتمان نقد میشود. هدف آن بود تا با اتخاذ رویکردی گفتمانی در نقد ادبی، متون منتشرشده از انقلاب سفید تا انقلاب اسلامی بررسی شود و مؤلفههای فرهنگِ مقاومت در این متون در سه حوزۀ اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، و سیاسی شناسایی و برجسته شود. دادههای این مطالعه در قالب «متون»، یعنی شکل نوشتاری کاربرد زبان، تعین یافتهاند و این متون به دو دستۀ کلی تقسیم میشوند: 1. متونی که شرایط اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی ـ فرهنگی را توصیف و تحلیل میکنند؛ و 2. متونی که در حوزۀ ادبیات داستانی و در دورۀ زمانی بررسیشده تولید شدهاند. از این دادهها، بر اساس اصل اشباع نظری نمونهگیری هدفمند صورت گرفت و به شیوۀ تحلیل متن کلاسیک و ژرفانگر تحلیل شدند. نقد ادبی این متون با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان نشان میدهد که در این دورۀ تاریخی چون گفتمان رسمی در سه حوزۀ اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، و سیاسی متأثر از تغییراتی که حکومت در شرایط اجتماعی ایجاد کرد حول دالهای مرکزیای سامان یافته است، در این مطالعه از آنها با عناوین 1. حمایت از الگوی اقتصادی سرمایهداری، 2. حمایت از الگوی اجتماعی ـ فرهنگی مدرن، و 3. حمایت از الگوی سیاسی پادشاهی یاد میشود. متون ادبی تولیدشده در این دوران نیز در نسبت با این گفتمان رسمی، حول دالهای مرکزی 1. مخالفت با شیوۀ تولید سرمایهداری، 2. مخالفت با ترویج مظاهر فرهنگ غرب، و 3. مخالفت با الگوی سیاسی نظام پادشاهی و ظلم و ستم حاکم بر افراد شکل گرفتهاند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1714_69bff7bff07d1d9398ad97d8aedd6aeb.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05494420150220Entropy in Nature and Society in “Gilehmard”انتروپی در طبیعت و جامعه در داستان «گیلهمرد»51691715FAزهرا پارساپوراستادیار زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0003-3598-1219Journal Article20140219Gilehmard is a realistic short story by Bozorg Alavi, which is also of good capacity for symbolism as well. Critics of this story are sociological which due to the political, social and economic conditions of Reza Khan's era, revises the historic events and characters. Syndicate disturbance characters with entropy of nature, we have investigated the link between the field and the events of the story as well as the relationship between society and nature calls. Synchronicity of anxiety of characters with entropy of nature, calls us to investigate the link between the grounds and the events of the story as well as the relationship between society and nature. A relationship in which the grounds are of more importance to characters' monologues and events of the story than creating scenes. A synecological critic of this story suggests a new reading in which stating all the facts is not limited to social-class considerations, but also includes roars of the jungle and the entropy of nature with associated environmental sense.داستان گیلهمرد از بزرگ علوی داستانی واقعگراست که البته ظرفیتهای نمادپردازی نیز دارد. نقدهای موجود از این اثر از نوع نقد جامعهشناسانه است که با توجه به واقعیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر رضاخان، حوادث و شخصیتهای داستان را بازخوانی میکند. همزمانی آشوب و اضطراب شخصیتهای داستان با انتروپی طبیعت، ما را به بررسی رابطة زمینه و حوادث داستان و نیز رابطة جامعه و طبیعت فرا میخواند. رابطهای که در آن زمینه نقشی برجستهتر از ایجاد صحنه برای حوادث داستان یا بازگویی درون شخصیتها بازی میکند. نقد بومگرایانة گیلهمرد خوانشی تازه از این اثر را ارائه میدهد که در آن، بیان همة واقعیتها در ملاحظات طبقاتی و اجتماعی خلاصه نمیشود؛ بلکه فریاد و غرش جنگل و انتروپی طبیعت معنا و مفهومی زیستمحیطی را با خود به همراه دارد.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1715_3bc3a59d352b5d097647e802b89dec08.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05494420150220Firmament: The Turning Point of Magic Realism in Iranملکوت نقطۀ عطف رئالیسم جادویی ایران71941716FAمحمد چهارمحالیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20140211Bahram Sadeghi's Firmament (1315-1363) up to now has just been considered a long story in the realm of mythic stories and stream of consciousness. It's somehow true though it has never been seriously discussed from the perspective of "magic realism" while there are strong elements of magic realism such that it can be regarded the turning point in Iran's history of story-writing. This article examines the most important elements of magical realism: fantasy, dream, magic, myth, horror and events lymph nodes, complex narratives and descriptions, expressionist and surrealist descriptions in characters, dramatic events, actions and objects. The author knows it as the beginning of the magic realism in Iran's literary fiction.<em>ملکوت</em> بهرام صادقی (1315-1363) تاکنون فقط یک داستان بلند در حوزۀ داستانهای اسطورهای و جریان سیال ذهن به شمار میرفت. این نظر در جای خود درست و تأییدشده است؛ اما از منظر «رئالیسم جادویی» هیچگاه به طور جدی به این اثر پرداخته نشده است. حال آنکه رگههای قوی این جریان چنان در آن بازتاب یافته است که میتوان آن را سرآغاز و نقطۀ عطف رئالیسم جادویی در ایران دانست. این مقاله ویژگیهای مهم سبک رئالیسم جادویی ـ عناصر خیالی، رﺅیایی، جادویی، اسطوره، دهشت و توجیهناپذیری وقایع، روایت پیچیده، و توصیفهای اکسپرسیونیستی و سوررئالیستی ـ را در شخصیتها، حوادث و اعمال شگفتانگیز، اشیا، و فضای <em>ملکوت</em> صادقی بررسی و آن را سرآغاز این سبک در ادبیات داستانی معاصر ایران معرفی میکند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1716_c0825ebe1e8948e9b38d39bf59d507a9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05494420150220On With Shobeyro: An Ecocritical Approachبررسی بومگرایانة با شبیرو، اثر محمود دولتآبادی951151717FAمرتضی حبیبی نسامیدکترای ادبیات انگلیسی، دانشگاه یو پی ام مالزیJournal Article20140220Though nature and environment are inseparable and inevitable parts of human life, they have most usually been merely considered as marginal setting to story-writing and critic. This article explores the role and function of nature in Mahmoud Dowlat Abaadi's <em>With Shobeyro</em> in the framework of ecocriticism and the effect of the characters' relationship with wild nature. In this short story, Dowlat Abaadi stays away from his typical rural setting; relying instead on more natural environments such as seaside and coastal area. Hence, the dark and bright sides of nature which are more palpable in natural environment becomes the focus of attention in analyzing this obscure short story. From ecocritical perspective, on the one hand, characters in "With shobeyro" come to self-realization as a result of their confrontation with wilderness and at the same time they purge both their body and mind through benevolence of the sea.با وجود آنکه طبیعت و محیط زیست همواره جزء لاینفک، اجتنابناپذیر، و تأثیرگذار در زندگی بشر بوده است، گاه در مطالعات ادبی و تحلیل داستانها فقط مکانِ رویدادِ حوادثِ داستان و یکی از عناصر فرعی و حاشیهای قلمداد شده و بهمنزلة یکی از عناصر اصلی داستان، کمتر بدان توجه شده است. این مقاله، با رویکرد نقد بومگرا، به بررسی نقش طبیعت در داستان <em>با شبیرو</em>، اثر محمود دولتآبادی، و تأثیر رابطة شخصیتهای داستان با طبیعت وحش میپردازد. دولتآبادی در <em>با شبیرو</em>، از محیط غیرمتعارف داستانهایش، یعنی بندر و بهویژه دریا، که در اصول نقد بومگرا جزء طبیعت وحش است، بهره جسته و تا حدی از محیط تکراری زمینی (غیردریایی) روستایی و شهریِ محض فاصله گرفته است. به همین سبب، ُبعد تاریک و روشن طبیعت، که از منظر نقد بومگرا در محیط زیست طبیعی نمایانتر است، بهواسطة حضور قهر و لطافت طبیعت در این داستان، دستمایة اصلی برای تحلیل این اثر مهجورماندة دولتآبادی قرار میگیرد. از منظر ارتباط انسان با طبیعت، که محور اصلی رویکرد بومگرایانه است، شخصیتهای داستانِ با شبیرو در رابطة با دریا، بهمنزلة طبیعت وحش، و همچنین جبر آب و هوایی، از یک سو، به جایگاه اصلی خود و حقارت انسان در مقابل قدرت طبیعت پیمیبرند و از سوی دیگر با بهرهگیری از لطافت دریا، مظهرِ طبیعت مادر، به تسکین و تهذیب جسم و روح خود میپردازند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1717_60b5b0b6ba37436f7af5f98afc21d000.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05494420150220Features and Cognitive Aspects of
Omniscient Narrator in Fictionبررسی مؤلفهها و ابعادِ شناختیِ «راوی همهچیزدان» در ادبیات داستانی1171421718FAفضلالله خدادادیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینحمید عبداللهیاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی البرز0000-0001-1435-6578شیرین عاشورلوکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20140214The narrator in fiction is someone who tells the story. Everything in the story is related to him/her and all components are affected him/her. There is no narrative without a narrator. The narrator is someone who gives us the plot, makes characters and tells events ahead. There are different types of narrator: third-person narrator, intervening narrator, Omniscient narrator, contributing narrator, seducer narrator, reliable narrator and unreliable narrator every one of which has their own characteristics. The "omniscient narrator" can "describe the location," "identify the characters" and have "personal statement". This descriptive analytical research method uses library resources to examine the cognitive aspects of "omniscient narrator" in fiction. As it turns out an omniscient narrator can be a third-person narrator. However the relation­ship is not necessarily symmetrical. Likewise the omniscient narrator is always an intervening narrator but a third-person narrator is not necessarily omniscient.راوی (قصهگو) در ادبیات داستانی کسی است که داستان را نقل میکند و این بدان معناست که کلیۀ حوادثی که در داستان نقل میشود به نوعی به راوی مربوط است؛ به طوری که تمام اجزای تشکیلدهندۀ ساختوساز یک داستان به طور غیرمستقیم تحت تأثیر راوی است. راوی در عناصری مثل زمان، توصیف، معرفی شخصیتها، و پیشبرد حوادث پیرنگ نقش مهمی ایفا میکند و بهصراحت میتوان ادعا کرد که بدون راوی هیچ روایتی وجود نخواهد داشت. راوی در ادبیات داستانی از لحاظ جایگاه در داستان و ویژگیهای شخصیتی و خصوصیات فردی به انواع متفاوتی از قبیلِ «همهچیزدان»، «مداخلهگر»، «اغفالگر»، «قابل اعتماد»، و «غیرقابل اعتماد» تقسیم میشود و هریک از این انواع نشانهها و ابعادی دارد که میتوان از طریق این نشانهها به شناخت راوی دست یافت. از نشانههای راوی «همهچیزدان» میتوان به «توصیف مکان»، «شناسایی شخصیتها»، «خلاصههای زمانی»، و «اظهارات شخصی» اشاره کرد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای به بررسی مؤلفهها و ابعاد شناختی راوی «همهچیزدان» در ادبیات داستانی میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر راویِ «همهچیزدان» یک راوی «مداخلهگر» است، ولی هر راوی «مداخلهگر» یک راوی «همهچیزدان» نیست. از طرف دیگر، نمیتوان حکم کرد که راوی سوم شخص (دانای کل) همیشه یک راویِ «همهچیزدان» است و گاه دیده میشود که راوی سوم شخص (دانای کل) «همهچیزدان» نیست.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1718_3c78bd07f32954cd4b10ff2797eed40e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05494420150220A Reflection on the Narrative Criticism:
Logic of Dialogue and Polyphonic Narrative Approachتأملی در نقد روایت با رویکرد منطق مکالمهای و چندآوایی1431641719FAمریم رامیننیااستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گنبد کاووسJournal Article20140208After translating the works of Bakhtin's, his theory of the logic of dialogue and polyphony is widely applied for classic and contemporary literary texts. In some cases generalizations and oversimplifications of his theory about narrative causes a sort of misunderstanding which leads to a descriptive analysis of the narrative and thus the depth and angles of his theory have been neglected.
In this article, I tried to review the analysis and implementation of the fundamental components of the theory of polyphonic narrative text. To this end, the story of "the devil awakens Muawiyah," from Rumi's Mathnavi and "Kiss the Beautiful Face of God" by Mustafa Mastour were chosen (as examples of both classic and contemporary narrative texts) and the novel The Brothers Karamazov, Dostoevsky was selected as the reference text. Research is based on a dual approach which is borrowed from the structuralist criticism approach and mode of coexistence of conflicting voices in the text, which is the dominant element in Bakhtin's polyphonic theory. In brief the result shows that the narrative analysis should be based on the principle of mutual acceptance and co-existence and mutual interaction of the two concepts in the text. So, all the narrative techniques from the presence of the "other" to carnivalization, humor, frequency and point of view of the narrator and direct quotes have to accept other voices. Based on this, "Kiss the Beautiful Face of God" is monophonic for the lack of mutual actions and voices and "the devil awakens Muawiyah" is polyphonic for it doesn't give a definite answer to the opposing voices and sounds co-exist relatively.پس از ترجمة آثار باختین در ایران و استقبال روزافزون از نظریة منطق مکالمه و چندآوایی او، دیده میشود که متون ادبی کلاسیک و معاصر با رویکرد باختینی بررسی میشوند. در مواردی، کلیگویی و سادهانگاری این نظریه در تحلیل روایت، باعث شده است که زوایا و ژرفای نظریة باختین بهدرستی نمایانده نشود و تحلیل روایت در بیشتر موارد، به نقدی توصیفی یا برجستهکردن موارد صوری فروکاسته شود.
در این نوشتار، نگارنده کوشیده است شیوة تحلیل و تطبیق مؤلفههای اساسی نظریة چندآوایی را در متن روایی بازنگری کند. به این منظور، داستان «بیدارکردن ابلیس معاویه را» از <em>مثنوی معنوی</em> و داستان <em>روی ماه خداوند را ببوس</em> از مصطفی مستور (نمونههایی از دو متن روایی کلاسیک و معاصر) انتخاب شدهاند و رمان <em>برادران کارامازوف</em> داستایفسکی بهمنزلة متن مرجع در نظر گرفته شده است. پژوهش بر اساس شیوة یافتن تقابلهای دوگانه، که از نقد ساختارگرایی وام گرفته شده است، و شیوة همزیستی آواهای متضاد در متن، که عنصر غالب در نظریة چندآوایی باختین است، انجام شده است. نتیجة اجمالی نشان میدهد که تحلیل روایت باید بر اساس اصل پذیرش و کنش دوسویة مفاهیم متقابل و همزیستی آنها در متن باشد. بنابراین، همة تکنیکهای روایت از حضور «غیر» گرفته تا کارناوالیزهکردن، طنز، تعدد راوی و زاویة دید و نقل قول مستقیم، باید پذیرش آوای غیر را به اجرا گذارند. بر اساس این، <em>روی ماه خداوند را ببوس</em> به علت یکپارچگی با آوای مخالف و نبود کنش دوسویة آواهای متقابل تکآوا و داستان بیدارکردن ابلیس معاویه را به علت نبود پاسخ قطعی به آوای مخالف و همزیستی نسبی آواها، دوصدایی است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1719_d05278f75c5d81959b6c58809c2c5363.pdf