پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Reflection of the thought of life in the novel "Bad Nuban"بازتاب اندیشۀ جان گرایی در رمان باد نوبان120857110.30465/copl.2023.42954.3862FAسارا چالاکعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت)0000000303076679Journal Article20220925The present study seeks to analyze the mythological views about the category of the soul and the phenomenon of animism in the novel "Bad e Nuban". This novel contains many popular beliefs in the southern regions of Iran; among them, the “Zar” ceremony, which is performed on the occasion of curbing the destructive influence of spirits in people's lives. In folk beliefs, the spirit as an active entity in human life is able to be beneficial or harmful. For this purpose, tricks have always been considered by people to avoid these possible damages. This novel is written based on these beliefs. In this article, the relationship between spirits and the living in the novel is explained by using the qualitative content analysis method, by examining the mythological insight. One of these beliefs is the belief that the spirit and the wind are the same, which has a very ancient history. This belief is also reflected in the language and popular beliefs. Also, the relationship between the soul and the mirror and the reason for the danger of reflecting a person's image in any object are shown. The spirits of nature, such as the spirit of the sea, play a prominent role in this novel as one of the foundations of animism in folk beliefs; also, the way of communication of elders and qualified persons with spirits, which is rooted in shamanism, is another important element in the narration of this story that has been discussed.پژوهش حاضر در پی آن است که دیدگاههای اسطورهای دربارۀ مقولۀ روان و پدیدۀ جانگرایی را در رمان «باد نوبان» واکاوی کند. این رمان دربردارندۀ بسیاری از باورهای عامیانۀ رایج در مناطق جنوبی ایران است؛ از جمله برگزاری مراسم زار که به مناسبت مهارِ تأثیر مخرّب ارواح در زندگی افراد اجرا میشود. در اعتقادات عامیانه، روح به عنوان موجودی فعال در زندگی انسان قادر است سودبخش یا آسیب رسان باشد. بدین منظور همواره ترفندهایی از جانب آدمیان برای دوری جستن از این آسیبهای احتمالی در نظر گرفته میشده است. این رمان بر پایۀ همین باورها نگاشته شده است. در این مقاله، به روش تحلیل کیفی محتوا، با بررسی بینش اسطورهای، ارتباط ارواح با حیات زندگان در رمان مورد نظر تبیین شده است. یکی از این اعتقادات یکی انگاشتن روح و باد است که پیشینۀ بسی کهن دارد. این باور در زبان و اعتقادات مردمی نیز انعکاس یافته است. همچنین ارتباط بین روح و آینه و دلیل پرمخاطره بودن انعکاس تصویر شخص در هر شیء نمایانده شده است. ارواحِ طبیعت همچون روح دریا به عنوان یکی از بنیادهای جانگرایی در اعتقادات عامیانه در این رمان نقشی بارز دارد؛ نیز شیوۀ برقراری ارتباط پیران و اشخاص صاحب صلاحیت با ارواح که ریشه در شمنیسم دارد عنصر مهم دیگری در روایت این داستان است که بدان پرداخته شده است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8571_e6921fd0f4de60f3ee9080708690c773.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Formulation of orphan archetype
in the realism literary style of Iran's 1960s and 1970s
(case study: The Patience Stone, The Mourners of Bayal, The Neighbors, Abshuran, Missing soluch)صورتبندی کهنالگوی یتیم درآثار ادبی رئالیستی دههء40 و50 شمسی ایران (مطالعهء موردی: سنگ صبور، عزاداران بیل، همسایهها، آبشوران و جای خالی سلوچ)2143858810.30465/copl.2023.42708.3847FAابراهیم خدایاردانشیار زبان و ادبیات فارسی .دانشگاه تربیت مدرسسعیده مزدارانیپژوهش هنر. دانشکده هنر دانشگاه سوره. تهرانJournal Article20220905The literary style of realism without any judgment in simple language familiarizes people with the contradictions, beliefs and realities of society. The content of these works can provide useful and practical information for the mental development of individuals and societies. Swiss psychologist Carl Gustav Jung's archetypal theory also familiarizes us with collective unconsciousness. Collective unconscious contents are ancient constant and repetitive archetype that are activated by external actions and flow from the unconscious level to the conscious level. From Jung's point of view, literature is one of the sources by which archetypes can manifest their nature. According to this theory, Carol S. Pearson, an American researcher, introduces twelve archetypes. Orphan is one of these archetypes. This archetype is activated in the collective unconscious part of the psyche by people facing oppression, discrimination and frustration and ultimately brings realism to them. In this research, five realist works of 1960s and 1970s of Iran’s realistic literature were investigated by descriptive-analytical method from the perspective of orphan archetype. Based on the obtained results, the realism literary style which represents oppression and injustice in societies, is a suitable platform for displaying an orphan archetype. An archetype that is activated by rejection and oppression and emphasizes realism.سبک ادبی رئالیسم با زبانی ساده، بدون هیچ قضاوتی، افراد را با تضادها، باورها و واقعیتهای جامعه آشنا میکند. از این رو محتوای این آثار میتواند اطلاعات کاربردی و مفیدی در جهت رشد روان افراد و جوامع ارائه دهد. نظریهء کهنالگویی کارل گوستاو یونگ، روانشناس سوییسی، نیز ما را با ناخودآگاه جمعی آشنا میکند. محتویات ناخودآگاه جمعی، کهنالگوهای ثابت و تکرار شوندهای هستند که بر اثر کنشهای بیرونی فعال میشوند و از سطح ناخودآگاه به سطح خودآگاه روان میآیند. به اعتقاد یونگ، ادبیات یکی از منابعی است که کهنالگوها میتوانند بوسیلهء آن ماهیت خود را نمایان سازند. بر اساس این نظریه، کارول اس. پیرسون، پژوهشگرآمریکایی، به معرفی دوازده کهنالگو میپردازد. یتیم، یکی از این کهنالگوها است. این کهنالگو بر اثر مواجهء افراد با ظلم، تبعیض و سرخوردگی در بخش ناخودآگاه جمعی روان فعال میشود و در نهایت واقعگرایی را برای آنها به ارمغان میآورد. در این پژوهش، پنج اثر رئالیستی دههء 40 و50 شمسی ایران (سنگ صبور، عزاداران بیل، همسایهها، آبشوران و جای خالی سلوچ) به شیوهء توصیفی_تحلیلی از منظر کهنالگوی یتیم بررسی شده است. بر اساس نتیجهء بهدست-آمده، ادبیات رئالیستی که بیانگر ظلم و بیعدالتی در جوامع است، بستر مناسبی برای نمایش کهنالگوی یتیم است؛ کهنالگویی که با طردشدن و ظلم فعال میشود و بر واقعگرایی تأکید دارد.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8588_fded350d10081cf99b9eba7961be0021.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Intertextual analysis of mythological-epic themes and narratives in the poetry of the pioneers of Afghan socialist realism (based on Gérard Genette's theory of intertextuality)تحلیل بینامتنی مضامین و روایات اساطیری- حماسی در شعر پیشگامان رئالیسم سوسیالیستی افغانستان (با تکیه بر نظریۀ بینامتنیت ژرار ژنت)4569857010.30465/copl.2023.43244.3875FAمحمد دانشگردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی ره0000-0002-4266-437Xسید علی قاسم زادهاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0003-4433-9957رضا چهرقانیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)0000-0002-8060-3842Journal Article20221020The poetry of the socialist realism of Afghanistan, in terms of the quantity of artistic production and attention to ideological issues, modernity, and social-socialist commitment, is one of the most fruitful currents of contemporary Persian poetry in Afghanistan, and the poets of this current have become various types of visualizing elements, socialist concepts, and cultural symbols. They have benefited from the frequency difference. Mythological-epic symbols are a part of the themes and images of the poetry of this trend that the selected poets of the socialist realism of Afghanistan have used these narrative symbols in their imagery and creating themes. Based on this, the present research, using the descriptive-analytical method, based on Gerard Genet's intertextual opinions, explores the process of recreating mythological-epic narratives and themes in the poetry of the socialist realism of Afghanistan, relying on the poems of " Sulaiman Layeq, Bareq Shafiei, Dastgir Panjshiri, Asadollah Habib and Azim" Shahbal", examines and analyzes. The results of this research show that the poets of socialist poetry of Afghanistan have recreated mythological and epic themes and narratives often for political and ideological reasons. They have recreated mythological and epic symbols in the form of allusions, allusions, ironies, similes, and explicit intertextuality, or they have rewritten myths and epics in the form of explicit intertextual references, and they have used the content and aesthetic capacity of myths in reflecting social political thoughts. have used themselves.شعر رئالیسم سوسیالیستی افغانستان، از نظر کمیت تولید هنری و توجه به مسائل ایدئولوژیک، نوگرایی و تعهد اجتماعی- سوسیالیستی، از پربارترین جریان های شعر فارسی معاصر افغانستان است که شاعران این جریان از گونه های مختلف عناصر تصویرساز، مفاهیم سوسیالیستی و نمادهای فرهنگی شده، با تفاوت بسامد، سود برده اند. نمادهای اساطیری- حماسی، بخشی از مضامین و تصویرهای شعر این جریان است که شاعران برگزیدۀ رئالیسم سوسیالیستی افغانستان این نمادهای روایت دار را در تصویرپردازی و مضمون آفرینی به کار بسته اند. براین اساس، پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر آرای بینامتنی ژرار ژنت، روند بازآفرینی روایات و مضامین اساطیری- حماسی را در شعر رئالیسم سوسیالیستی افغانستان با تکیه بر اشعار «سلیمان لایق، بارق شفیعی، دستگیر پنجشیری، اسدالله حبیب و عظیم شهبال» بررسی و تحلیل می کند. یافته های این جستار نشان می دهد که شاعران شعر سوسیالیستی افغانستان، مضامین و روایات اساطیری- حماسی را اغلب به دلایل سیاسی و ایدئولوژیک، به صورت تلمیحی، اشاری، کنایی و تشبیهی بینامتنیت ضمنی و ارجاعِ بینامتنیت صریح بازنویسی کرده و از ظرفیت محتوایی و زیبایی شناختی اساطیر در بازتاب اندیشه های سیاسی- اجتماعی خود بهره برده اند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8570_70b149876fcae4a57fdcfabc5a20821c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023The symbolic aspect of colors in the movement of the socialist poetry of Afghanistanوجه نمادین رنگ ها در جریان شعر سوسیالیستی افغانستان77110857410.30465/copl.2023.43823.3905FAشفیع الله سالکگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران0000-0003-4902-9122مهسا رونگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانسید علی قاسم زادهاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0003-4433-9957Journal Article20221210The Symbols manifest role in creating images and conveying poetic concepts. Colors find a symbolic form in poetry to express emotions viz, anger, fear, and love. Poets use colors in the real sense to sensualize beauty. Sometimes, considering their symbolic aspects, they draw abstract concepts. The movement of socialist poetry in Afghanistan, poets, with a deep look at the phenomena of existence and awareness of the diverse and symbolic concepts of colors, have used different colors to express their ideals and desires. Present study, actualizes descriptive-analytical method to analyze the symbolic position of color in the said movement. The results show that the symbolic use of colors is prominent in this poetic movement. The color, red: is a clear symbol of freedom and communist thought; black is a symbol of suffocation and tyranny ruling the society. Poets of this realm have found a way out of the black symbol in red color. The white color is a clear symbol of peace and victory while other colors such as green, blue, and yellow, which have the highest frequency among the main colors along with other colors, are considered important elements of symbol creation in the movement of socialist poetry.نمادها در تصویرآفرینی و انتقال مفاهیم شعری نقشی ویژه دارند. رنگها نیز در شعر گاه برای بیان احساسات و عواطفی همچون خشم، ترس، عشق و... وجهی نمادین مییابند. شاعران، در معناآفرینی گاه رنگها را در معنای واقعی و برای بیان زیباییهای حسی بهکار میگیرند و گاه، نظر به وجه نمادین آنها، مفاهیم انتزاعی را ترسیم میکنند. در جریان شعر سوسیالیستی افغانستان نیز شاعران، با نگاهی عمیق به پدیدههای هستی و آگاهی از مفاهیم متنوع و نمادین رنگها، در بیان آرمانها و خواستههای خویش از رنگهای مختلف بهره بردهاند. در پژوهش حاضر، تلاش شده تا به روش توصیفی ـ تحلیلی جایگاه نمادین رنگ در جریان شعر سوسیالیستی افغانستان واکاوی شود. نتایج نشان میدهد کاربرد نمادین رنگها در این جریان شعری برجسته است؛ چنانکه رنگ سرخ نماد بارز آزادی و اندیشه کمونیستی و سیاه نماد خفقان و استبداد حاکم بر جامعه است و شاعران این جریان راه برونرفت از نماد سیاه را در رنگ سرخ جستهاند. رنگ سفید نیز در این جریان شعری نماد بارز صلح و پیروزی است. رنگهای دیگر همچون سبز، آبی و زرد نیز که در زمرة رنگهای اصلی بیشترین بسامد را دارند در کنار سایر رنگها، از عناصر مهم نمادآفرینی در جریان شعر سوسیالیستی بهشمار میروند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8574_1378d37e238bb487715f6bc345631836.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023The effect of extra-text on the images of the poem "ghaside barae ensan e mahe bahman" by Ahmad Shamloo based on Norman Fairclough's theory of critical discourse analysisتأثیر برونمتن بر تصاویر شعر «قصیده برای انسان ماه بهمن» از احمد شاملو بر اساس نظریۀ تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف113145818610.30465/copl.2022.40941.3745FAمراد علی سعادت شعاعدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدسید جواد مرتضاییدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20220413Abstract:<br /><br />The effect of extra-text on the images of the poem "ghaside barae ensan e mahe bahman" by Ahmad Shamloo based on Norman Fairclough's theory of critical discourse analysis<br /><br />Norman Fairclough studies the discourse in 3 levels "description, interpretation and explanation". In this article, the effect of extra-text on the images of the poem "ghaside barae ensan e mahe bahman" by Ahmad Shamlou is investigated based on Farklough's theory.<br /><br />The formation of images is based on the centrality of simile and then paradox, metaphor, exaggeration, hint and irony.<br /><br />The images of the poem fit with the experimental context and strengthen the central image of the poem, that is, the fighting man. The situational context of the images includes some social-political events close to or at the same time as the poetry. Hints have an intertextual function and prove and strengthen the poet's attitude. In the process of ideological displacement, Shamlou delegitimizes the official and dominant discourse. And as an intellectual, who has discursive agency, he presents his alternative ideology in the form of socialism and in opposition to the government. In this poem, discourse practice is obtained from the coexistence and coordination of individual images (discourse event) with each other and with the situational context of the poem and is related to the social practice of poetry (social-political situations).چکیده:<br /><br />نورمن فرکلاف گفتمان را در 3 سطح «توصیف، تفسیر و تبیین» مطالعه میکند. در این مقاله تأثیر برونمتن بر تصاویر شعر «قصیده برای انسان ماه بهمن» از احمد شاملو بر اساس نظریّۀ فرکلاف بررسی شده است.<br /><br />شکلیابی تصاویر بر محوریّت تشبیه و سپس پارادوکس، استعاره، اغراق، تلمیح و کنایه استوار است. تصاویر شعر با زمینۀ تجربی تناسب دارند و تصویر مرکزی شعر یعنی انسان مبارز را تقویت میکنند. بافت موقعیتی تصاویر شامل برخی حوادث سیاسی – اجتماعی نزدیک یا همزمان با سرایش شعر است. تلمیحها کارکرد بینامتنی دارند و نظریّۀ شاعر را اثبات و تقویت میکنند. در فرایند جابجایی ایدئولوژیک، شاملو از گفتمان رسمی و مسلّط مشروعیتزدایی میکند و در مقام یک روشنفکر، که از عاملیّت گفتمانی برخوردار است، ایدئولوژی جایگزین خود را در قالب تفکّر چپ و در مخالفت با حکومت ارائه میکند. در این شعر، پرکتیس گفتمانی از همزیستی و هماهنگی تصاویر منفرد (رخداد گفتمانی) با یکدیگر و با بافت موقعیتی شعر حاصل شده و با پرکتیس اجتماعی شعر (اوضاع سیاسی-اجتماعی) در ارتباط است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8186_768a247a2aef1819ba1529c222b0b8b9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Narrative of the travelogue of Nim Dang Pyongyang
Based on Jaap Lintvolt's theoryروایتشناسی سفرنامه نیمدانگ پیونگیانگ بر اساس نظریهی ژپ لینتولت149172819510.30465/copl.2022.41120.3752FAفاطمه شکردستهیات علمی دانشگاه پیام نور0000-0002-8792-4796Journal Article20220427The travelogue can be studied and analyzed as one of the types of narratives. Nim Dang Pyongyang's travelogue by Reza Amirkhani is the result of his two trips to North Korea. In this travelogue, unlike conventional travelogues, field visits and descriptions of places and anthropological experiences, etc., have not taken place. It focuses on the discovery and understanding of North Korean man in the form of travel writing.<br /><br />The answer to the question of how a travelogue can be formed without field visits and the conventional method of travel writing should be sought in the narrative method of this travelogue. Different perspectives can be opened from the perspective of different theories on the narrative method of this work. After examining the characteristics of this travelogue and the active role of the author, adapting and analyzing this work based on Jaap Lintvelt theory (based on "point of view" and "functional confrontation between narrator and actor"). Focuses) was found appropriate.<br /><br />The result is that the narrative in this travelogue is the same and the narrator, as the actor or the main character or the main hero, is the center of the narrative; The perceptual-psychological, temporal, spatial, and verbal foundations all indicate that although the author also pays attention to the contemplative narrative, the dominant method is the active narrative.سفرنامه را میتوان بهعنوان یکی از انواع روایت، مورد بررسی و تحلیل قرار داد. سفرنامهی نیمدانگ پیونگیانگ نوشتهی رضا امیرخانی حاصل دو سفر او به کرهی شمالی است. در این سفرنامه برخلاف سفرنامههای معهود، بازدیدهای میدانی و توصیف مکان و تجربههای مردمشناسانه و غیره، رخ نداده است، نویسنده بهناچار و به اقتضای شرایط غیرقابل پیشبینی در کرهی شمالی، هدفش را از جهانگردی به مسألهگردی تغییر میدهد و هدف بازدیدهای محدودش را از دیدارهای جغرافیایی به کشف و فهم انسان کرهی شمالی با رعایت قالب سفرنامه نویسی معطوف میکند. <br /><br />پاسخ به این پرسش که چگونه سفرنامهای بدون بازدیدهای میدانی و روش مرسوم در سفرنامهنویسی میتواند شکلگیرد، را باید در شیوه روایتپردازی این سفرنامه جستوجو کرد. دریچههای گوناگونی از منظر نظریههای مختلف میتوان بر شیوه روایتپردازی این اثر گشود که پس از بررسی ویژگیهای این سفرنامه و نقش کنشگری نویسنده، تطبیق و تحلیل این اثر براساس نظریهی ژپ لینت ولت (که بر «نقطهی دید» و «تقابل کارکردی راوی و کنشگر» تمرکز دارد) مناسب شناخته شد. نتیجه آنکه روایت در این سفرنامه، همسان است و راوی به عنوان کنشگر یا شخصیت اصلی یا قهرمان اصلی، مرکز جهت گیری روایت است؛ پایه های ادراکی-روانی، زمانی، مکانی و کلامی، همه نشاندهندهی آن است که اگرچه نویسنده به گونهی رواییِ متنگرا نیز توجه دارد ولی شیوهی غالب، گونهی روایی کنشگر است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8195_b1acaee19926f9a8d816959424e9135f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023The Delineation of Traumas Corresponding to the War and its Consequences in the Novel of Divarبازنمایی ترومای ناشی از جنگ و پیامدهای آن در رمان دیوار175199847910.30465/copl.2023.43454.3888FAشیرزاد طایفیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علّامه طباطبائی ، تهران ، ایران0000-0002-2773-3074آذر صوابی اصفهانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20221107In stipulation of language and narration as amongst the most expressive devices, the war literature evinces appalling and suppressed concomitants of confrontations in the collective perceptions. Nonetheless, certain of these literary works, particularly those who have discretely detached from the years of warfare have been adroit in providing more distinctive and effectual explications of this communal authenticity. The novel of Divar written by Alireza Gholami perhaps remains in this category. Divar demonstrates an all-out war novel, an account of expressing a realistic view, unconventional and altered to the issue of the Iran-Iraq war, which maintains inconsistent with and occasionally contradictory to what is occurring in the domain of war theme in the society. In this study, Divar has been analyzed through the method of qualitative-quantitative analysis and according to Freud's individual trauma and Jeffrey Alexander's collective trauma. The components of violence, destruction, shouting, death and discipline have correlated with the most important occurrence of traumas in the characters of, Divar, respectively. In this novel, the objective implications of traumas have been illustrated in the states of shock, anxiety, coldness and indifference, numbness and isolation, disordered behavior of children, aggression, retrospection of embittered memories, and destruction of human relationships.با آغاز جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، جنگ و پیامدهای آن با نمودهای مختلفی در رسانههای ایران و جهان و همچنین آثار بسیاری از نویسندگان بازتاب یافت؛ اما برخی از این آثار، بهخصوص آن دسته که از سالهای جنگ فاصله گرفتهاند، همانند یک رسانۀ قوی عملکرده و تعابیر متفاوت و مؤثرتری از این واقعیت اجتماعی ارائهدادهاند؛ چرا که اگر زبان و روایت را یکی از قویترین ابزار ارتباطی قلمدادکنیم، ادبیات جنگ میتواند یکی از مهمترین ابزار برای بازنمایی تأثیر فجایع سرکوبشدۀ جنگ در اذهان جمعی باشد. رمان دیوار نوشته علیرضا غلامی را شاید بتوان در این دسته از آثار جایداد. دیوار یک داستان جنگ تمامعیار است؛ روایتی حاکی از نگاهی رئالیستی، غیرمتعارف و متفاوت به مسألۀ جنگ ایران و عراق که با آنچه در زمینۀ جنگ در جامعه جاری است، متفاوت و در تقابل است. در این جستار، دیوار با روش تحلیل کیفی- کمی و با توجه به آرای ترومای فردی فروید و ترومای جمعی جفری الکساندر بررسیشدهاست. مؤلفههای خشونت، ویرانی، فریاد، مرگ و دیسیپلین به ترتیب بیشترین نقش را در بروز تروما در شخصیتهای دیوار داشتهاند. تروما بنیان روابط این انسانها را دگرگون کرده و هویتی برای آنها باقی نگذاشتهاست؛ تا آنجا که هویت از دست رفتۀ مردم در راویای بینام و شهری بینام انعکاس یافتهاست. پیامدهای عینی تروما در این داستان، در قالب شوک، اضطراب، سردی و بیعاطفگی، کرختی و انزوا، اختلال در رفتار کودکان، پرخاش، مرور خاطرات تلخ و نابودی ارتباطات انسانی نمود یافته است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8479_cbc92f4eaa43126d559dea7398fd4a64.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Critical discourse analysis (CDA) of Satirical Works of "Sky and String" by Iraj Pezeshkzad and "Notes Without History" by Javad Mojabi, Based on the Van Leeuwen Modelتحلیل انتقادی گفتمان آثار طنزآمیز «آسمون ریسمون» از ایرج پزشکزاد و «یادداشتهای بدون تاریخ» از جواد مجابی بر پایهی الگوی ون لیوون203226847410.30465/copl.2023.41639.3784FAمهبود فاضلیدانشیار و عضو هیئتعلمی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران0000000233639906مهرناز عسگریگروه زبان و ادبیات فارسی؛ دانشکده ادبیات؛ دانشگاه الزهرا؛ تهران؛ ایران0000000212721855Journal Article20220612This study tries to deal with the effect of political, social, and ideological currents, and power relations on the discourse of selected satirists' works, and the degree of their words' explicitness and implicitness. These satirical works were written between 1953-1978. Moreover, this study aims to analyze the effect of various events and currents of this period such as coups, the spread of the discourse of absolute Pahlavi modernism, the expansion of political restrictions on Satire's discourse, and the words' explicitness and implicitness of mentioned satirists. Using components of Van Leeuwen's model such as categorization, impersonalization, nomination, etc., this article examines the methods of representing actors in satirical works and explains and analyzes their relationship to the prevailing powers and ideologies. The research results show that the implication of categorization has the highest frequency in all works; as satirists represent most actors based on their occupation, social status, gender, etc. By applying the exclusion component, they avoid criticizing the institution of the monarchy and clericalism. This can be justified by factors such as the prevalence of the discourse of absolute Pahlavi modernism, Shiite resistance, lack of political development, fear of the danger of excommunication of clericalism, and the precautionary thinking of these satirists. Furthermore, the explicitness and application of the nomination component are often reflected in the field of cultural, literary, and social satire.مسئلهی این پژوهش این است که جریانهای سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیکی و مناسبات قدرت، چه تأثیری بر گفتمان آثار طنزپردازان برگزیده و میزان صراحت و پوشیدگی کلام آنان داشته است. این آثار طنزآمیز در برههی زمانی 1357-1332ه.ش. به نگارش درآمدهاند. هدف این پژوهش نیز، بررسی تأثیر وقوع رویدادها و جریانهای گوناگون این دورهی زمانی چون کودتا، رواج گفتمان مدرنیسم مطلقه پهلوی و گسترش محدودیتهای سیاسی بر گفتمان طنز و میزان صراحت و پوشیدگی کلام طنزپردازان مذکور است. در این مقاله با کاربرد مؤلفههای الگوی ون لیوون چون طبقهبندی، تشخصزدایی، نامدهی و...، شیوههای بازنمایی کنشگران در آثار طنزآمیز بررسی و ارتباط آنها با قدرتها و ایدئولوژیهای حاکم تبیین و تحلیل شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مؤلفهی پوشیدهگوییِ طبقهبندی در تمام آثار بیشترین بسامد را دارد؛ چنانکه طنزپردازان، بیشتر کنشگران را بر اساس شغل، منصب اجتماعی، جنسیت و... بازنمایی میکنند. آنان با کاربرد مؤلفهی حذف از انتقاد نسبت به نهاد سلطنت و روحانیت اجتناب مینمایند. این امر را میتوان با عواملی چون رواج گفتمان مدرنیسم مطلقهی پهلوی و مقاومت شیعی، عدم توسعهی سیاسی، بیم از خطر تکفیر روحانیون و احتیاطاندیشی این طنزپردازان توجیه کرد. صراحتگویی و کاربرد مؤلفهی نامدهی نیز غالباً در حوزهی طنز فرهنگی، ادبی و اجتماعی بازتاب مییابد.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8474_3e4d2808e2d18174de94b3b7d3a466bd.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Realistic Utopia in the novel Madar-e Sefr Darajehآرمانشهر رئالیستی در رمان مدار صفر درجه229252819410.30465/copl.2022.43371.3885FAالیاس قادریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، ایران0000-0003-4833-4045محمد آهیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.Journal Article20221031A realistic utopia is a utopia in which cognition has an empirical basis. In this utopia, unlike its other two types, i.e. divine and philosophical utopia, mankind, relying on empirical science and objective observation, wants a realistic utopia rather than an idealistic one. This type of realistic thought is the result of human failure to achieve two types of divine and philosophical utopia, which can be seen abundantly in recent decades and in contemporary literature. Ahmad Mahmoud is one of the authors who is looking for a way to achieve such a utopia throughout his works, especially in Madar-e Sefr Darajeh. In this study, an effort has been made to analyze and examine this type of utopia and its characteristics in Madar-e Sefr Darajeh with the descriptive-analytical method in order to determine what the most important characteristics of Mahmoud’s realistic utopia are. Finally, it is concluded that the characteristics of Mahmoud’s realistic utopia include various areas that can be divided and described under five general categories: 1. social, 2. economic, 3. security, 4. political ,5. cultural. It can also be concluded that Mahmoud’s utopia is not an imaginary and illusory world, but mankind may achieve such a realistic utopia by applying empirical science and its sovereignty.آرمانشهر رئالیستی آرمانشهری است که شناخت در آن مبنای تجربی دارد. در این آرمانشهر بر خلاف دو نوع دیگر آن یعنی آرمانشهر الهی و فلسفی، بشر با تکیه بر علم تجربی و مشاهدة عینی، خواهان آرمانشهر واقعگرایانه است تا آرمانخواهانه. این نوع اندیشة واقعگرایانه حاصل شکست بشر از دستیابی به دو نوع آرمانشهر الهی و فلسفی است که در دهههای اخیر و در ادبیات معاصر به وفور دیده میشود. احمد محمود یکی از نویسندگانی است که در سراسر آثارش به ویژه در مدار صفر درجه به دنبال راهی برای دستیابی به چنین آرمانشهری است. در این پژوهش سعی وافر شده است تا با روش توصیفی- تحلیلی، این نوع آرمانشهر و ویژگیهای آن در رمان مدار صفر درجه تحلیل و بررسی شود تا مشخص گردد که مهمترین ویژگیهای آرمانشهر رئالیستی محمود چیست. در نهایت چنین نتیجه داد که ویژگیهای آرمانشهر رئالیستی محمود شامل حوزههای گوناگونی است که میتوان آنها را ذیل پنچ عنوان کلی تقسیمبندی و تشریح کرد: 1. اجتماعی 2. اقتصادی 3. امنیتی 4. سیاسی 5. فرهنگی. و چنین نتیجه گرفت که آرمانشهر محمود دنیایی وهمی و تخیلی نیست. بلکه بشر میتواند با بکارگیری علم تجربی و حاکمیّت آن، به چنین آرمانشهر رئالیستی دست یابد.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8194_e8e8d393ac42e4de06a8e7a769b355af.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023The conflict between fictional realism and history in the novel "An Old Case" by Reza Joulayee based on the views of Jean-François Lyotardکشمکش رئالیسم داستانی و تاریخ در رمان «یک پرونده کهنه» رضا جولایی با تکیهبر آراء ژان فرانسوا لیوتار255277818810.30465/copl.2022.40162.3716FAرقیه موسویپیام نور0000-0002-8502-568ایوب مرادیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی -پیام نور0000-0001-6167-6336بهناز پیامنیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی - پیام نورJournal Article20220203The historical novel is a general outline of the influence of a historical period, and the author's knowledge of history can strengthen the author's internal power to create a social or political narrative in the midst of history. Reza Joulayee is one of the writers who writes based on history and real events. In his novels, he puts real heroes and characters next to fictional characters. The novel "An Old Case" is a story of the linguistic communication of people who gathered in a historical period to pursue a goal. The hero of the story, who is one of the political figures of Mohammad Reza pahlavi's era, is killed by some people. In this novel, truth and history together make a narrative so that the reader can search for the cause of the events in the discourse that prevails in the story. This article, which is written in an analytical-descriptive method, seeks to extract the ideology and society of that historical period and the relationships between those in power and those who Submissive to power, based on Lyotard's views based on language games and the sublime. In the end, it has been concluded that the author was able to convince the audience with each sub-narrative to understand more of the historical events that were transferred to the next generation in the grand narratives by written works, and put him on the path of the realistic sense of the story.رمان تاریخی، شِمایی کلی از قدرت تأثیرگذاری یک دوره تاریخی است وشناخت نویسنده از تاریخ میتواند نیروی واجد درونی نویسنده را برای خلق یک روایت اجتماعی یا سیاسی در دل تاریخ تقویت کند. رضا جولایی از جمله نویسندگانی است که بر اساس تاریخ و وقایع حقیقی مینویسد. او در رمانهای خود قهرمانان و شخصیتهای حقیقی را در کنار شخصیتهای خیالی قرار میدهد. رمان «یک پرونده کهنه» داستانی از ارتباطات زبانی افرادی است که در یک دوره تاریخی گرد هم آمدهاند تا هدفی را دنبال کنند. قهرمان داستان که یکی از شخصیت های سیاسی دوره محمدرضا یپهلوی است ، توسط عده ای به قتل می رسد. در این رمان حقیقت و تاریخ در کنار یکدیگر روایتی را ساخته تا خواننده علت حوادث را در میان گفتمان حاکم در داستان جستوجو کند. این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی به نگارش درآمده در پی آن است تا با تکیهبر آراء لیوتار بر مبنای بازیهای زبانی و امر والا، ایدئولوژی و جامعه آن دوره تاریخی وروابط میان صاحبان قدرت و افراد مطیع قدرت را استخراج نماید. در پایان به این نتیجه رسیده است که نویسنده با هر خردهروایت توانسته مخاطب را برای درک بیشتر حوادث تاریخی که در روایتهای کلان توسط آثار مکتوب به نسل بعدی انتقالیافته، اقناع و او را در مسیر فضای رئالیستی داستان قرار دهد.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8188_fc29fb66eebde88606b37d76a3113f28.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Recognizing the process of metaphorization in the rhetorical layer of the contemporary social sonnet style and its ideological functionsبازشناختِ فرایند استعارهسازی در لایة « بلاغی» سبک غزل اجتماعی معاصر و کارکردهای ایدئولوژیکی آن281301846510.30465/copl.2023.43563.3890FAفریبا مهریمدرّس و دانش آموختة دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری0000-0002-4362-2542مهیار علوی مقدمدانشیار گروه زبان وادبیات فارسی ،دانشگاه حکیم سبزواری،سبزوار،ایران0000-0001-5850-8657حسن دلبریدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری0000-0003-4811-0009عباس محمّدیاندانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری0000-0002-3132-6543Journal Article20221116The purpose of this article is to investigate the process of metaphorization in the rhetorical layer of the contemporary social sonnet style and to investigate the ideological functions of this process so as to be able to achieve the dominant pattern of metaphorization in this literary genre. Also, this article seeks to analyze and explain the use of this rhetorical technique in terms of its role and functions based on the ideological view of poets, by reading and analyzing samples within the target statistical population. Investigations show that the majority of metaphors used in these poems are explicit metaphors. The creation of metaphors is primarily based on visualization, and above all, they are made based on animism, focusing on vegetation and zoology, and poets have created metaphors based on the similarity they have found between their intellectual foundations and mental beliefs with the phenomenon in question. . From the point of view of role and function, exaggeration, praise and praise or minimization and reluctance and humiliation of examples of these metaphors are among the most important intellectual and ideological foundations of poets of this literary genre.هدف مقاله حاضر، بررسی فرایند استعاره سازی در لایه بلاغی سبک غزل اجتماعی معاصر و بررسی کارکردهای ایدیولوژیکی این فرایند است تا بتوان از این رهگذر، به الگوی مسلط ساخت استعاره در این گونه ادبی دست یافت؛ همچنین این مقاله در پی آن است، با خوانش و تحلیل نمونهها در حیطة جامعه آماری مورد نظر، کاربرد این شگرد بلاغی را ازمنظر نقش و کارکردهای آن بر مبنای نگاه ایدئولوژیکی شاعران، تحلیل و تبیین کند. بررسی ها نشان می دهد که غالب استعارههای به کار رفته در این سرودهها، از نوع استعارههای مصرّحة مجرّده است. بنای خلق استعارهها در وهله نخست بر تجسّمگرایی است و بیش از همه بر پایه جاندارانگاری و با تمرکز بر گیاه انگاری و جانورانگاری ساخته شدهاند و شاعران بر مبنای مشابهتی که میان مبانی فکری و باورهای ذهنی خود با پدیدة مورد نظر یافتهاند، اقدام به ساخت استعاره کردهاند. از منظر نقش وکارکرد نیز بزرگنمایی، تمجید و ستایش یا کوچکنمایی و اکراه و تحقیرِ مصادیق این استعارهها، از مهم ترین مبانی فکری و ایدئولوژیکی شاعران این گونه ادبی است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8465_e1d8402a0ae0e026cc5868587795b6e0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054912220221023Investigating the use of Ellipsis Dots in contemporary poetryبررسی کاربست نشانهی سجاوندی سه نقطه (تعلیق) در شعر معاصر305333851310.30465/copl.2023.43760.3899FAمجید هوشنگیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-9942-8685Journal Article20221205In contemporary literature, especially new poetry, the field of connotations and the transfer of meaning has expanded from vocabulary to extensive systems such as sounds, the type of writing of sentences and fragments, visual signs, etc. Among them, virtual applications of Punctuation are one of the proposed options in this field. In the meantime, the Ellipsis Dots has been and still is more popular among contemporary poets due to its high potential and semantic inclusion. Therefore, this research tries to extract possible and common meanings of poets in the practical field of three points with an analytical view and achieve a comprehensive analysis of it in the statistical category and by examining the collection of works of Shamlou, Ebtahaj, Mossadegh, Baraheni, Royaei and Gros Abdul Malikian, define eight common and special meanings in contemporary poetry; In the results of this research, each of them is more prominent in some of the works of poets and they have the ability to combine and combine with each other. On the other hand, each poet in his tendency to use one or more Ellipsis Dots, has reached the characteristic of his style, which is presented in the form of statistical data and its interpretation. Also, the type and course of use of this sign is directly related to the transition from modernism to postmodernism in contemporary poetry.در ادبیات معاصر بویژه شعر نو، حوزهی دلالتها و انتقال معنا از دایرهی واژگان به نظامهای گستردهای چون آواها، نوع نوشتار جمله و پارهها، نشانههای تصویری و ... گسترده شده است که در میان آنها، کاربردهای مجازی از نشانههای سجاوندی یکی از گزینههای مطرح در این زمینه است. در این میان، نشانهی تعلیق بواسطهی پتانسیل بالا و شمول معنایی، در میان شاعران معاصر از اقبال بیشتری برخوردار بوده و هست. لذا این پژوهش سعی دارد با نگاهی تحلیلی، معانی محتمل و مشترک شاعران در حوزهی کاربردی سه نقطه را استخراج کرده و در دستهبندی آماری، به یک تحلیل جامع از آن دست یابد و با بررسی مجموعهی آثار شاملو، ابتهاج، مصدق، براهنی، رویایی و گروس عبدالملکیان، هشت معنای مشترک و ویژه را در شعر معاصر تعریف نماید؛ در نتایج این پژوهش، هر کدام از آنان در بخشی از آثار شاعران برجستهتر بوده و قابلیت ترکیب و تلفیق با یکدیگر را نیز دارا هستند. از سوی دیگر، هر شاعر در گرایش به یک یا چند کاربرد نشانه-ی تعلیق، به تشخص سبکی رسیده که در قالب دادههای آماری و تفسیر آن ارائه شده است. همچنین نوع و سیر کاربرد این نشانه، ارتباط مستقیم با گذار از مرحلهی مدرنیسم به پسامدرن در شعر معاصر دارد.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_8513_c14c940e5692b8f030f931ddb3a30db3.pdf