پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Capital, character and field of literary production in Salman Herati's poetryسرمایه، منش و میدان تولید ادبی در شعر سلمان هراتی139737810.30465/copl.2022.39013.3664FAشهرام احمدیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانفاطمه سادات میرزادهکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانJournal Article20211116The sociology of literature, which studies the production and social consequences of literature, as an interdisciplinary science, is related to literature, linguistics, and philosophy on the one hand, and to the social and historical sciences on the other. . Since after the victory of the revolution, sparks were created in social poetry and the social poetry of the revolution was formed as a powerful and well-established current, this study tries to use Bourdieu's theory of character and field and qualitative-descriptive analysis method. To examine the three main components of character, field and capital in Salman Herati's poems. According to the results of this research, Herati poetry as a poet's action is the result of the relationship between his character and position in the political, social and literary fields. As a revolutionary poet, in some of his poems he criticizes and protests against the unhealthy state of society, the class distance existing at that time, and Westernism. In the meantime, poetic acts with the theme of love and affection towards the Imams, the Supreme Leader, the martyrs, etc. have been used more prominently.جامعهشناسی ادبیات که به بررسی تولید و پیامدهای اجتماعی ادبیات میپردازد، بهعنوان یک دانش میانرشتهای از یکسو، به ادبیات، زبانشناسی و فلسفه مرتبط است و از سوی دیگر به علوم اجتماعی و تاریخی. از آنجا که پس از پیروزی انقلاب در شعر اجتماعی جرقههایی حاصل شد و شعر اجتماعی انقلاب بهعنوان جریانی قدرتمند و تثبیتشده شکل گرفت، این پژوهش میکوشد تا با نظریۀ منش و میدان بوردیو و با روش تحلیلِ کیفی ـ توصیفی، سه مؤلفۀ اصلی منش، میدان و سرمایه را در اشعار سلمان هراتی بررسی کند. بر اساس نتایج این تحقیق، شعر هراتی بهعنوان کنش شاعر، حاصل ارتباط منش و موضع او در میدانهای سیاسی، اجتماعی و ادبی است. او بهعنوان شاعر انقلابی در برخی اشعارش انتقاد و اعتراض بهوضعیت نابسامان جامعه، فاصلۀ طبقاتی موجود در آنزمان و غربگرایی دارد. دراین میان کنشهای شعری با مضمون حبّودوستی نسبت به امامان، رهبر معظم، شهیدان و ... برجستهتر بهکار گرفتهاست.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7378_ee70e3f340800b2fe9f000d3f229739f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Representation of "body" in the play “Chub be Dast-haye Varsail” by Gholam Hossein Saediتأملی بر نمود «بدن» در نمایشنامهی «چوب بهدستهای وَرَزیل» غلامحسین ساعدی4160737610.30465/copl.2022.36234.3526FAسپیده امیریدانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز،شیرازفتحالله زارعخلیلیاستادیار بخش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیرازرحمت امینیاستادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20210504The concept of "body" goes beyond a set of organs and functions that are regulated by the laws of anatomy and physiology. The body, above all, has a symbolic structure that provides a medium for the projection of cultural forms in their broadest forms. In this study, examples of this assumption will be followed in the study of plays produced in the Iranian dramatic literature of the Sixties and Seventies. An era that was accompanied by fundamental changes. In the mid-1970s, two-thirds of the country's population was young people under the age of 30. The country's education system also grew slightly to threefold. Influenced by the "post-colonial" discourse that flourished after World War II, this broad class at one point turned to the leftism; And turned to jihad in opposition to the regime of the time. The objection manifested in the literary / artistic productions - which are considered works in praise of the mass uprising -. This resistance is manifested in different levels of works; Among these, the "body" will be considered in the present study. Among the works of Art/Literary, an outstanding play by Gholam-Hossein Saedi, “Chub be Dast-haye Varsail” will be analyzed. In order to analyze the various aspects of the "body" in this play, first of all "gender; Appearance" is considered. In the next part, "body movements", and after that, "body stillness and creating illusion and imagination of movement" and its implications will be discussed. Finally, we will consider a topic that is specific to this play. the unique aspect of ‘body’, which has shown itself in the "Metamorphosis of the body”. Results indicate that the process of emphasis on the certain dimensions of body, helped the writer to alienate some characters. This process is possible by usage of the body's capabilities, for example by transforming shape of the body towards the animal figure.مفهوم «بدن» فراتر از مجموعهای از اندامها و کارکردهای تابع آناتومی و فیزیولوژی میباشد. بدن در مباحث علوم انسانی و هنر، بیش و پیش از هرچیز، واجد ساختار نمادین میگردد. ساختاری که جایگاهی برای طرحافکنیِ فرهنگ، در بغرنجترینِ صورتها فراهم میآورد. در این پژوهش، وجوهی از مفهوم بدن، با نظر بر اثری نمایشی پی گرفته میشود. یعنی نمایشنامهی «چوب به دستهای وَرَزیل»، نگاشته شده در دههی چهل شمسی، بقلم غلامحسین ساعدی. اثری که به وضوح تحت تأثیر گفتمان پسااستعماریِ سربرافراشته پس از جنگجهانی دوم میباشد. مقطعی که گفتمان چپ بر فضای روشنفکری غالب آمد. این گفتمان نشان خود را در آثار ادبی/هنری تولید شده، ثبت کرد. نشانی که در سطوح مختلف آثار نمایان میگردد. از این بین، سطح «بدن» مدنظر پژوهش حاضر خواهد بود. روش پژوهش، بهجهتِ اجرا و پیشبرد، توصیفی-تحلیلی است. این امر با بهره از منابع کتابخانهای ممکن گشته است. همچنین، در راستای واکاویِ وجوه گونهگون «بدن» در این نمایشنامه، دستهبندیهایی انجام پذیرفته است. ابتدا به «جنسیت؛ ظاهر؛ پوشش بدن» نظر انداخته میشود. در وهله بعد به «اداها و حرکات بدن»، و پس از آن نیز به «سکون بدن و ایجاد توهم و تصور حرکت» و دلالتهای آن پرداخته خواهد شد. در نهایت بر مبحثی تأمل خواهیم داشت که مختص به این اثر است. یعنی بهرهگیریِ متفاوتِ ساعدی از قابلیت بدن، که در «دگردیسیِ بدن» شکل یافته است. نتایج حاصله در تحلیل، حکایت از آن دارد که ساعدی با بهره از قابلیتهای بدن، هویتسازی (و یا حتی بیهویت ساختن) را به انجام رسانده. برای مثال با تحول فرم بدنِ شکارچیها، به سمتوسوی بدنی حیوانی، آنها به عنوان «دیگران-غیر خودیها» طرد مینماید. به عبارتی، تأکید بر خودیها- یعنی وَرَزیلیها-، که به غیریتسازی تازهواردها -موسیو و شکارچیها- ختم میشود، از طریق مفهوم بدن است که صورت میپذیرد.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7376_3c3c206b84ba4bf4afe8bb2bbf6c903a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Investigation and analysis of the reflection of existentialist ideas in the literary and cultural works of Mostafa Rahimiبررسی و تحلیل بازتاب اندیشههای اگزیستانسیالیستی، در آثار ادبی و فرهنگی مصطفی رحیمی6387737310.30465/copl.2022.37746.3612FAانتصار پرستگاریدانشجوی دکترا گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا، دانشکده ادبیات و علوم انسانیمریم حسینیعضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا0000000167781188علی محمدیعضو هیات علمی ، گروه زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه بو علی سینا همدانJournal Article20210915Existentialism has been one of the influential schools of thought on the ideas that dominate the fictional literature of Iran in the 1340s and 1350s.<br /><br />The political and social conditions of the society at that time and the feeling of the need to change and apply new ideas as well as the nature of the school of existentialism and its special connection with literature, caused the tendency of intellectuals and writers to this philosophy.<br /><br />This article examined some of the works of Mostafa Rahimi (1305-1381), author and translator of Sartre's works in Iran, to show how the works of the mentioned period were influenced by existentialist ideas.<br /><br />Rahimi emphasizes on the frequent and purposeful use of the main components of the philosophy of existentialism such as: primacy of existence, freedom, choice, responsibility, abandonment, emptiness, apprehension and personal originality or existentialist ethics and attention to committed literature in the selected works of this study.<br /><br /><br /><br />The method of this research is descriptive-analytical and the field of study in that novel is "Accusation", plays "Tiala" and "Anahita" and an article from the collection of articles "Perspectives" by Mostafa Rahimi.اگزیستانسیالیسم یکی از مکتبهای فکری تأثیرگذار بر اندیشههای حاکم بر ادبیات داستانی دهههای 40 و 50 ایران بودهاست. شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه در آن دوران و احساس نیاز به ایجاد تغییر و بهکارگیری اندیشههای نو و همچنین ماهیت مکتب اگزیستانسیالیسم و ارتباط ویژهی آن با ادبیات، موجبات گرایش روشنفکران و نویسندگان به این فلسفه را فراهم کرد و در پی آن آثاری با ماهیتی اگزیستانسیالیستی یا تأثیرپذیرفته از آن نوشته و عرضه شد. این جستار برای نشان دادن چگونگی تأثیرپذیری آثار دورهی یادشده از اندیشههای اگزیستانسیالیستی، برخی از آثار مصطفی رحیمی(1305 – 1381 ش)، نویسنده و مترجم آثار سارتر در ایران، را مورد بررسی قرارداد. تأکید رحیمی بر بهکارگیری مکرر و هدفمند مؤلفههای اصلی فلسفهی اگزیستانسیالیسم چون: تقدم وجود، آزادی، انتخاب، مسئولیت، وانهادگی، پوچی، دلهره و اصالت شخصی یا اخلاق اگزیستانسیالیستی و توجه به ادبیات متعهد، در آثار منتخب این پژوهش، تأثیرپذیری او از این مکتب را به خوبی نشان داد. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و حوزهی مطالعه در آن رمان «اتهام»، نمایشنامههای «تیاله» و «آناهیتا» و مقالهای از مجموعه مقالات «دیدگاهها» از آثار مصطفی رحیمی است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7373_d81cc5f79a204f525ef41bd491e2c159.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Reviewing Genres and Themes of Socialist Realism Stories in Periodicals of Tudeh Party of Iranبررسی گونه و مضمون داستانهای رئالیسم سوسیالیستی در نشریات حزب توده ایران91112738010.30465/copl.2022.39519.3689FAمحمدرضا حاجی آقاباباییدانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-3534-4623غزاله محمدیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-7296-2140Journal Article20211222Tudeh Party of Iran has used different literary genres for expressing their points of view and employed literature as a mean to state political ideas. Among literary genres, story has remarkable capability and it is counted as a suitable culture which both the pro-Party authors and mass folks can test their aptitudes. Investigating 14 dependent periodicals to Tudeh Party, story genres have been reviewed through utilizing Socialist Realism instructions perspective, in this study. According to findings, the used themes are more about economic poverty, cultural poverty, injustice upon poor people, call for unity and struggle against oppressors and other subjects of Socialist Realism approach. Even from style perspective, some of these stories are too amateur and have lack of narrative technique and some of them have been written so professional that their authors have been able to skillfully fit Party’s instructions on subtexts. Another part of published stories is about Pop literature which has been one of Party’s strategies in literary studies scopeحزب تودۀ ایران برای بیان دیدگاههای مورد نظر خود از گونههای مختلف ادبی نیز بهره گرفتهاست و ادبیات را به عنوان ابزاری برای بیان اندیشههای سیاسی به کار بردهاست. در میان گونههای ادبی، داستان ظرفیت قابل توجهی برای بیان اندیشههای حزبی داشت و بستری مناسب به شمار میآمد تا هم نویسندگان حرفهای طرفدار حزب و هم تودة مردم در آن طبعآزمایی کنند. در این پژوهش با بررسی 14 نشریۀ وابسته به حزب توده، گونة داستان از منظر به کارگیری آموزههای رئالیسم سوسیالیستی بررسی شدهاست. بر اساس نتایج به دست آمده، مضامین به کار رفته در این داستانها بیشتر دربارۀ فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، ستم بر فرودستان، دعوت به اتحاد و مبارزه با ستمگران و دیگر موضوعات برخاسته از رویکرد رئالیسم سوسیالیستی است. از نظر سبکی نیز بعضی از این داستانها بسیار ابتدایی و فاقد شگردهای داستانی هستند و بعضی دیگر از داستانها بسیار حرفهای نوشته شده است و نویسندگان با مهارت توانستهاند آموزههای حزبی را در لایههای زیرین متن بگنجانند. بخش دیگر آثار داستانی منتشر شده به ادبیات عامه اختصاص دارد که یکی از راهبردهای حزب توده در حوزۀ پژوهشهای ادبی بوده است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7380_4d2c896d9a22b6e618c72d68dcb8df73.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121A Study of language and Local-Climatic Factors in Contemporary Poetry of Mazandaranخوانش برجستگیهای زبانی و بومی- اقلیمی در شعر معاصر مازندران115146737110.30465/copl.2022.38544.3642FAعبدالرضا شیردستآموزش و پرورش، بابلسر. ایرانفاطمه زهرا صادقیآموزش و پرورش، بابلسر. ایرانغلامرضا پیروزدانشگاه مازندران، بابلسر. ایرانJournal Article20211017Locality and climate are of frequently used terms in environmental studies which, coupled with literary notions and ecology, have presented researchers with new, interdisciplinary research goals. Local and climate studies include any experience which reflects the interaction of a poet and his/ her immediate environment in his/ her imagination, language, thoughts or feelings. Local and climate poetry is a subjective poetry with a certain structure which simultaneously displays tradition and modernity. In this study, we aim to find an answer to this question: what roles have local-climatic elements played in the richness of mental and linguistic images of Mazandaran poetry? The present research is the result of examining 225 poetry collections of 50 Mazandarani poets (1350-1400). In it, we have attempted to classify local-climatic elements based on two major geographical and socio-cultural and nine minor features. From this perspective, the role of environmental elements and geographical messages they are trying to convey have been examined in all the existing stylistic tendencies, frameworks and genres in the poetry of Mazandaran. Findings of this study, regarding statistical data analysis, indicate that frequency of local-climatic elements is significant in socio-cultural feature of Mazandaran poetry in a way that customs and rituals, beliefs, colloquial terms, tradition and modernity, music and environmental approaches have been depicted in surface and deep structures of poems. Research methodology used in this study is a mixed method (qualitative and quantitative) which makes use of reference documents and reliable Internet sites.بوم (local) از واژههای پرتکرار درحوزهی دانش زیست محیطی است. این اصطلاح در پیوند با مفاهیم ادبی و دانش بوم شناسی (ecology) فصل جدیدی در مطالعات میان رشتهای گشودهاست. منظور از ادبیات بومی- اقلیمی هر نوع تجربهای است که در رهگذر زندگی یک شاعر با محیط پیرامون در خیال، زبان، اندیشه و عواطفش انعکاس پیدا کند. شعربومی- اقلیمی، شعری سوبژکتیو با ارگانیسمی که سنت و مدرنیزم در بافت آن نمایان است. این جستار به دنبال پاسخ به این پرسش است که عناصر بومی- اقلیمی در غنای صورتهای زبانی و ذهنی شعر مازندران چه نقشیهایی ایفا کردهاست. پژوهش حاضر حاصل خوانش(225) دفتر شعر پنجاه شاعر مازندران از(1350تا1400)است که در آن نویسندگان کوشیدهاند، عناصر بومی- اقلیمی را در دو کلان شاخصهی جغرافیایی و اجتماعی– فرهنگی در نه خُرد شاخصه صورتبندی نمایند. از این منظر نقش عناصر محیطی و رسالت جغرافیایی در تمام گرایشهای سبکی، قالبها و ژانرهای موجود در شعراستان مازندران واکاوی شدهاست. یافتههای این پژوهش با توجه به تحلیل دادههایآماری، نشان میدهد که المانهای بومی- اقلیمی در شاخصهی اجتماعی– فرهنگی شعر مازندران نمود قابل ملاحظهی داشته چنانکه آداب و رسوم، باورها و اعتقادات، واژگان بومی، سنت و مدرنیته، موسیقی و نگاه زیستمحیطی در روساخت و ژرف ساخت سرودهها به تصویر درآمدهاست. روش پژوهش تلفیقی از نوع کمی و تحلیل محتوا با استفاده از منابع اسنادی و سایتهای معتبراینترنتی است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7371_a4da18e4155fe579a86b4ce356a257b3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Realism from a Literary School to Societal Reflection in Literature
Pathology of Realism Research in Persian Literary Papersرئالیسم از مکتب ادبی تا بازتاب اجتماعیات در ادبیات آسیبشناسی رئالیسمپژوهی در مقالات ادبی حوزة زبان فارسی149164736910.30465/copl.2022.38871.3658FAهاشم صادقی محسن آبادعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابورJournal Article20211128The present study aimed to analyze the fundamental shortcomings of the papers written on the subject of realism in the Persian literature. To do so, first the number of such papers published in the national academic journals were determined. Then, the findings of such papers were compared against the realistic fundamentals and principles and the opinions of realists. The papers under study were divided under three categories: the first category consisted of those papers that studied realism and its features theoretically. The second category was related to those papers that investigated the realistic fundamentals and principles in a Persian literary work or in a writer’s literary collection. The third category referred to those papers that investigated the realistic features in the literary works comparatively. The results of the study revealed that due to the lack of deep investigation into the theoretical and philosophical foundations of realism, some fundamental mistakes have appeared in the papers, including the reduction of realism to story elements, the societal reflection in literary works, and the lack of differentiation between the different meanings of realism (as a school, a story writing style, etc.).هدف پژوهش حاضر، تبیین کاستیهای بنیادین مقالاتی است که در باب رئالیسم در حوزة زبان فارسی، به نگارش درآمدهاند. به این منظور، در گام نخست مقالاتی که در نشریات دانشگاهی کشور در باب رئالیسم منتشر شده و مدعی بررسی اصول رئالیستی در متون ادبی بودهاند، احصا شده است. سپس مطالب و یافتههای این مقالات در مقایسه با مبانی و اصول رئالیسم و آرای رئالیستها مورد سنجش قرار گرفتهاند. مقالات مورد بررسی این پژوهش، ذیل سه گروه قابل دستهبندی است: دستة اول مقالههایی را در بر میگیرد که رئالیسم و ویژگیهای آن را بهلحاظ نظری مورد بررسی قرار دادهاند؛ دستة دوم مقالاتی هستند که اصول و مبانی رئالیسم را در یک اثر ادبی فارسی یا مجموعهای از آثار یک نویسنده نشان دادهاند؛ دستة سوم آثاری هستند که شاخصههای رئالیستی را در آثار ادبی بهصورت تطبیقی واکاویدهاند. نتایج بررسی نشان از آن دارد که به دلیل عدم توغل در مبانی نظری و بنیانهای فلسفی، فروکاستن رئالیسم به عناصر داستان و یا بازتاب اجتماعیات در اثر ادبی، عدم تمایز میان معانی رئالیسم (مکتب ادبی، سبک داستاننویسی و ...)، خطاها و کاستیهایی بنیادین به مقالات رئالیسمپژوهی فارسی راه یافته است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7369_8807c90bb5d35f28030f22cb3dc5400c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121A critical review of the novel "Chess with the Doomsday Machine" based on the theory of Theodore Adornoتحلیل انتقادی رمان «شطرنج با ماشین قیامت» بر اساس نظریهی تئودور آدورنو167188737910.30465/copl.2022.38440.3637FAمونا سادات آل سیددانشگاه علامه طباطبایییحیی طالبیاندانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20211011The novel Chess with the Doomsday Machine, written by Habib Ahmadzadeh, represents a war-torn society through a second-person narrative that creates a link between the narrator and the audience while creating distance. The narrator presents a different and sometimes contradictory narrative of the war - from reporting concrete facts to providing a platform for critical thinking about it. This shows how paying attention to the types and dimensions of text narrations and putting them in interaction with each other leads to different and new perceptions. In the readings of the novel Chess with the Doomsday Machine, the attention to detail has led to an individualistic critique of the text and the placement of social issues in the individual sphere. In the present encounter with the text, an attempt is made to examine the socio-cultural situation depicted during the war, considering the entanglement of the narrations and considering the narration of chess with the resurrection machine in dealing with the sub-narrations. And be criticized. This view of the text is, in fact, a call to the audience to reflect on the narrative form of the world by the characters and their actions and reactions to the induced reality and, consequently, on how to reinterpret it.رمان شطرنج با ماشین قیامت نوشتهی حبیب احمدزاده به واسطهی روایتی دوم شخص که پیوندی میان راوی و مخاطب در عین ایجاد فاصله ایجاد میکند، به بازنمایی جامعهی جنگزده میپردازد. راوی روایتی متفاوت و گاه متناقض از جنگ _از گزارش واقعیت انضمامی تا فراهم نمودن بستری برای اندیشیدن انتقادی در رابطه با آن_ به مخاطب ارائه میدهد. این امر نشان میدهد که توجه به انواع و ابعاد روایات متن و قرار دادن آنها در کنش متقابل با یکدیگر، چگونه منجر به دریافتهای متفاوت و نوین میگردد. در خوانشهای ارائهشده از رمان شطرنج با ماشین قیامت پرداختن به جزئیات، منجر به نقد فردگرایانهی متن و قرار گرفتن مسائل اجتماعی در ساحتی فردی شده است. در مواجههی حاضر با متن سعی بر آن است تا با توجه به درهمتنیدگی روایات و در نظر داشتن روایت شطرنج با ماشین قیامت در کنش با خردهروایات، وضعیت فرهنگی – اجتماعی به تصویر کشیدهشدهی زمان جنگ مورد بررسی و نقد قرار گیرد. این نگاه به متن، در واقع فراخوانی مخاطب به تأمل در شکل روایت جهان توسط شخصیتها و کنش و واکنش آنها نسبت به واقعیت القایی و در نتیجه چگونگی بازتفسیر آن است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7379_186a17317dfe59cc9a2c58a0059e87c1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121A criticism study of khon asham Story collection with the "new historicism" approachنقد مجموعۀ خون آشام با رویکرد تاریخ گرایی نو191214737510.30465/copl.2022.36972.3570FAشیرزاد طایفیدانشگاه علّامه طباطبائی0000-0002-2773-3074سمانه منصوری آلهاشمدانشگاه محقّق اردبیلیJournal Article20210628Although literature originates from the contents and ideals of a nation, but it is not limited to its mere use, and creative actions in this field lead to the creation of a new world. Thus, in addition to being influenced by its cultural and historical context, each literary work also can the ability to influence it. New History is an approach that aims to convey this idea and Emphasis on "Text is considered as history and history is considered as text". As the first experience of the horror genre in the field of Iranian children and teenager literature, the khon asham story collection, by moving imaginary characters on the real world stage, makes the audience watch the real life and its existing discourses in order to increase their level of awareness of the surroundings, It prepares them for face the dangers and threats that awaits them when they first enter. Thus, using a "new historicist" approach, the khon asham story collection has a lot of remarkable capacity for review. This research seeks to explain by qualitative analysis method and using library studies based on complete induction, can reveal hidden or silent meanings or weak voices of the text in order to reveal the power relations in the text by highlighting the existing discourses and show that how the text of the discourses of its time is influential and reciprocally effective in creating new discourses. As a result, the study states that destiny and patriarchy and the unequal gender distribution of power in the family are the dominant discourses and the discourse of "love", especially love of land and homeland are also among the main discourses of this work.هرچند ادبیات، برخاسته از داشتهها و آرمانهای یک ملت است، به برداشت صرف در آن اکتفا نمیشود و گامهای خلاقانه در این زمینه به آفرینش دنیای جدید میانجامد؛ اینچنین است که هر اثر ادبی علاوه بر تأثیرپذیری از بستر فرهنگی و تاریخی خویش، توانایی تأثیرگذاری بر آن را پیدا میکند و رویکرد «تاریخگرایی نو» درصدد بیان این مطلب و تأکید بر «تاریخیّت متن و متنیّت تاریخ» شکل میگیرد. مجموعۀ خونآشام در جایگاه اولین تجربۀ ژانر وحشت در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان ایران، با به حرکت درآوردن شخصیتهای خیالی در صحنۀ دنیای واقعی، مخاطب را نظارهگر واقعیت زندگی و گفتمانهای موجود در آن میکند تا با افزایش سطح آگاهی او از محیط دنیای اطراف، وی را مهیای مواجهه با خطرات و تهدیداتی کند که در بدو ورود به آن، انتظارش را میکشد. بر این اساس با رویکرد «تاریخگرایی نو»، مجموعۀ خونآشام ظرفیتهای درخورتوجه بسیاری برای بازخوانی دارد. این پژوهش به روش تحلیل کیفی و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانه-ای مبتنی بر استقراء تام، معانی پنهان یا خاموش یا صداهای ضعیف متن را آشکار میکند و با برجستهسازی گفتمانهای موجود، از روابط قدرت در آن پرده برمیدارد و نشان میدهد که چگونه متن از گفتمانهای عصر خود تأثیر میپذیرد و متقابلاً در خلق گفتمانهای نو مؤثر واقع میشود؛ در نتیجه پژوهش بیان میکند که تقدیرگرایی و مردسالاری و توزیع نابرابرانۀ جنسیتی قدرت در خانواده از گفتمانهای غالب و گفتمان «عشق»، بهویژه عشق به خاک و وطن نیز از گفتمانهای محوری این اثر بهشمار میآیند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7375_cf0248daecb3408f97e0f4960faf6991.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Discourse Analysis of the Memoris of women in the constitutional and Pahlavi eraتحلیل گفتمان خاطرات زنان عصر مشروطه و پهلوی217245737010.30465/copl.2022.38651.3648FAسیده مریم عاملی رضاییدانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.0000-0002-8873-7829مصطفی مهر آییناستادیار جامعه شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.طاهره ایشانیدانشیار پژوهشکده ادبیات ،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپریسا افکار امیریوندانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20211026In this study, based on the discourse analysis approach in the framework of the theory of "James Paul J." and "Ruth wodak", the reflection of prominent elements of female identity in the form of women's memoirs - with reference to four works of the Constitutional and Pahlavi eras - is examined and analyzed. The results of the study show that these works, by using language in situations, open a world that is a construction of the lived experiences of women and the great discourses of tradition and modernity in Iran. Hence, women's narrative in memoirs focuses on highlighting elements and components of women's identity in the modern world and marginalizing the old traditional discourse. The analysis women's memories in one area shows that a new understanding of human identity has been formed and women in terms of identity have gradually moved away from their traditional identities and found new identities that originate from the modern world and pluralism. On the other hand, female memoirists have at the same time been able to obtain a consistent combination of elements of modern and traditional life and redefine their identity based on lived experiences and historical understanding of modern-day relations.در این پژوهش بر پایه ی رویکرد تحلیل گفتمان در چارچوب نظریه ی "جیمز پل جی "و " روث وداک" چگونگی بازتاب عناصر برجسته ی هویت زنانه در قالب خاطره نگاری زنان- با استناد به چهار اثر عصر مشروطه و پهلوی- بررسی و تحلیل می شود . نتایج بررسی ، نشان از آن دارد که این آثار با کاربرد زبان در موقعیت ها ، جهانی را باز می نمایند که برساختی از تجربه های زیسته ی زنان و گفتمان های کلان سنت و تجدد در ایران است . از این رو روایت زنان در خاطرات ، معطوف به برجسته کردن عناصر و مؤلفه هایی از هویت زنان در دنیای مدرن و به حاشیه راندن گفتمان سنتی پیشین است . تحلیل خاطرات زنان در یک ساحت چنین می نماید که فهم جدیدی از هویت انسانی شکل گرفته است و زنان به لحاظ هویتی به تدریج از هویت های سنتی خود فاصله گرفته و هویت های جدیدی یافته اند که منشا آن دنیای مدرن و تکثرگرایی است . در ساحت دیگر، خاطره نگاران زن ، هم زمان توانسته اند ترکیبی سازگار از عناصر زندگی مدرن و سنتی را به دست دهند و هویت خود را بر اساس تجارب زیسته و درک تاریخی از مناسبات دوران نوین بازتعریف نمایند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7370_f36361ac0395cb6c0eb0d276687ffae1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121The study and analysis of the ‘form and content conflict’ in contemporary Persian literary criticism by relying on Reza Baraheni’s Story Writingبررسی و تحلیل «جدال فرم و محتوا» در نقدادبی معاصر فارسی با تکیه بر «قصهنویسی» رضا براهنی.249270737710.30465/copl.2022.35995.3515FAیاسر فراشاهی نژادپژوهشگر پسادکتری دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20210422The criticism of fiction in Iran began with basic moral criticisms which reduced art and fiction to a means of refining morality. With the rise of the Tudeh Party and the specific historical circumstances of Iran, it gradually moved towards ideological criticisms and a kind of almost homogeneous Stalinism. From the 1960s and with the advent of avant-garde magazines such as Jong-e Isfahan (The Isfahan Anthology) and the translations and writings of such individuals as Abolhassan Najafi and others, Western literary theories were introduced in Iran. Reza Baraheniwas one of the few academics who managed to distance himself from the traditional atmosphere of the university and apply modern criticisms and theories in his articles and research books as well as in his creative works. However, unlike Najafi and Golshiri who managed to create a coherent system of humanistic commitment and form, he stood somewhere between social commitment and formalism at least in his book entitled Story Writing. By elevating the concept of ‘sacred art’ in the post-revolutionary years, some religious intellectuals sometimes encountered the same theoretical contradiction on issues related to aesthetics. Nevertheless, the more the passion of the revolution was reduced, the more Braheni turned to the theories of structuralism and formalism and distanced himself from the combative commitment of the 1960s which inevitably led to a conflict of form and content in his Story Writing. Therefore, it can be said that as one of Baraheni’s most prominent books, Story Writing is an instance of the criticism which formed in the transition from the paradigm of ‘committed literature’ to the paradigm of ‘art for art’s sake’ and consequently formalism.نقد داستان در ایران با نقدهای اخلاقی ابتدایی، که هنر و داستان را به وسیلهای برای تهذیب اخلاق تقلیل میداد، آغاز شد و رفتهرفته با ظهور حزب توده و شرایط خاص تاریخی ایران، به سمت نقدهای ایدئولوژیک، و نوعی استالینیسم تقریبا یکدست حرکت کرد. از دههی چهل با ظهور مجلات پیشرویی چون جُنگ اصفهان و ترجمهها و تألیفات افرادی چون ابوالحسن نجفی و دیگران، نظریات جدید ادبی غربی در ایران معرفی شد. رضا براهنی نیز از معدود دانشگاهیانی بود که موفق شد از فضای سنتی حاکم بر دانشگاه فاصله بگیرد و نقد و نظریههای جدید را هم در مقالات و کتابهای پژوهشیاش و هم در آثار خلاقهاش به کار بندد. اما او بر خلاف نجفی و گلشیری، که موفق شدند منظومهای منسجم از تعهد انسانمدار و فرم پدید آورند، لااقل در کتاب قصهنویسی جایی میان تعهد اجتماعی و فرمالیسم ایستاده بود. برخی روشنفکران دینی، با برکشیدن مفهوم «هنر قدسی» در سالهای پس از انقلاب، درباب مباحث مرتبط با زیباشناسی گاه دچار همین تناقض نظری شدند. ولی براهنی، هرچه از شور و هیجان انقلاب گذشت، به تئوریهای مرتبط با ساختارگرایی و فرمالیسم متمایل شد و از تعهد ستیهندهی دههی چهل، که ناگزیر در کتاب قصهنویسی به جدال فرم و محتوا میرسید، فاصله گرفت. از اینرو، میتوان گفت کتاب قصهنویسی به عنوان یکی از شاخصترین آثار براهنی نمونهای است از نقدی که در روزگار گذار از پارادایم «ادبیات متعهد» به پارادایم «هنر برای هنر» و به تبع آن فرمالیسم، شکل گرفتهاست.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7377_f01e167a18c6313ac6a7679e6a8bedbd.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Simin Behbahani’s Gift for Persian Prosody: The Rule of Simineh in Persian Metersسوغات سیمین بهبهانی به عروض فارسی: قاعدۀ سیمینه (سیمینگی) در اوزان فارسی273295737410.30465/copl.2022.37729.3611FAعلی اصغر قهرمانی مقبلگروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20210821After organizing prosodic feet and presenting so-called Najafi’s circle, Abolhasan Najafi managed to classify most of the Persian poetic meters, provide a criterion for their pleasantness or unpleasantness, and divide them into muttafiq al-arkan (i.e., each consisting of a repeated foot) and mutanawib al-arkan (i.e., each consisting of two types of feet alternately repeated) meters. Nevertheless he found some meters adopted by Persian poets since Rudaki which could not be placed in either group of meters, but, towards the end of his life, he found a way of including these meters in his classification. According the rule he called “tafarro‘-e vazni” or “metrical branching”, all meters of both groups which started with a foot of ᴗ - ᴗ, the foot could be changed into - - ᴗ, bringing about a new and distinct meter. Re-explicating this rule in this paper by introducing some of Simin Behbahani’s poems versified in this meter, we rename the rule into “qa’ede-ye Simineh” (“Siminegi”) or “Simin’s rule.” There are three reasons for calling the rule in this way. The first is that no one has taken advantage of this rule as much as Simin, and the second one is that the scansion of the word “Simineh” reveals exactly the same foot appears in the new meter (- - ᴗ). Finally, it is possible that Najafi was partly led to this rule by investigating part of Simin’s poetry written in this meter.ابوالحسن نجفی پس از سامان دادن رکنهای عروضی و ارائه دایرۀ موسوم به دایرۀ نجفی، توانست اغلب وزنهای شعر فارسی را در ضمن طبقهبندی وزنها جای دهد و نیز معیاری برای مطبوع و نامطبوع بودن اوزان ارائه نماید و آنها را در ضمن دو دستۀ متفق الارکان (بر اساس تکرار یک رکن) و متناوب الارکان (تناوب دو رکن بر اساس دایره) بگنجاند. با این حال اشعاری با اوزان دیگر در دست داشت که شاعران پارسیگو از زمان رودکی به آنها اقبال نشان داده بودند ولی در ضمن دو دستۀ فوق قرار نمیگرفتند، تا اینکه در اواخر عمر خود قاعدهای را یافت که با آن جایگاه این وزنها در طبقهبندی مشخص میشد. این قاعده که نجفی آن را «تفرع وزنی» نامید عبارت بود از این که در تمامی وزنهای متفق الارکان و متناوب الارکان، که رکن اول آنها با ترتیب هجایی «ᴗ - ᴗ» آغاز میشود، میتواند به «- - ᴗ» تبدیل شود و این ویژگی وزنی با هویت جدید و مستقل را پدید میآورد. ما این مقاله ضمن تبیین مجدد این قاعده، با معرفی اشعاری که سیمین بهبهانی بر اساس آن ابداع کرده و به کار برده است این قاعده را به جای تفرع وزنی، «قاعدۀ سیمینه» (سیمینگی) نامگذاری کردیم، زیرا از یک سو هیچ شاعری به اندازۀ سیمین از این ظرفیت در شعر فارسی بهره نگرفته است و از طرف دیگر تقطیع هجایی «سیمینه» (- - ᴗ) یادآور ترتیب هجایی مورد نظر است. همچنین به نظر میرسد تأمل در اوزان این نوع از اشعار سیمین در کشف این قاعده از سوی نجفی بیتأثیر نبوده است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7374_886bb69412096bd8876f43ec0f65cfd3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-054911220220121Evoking Epic Characters In The Novel As Social Act (Case study: The novel of Tahmineh’s Story)فراخوانی شخصیتهای حماسی در رمان بهمثابه کنش اجتماعی (مطالعۀ موردی: رمان قصۀ تهمینه)299325737210.30465/copl.2022.37773.3614FAسمیرا بامشکیگروه زبان و ادبیات فارسی٬، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهداعظم نیکخواه فاردقیگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210824Abstract<br /><br />Abstract<br /><br />Today inviting epic characters into novel is one of the main means for writers to express personal and social concerns, the concerns which are directly related to the metatextual context of producing of the work. The purpose of this study is to investigate how and why epic characters are called to this novel, the connection of these elements with the context of the hypertext and also to examine the author's position. Thus in this research, we first analyze the socio-political context of the time of writing the novel (mid-seventies and early eighties in solar calendar). Then, by using the method of qualitative content analysis, text coding and categorization of codes, we have clarified the author's position for or against the contexture of his metatext. It is worth mentioning that we have used the 2020 version of Maxqda software to analyze and extract tables and graphs. Findings of this research show that Mohammad Ali evokes epic characters to his work so that some modernist discourses of the Reform period; including attention to women's rights, their independence and different kinds of social, economic and cultural activities, and in return weaken traditionalist discourses, such as patriarchy, mere motherhood and the lack of independence of women.چکیده<br /><br />امروزه فراخوانی شخصیتهای حماسی به رمان، یکی از دستمایههای اصلی نویسندگان برای بیان دغدغههای فردی و اجتماعی خود است؛ دغدغههایی که ارتباطی مستقیم با بافت فرامتن تولید اثر دارند. با توجه به این نکته، هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی و چرایی فراخوانی شخصیتهای حماسی به این رمان، پیوند این عناصر با بافت فرامتن و همچنین بررسی موضع نویسنده است. بنابراین، در این پژوهش ابتدا به واکاوی بافت سیاسی-اجتماعی زمان نگارش رمان (اواسط دهۀ هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد شمسی)پرداختهایم. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری متن و مقولهبندی کدها، موضع موافق یا مخالف نویسنده را نسبت به بافت فرامتن خود روشن ساختهایم. شایان ذکر است برای تحلیل و استخراج جداول و نمودارها از نسخۀ 2020 نرمافزار مکسکیودا استفاده کردهایم. یافتههای پژوهش نشان میدهد محمدعلی شخصیتهای حماسی را به اثر خود فرامیخواند تا برخی گفتمانهای تجددخواهانۀ دورۀ اصلاحات؛ ازجمله توجه به حقوق زنان، استقلال و انواع فعالیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنها را تقویت و درمقابل برخی گفتمانهای سنتگرا ازجمله مردسالاری، مادرهمسری صرف و عدم استقلال زن را تضعیف کند.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_7372_f33288504415189f8f7eee092d1097e4.pdf