پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05491120110921A Survey of Verbal and Content Characteristics of “Roozname Vaghaye Ettefeghiye”بررسی ویژگیهای زبانی و محتوایی (فکری) روزنامة وقایع اتفاقیه123392FAزهرا انصاریدکترای زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگانJournal Article20101204Persian prose at the time of constitution have been faced with verbal and content major changes Journalism is one of the most important reason of these developments. “Roozname vaghaye ettefeghiye” is one of the first news papers in Iran that was publishing during long years. <br />Studying the verbal and stylistic characteristics of this news paper can help us to better realize about Persian prose style especially in Qajar era.صادق چوبک متعلّق به نسل دوّم نویسندگان ایرانی است که پس از تثبیت داستان کوتاه، در ارائۀ نمونههایی موفق در این عرصه کوشیدند. چوبک در داستانهایش به زندگی اقشار بینوا و فرودست پرداخت و از زبان و لحن آنان سود برد تا واقعیتهای زشت و تلخ حیات را با دقّت و جزئیات تمام به تصویر کشد. نثر فارسی در دورۀ مشروطه با تحولات عمده و چشمگیری در گسترۀ لفظ و معنا روبهرو شده است. عوامل متعددی در ایجاد این تحولات دخیلاند که روزنامهنگاری یکی از مهمترین آنها است. روزنامۀ وقایع اتفاقیه ـ که یکی از اولینهای حوزۀ روزنامهنگاری و نخستین روزنامۀ فارسیزبانی است که در سالهای متمادی بهطور مرتب انتشار یافته است ـ به دلیل تقدم، جذابیتها و حساسیتهای ویژهای دارد که بررسی مفصل ویژگیهای سبکی آن، به درک صحیحتر و علمیتر سیر تحول نثر فارسی بهطور عام، و نثر دورۀ قاجار بهطور خاص، کمک زیادی میکند. <br />در این مقاله، مهمترین ویژگیهای سبکی این روزنامه، با ذکر شواهد متعدد از نثر آن، تحلیل و دستهبندی شده است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_392_18df8146a632b5019378e61c0e3c0596.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05491120110921Figures of Speech in Modern Poetryصنایع بدیعی در «شعر نو»2537393FAتقی پورنامداریاناستاد پژوهشگاه علوم انسانیناهید طهرانی ثابتدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20110109Figures of speech have been considered by many of poets and writers since many years ago. Despite obvious differences that happened in the rhyme and rhythm’ Modern poetry and it’s emotion and epigrams with the past and Nima’s explicit statements based on the inefficiency of Badi, the presence of figures of speech in the Modern poetry cannot ignore. <br />The study of Badi in the poems of four contemporary poets shows that figures of speech in the Modern poetry have lost its artificial aspect and have emerged in natural form and based on a variety of the association. <br />What is in this field in their poetry more seen that group of the figures of diction which they have effective function in creation cohesion moreover verbal music. <br />The figures of thought are not a lot in modern poetry. The cases where are seen often in this part base on antithesis and taxis. In this paper the differences between modern poetry and classical poetry is expressed and figures of speech in examples of poems’ mentioned poets are studied and compared with each otherصنایع بدیعی از دیرباز مورد توجه شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است. علیرغم تفاوتهای آشکاری که شعر نو در عرصة وزن و قافیه و نیز عاطفه و مضامین آن با گذشته دارد، و با وجود اظهارات صریح نیما مبنی بر ناکارآمدی دانش بدیع، حضور آرایههای ادبی را در شعر نو نمیتوان نادیده گرفت. بررسی بدیع در اشعار چهار تن از شاعران معاصر ـ نیما، سپهری، اخوان ثالث و شاملو ـ نشان میدهد که فنون بدیعی در شعر نو، جنبة تصنعی خود را از دست داده و بهصورت طبیعی و براساس انواع تداعی ظهور یافته است. آنچه در این زمینه در شعر ایشان بیشتر بهچشم میخورد، آن دسته از فنون لفظی بدیع است که علاوه بر ایجاد موسیقی، در ایجاد انسجام نیز نقش مؤثری ایفا میکند. فنون معنوی بدیع، در شعر نو چندان ظهور و بروزی ندارد. مواردی که در این بخش دیده میشود، اغلب بر تضاد و تناسب استوارند. در این مقاله، ضمن بیان تفاوتهای شعر نو و شعر کلاسیک، فنون بدیعی در نمونههایی از اشعار شاعران مذکور بررسی و با یکدیگر مقایسه شده است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_393_9e3b255796e9f08b0d11c85b1fabfcf6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05491120110921The Comparative Study of the Islamic Economics and
the Economy of Capitalismتحلیل ساختارگرایانة پیرنگ رمانهایی از چهار نویسندة زن3960394FAمصطفی دشتیآهنگراستادیار دانشگاه ابرانشهرJournal Article20101210 Novels created by women in recent years are similar in many aspects. It seems that women novelists, deliberately or not, follow the same principle in writing their novels. The present paper primarily aims to prove that there are similarities in four novels. Structuralism is the approach put into effect to analyze the issue whereas it studies literature with a general and self-sufficient standpoint. Through structuralism, major similarities and purposes of these novels will be unveiled in a number of story elements especially in plot. More or less, the novels share major structural similarities in plot. The main reason behind such similarities is the same cultural situation the creators of these novels live in that leads to the same mental structures used in writing the novels. This paper, firstly explain structuralism concisely. Afterward in the chapter Argument, studies the structuralists' viewpoints that intercommunicate with this paper. Discusses cases in association with plot and specialized viewpoints structuralism about it. Following the plan, third chapter provides a case study on the plot at four novels which shows plot of these four novels, follow the one plan; and finally, the last chapter analyzes the findings of the research and provides a conclusion as well.رمانهایی که در سالهای اخیر، زنان خلق کردهاند، شباهتهای فراوانی با هم دارند. بهنظر میرسد نویسندگان زن ـ خواسته یا ناخواسته ـ از الگوی واحدی برای نگارش رمانهای خود استفاده میکنند. در این مقاله سعی شده است تا وجود شباهتها در پیرنگ چهار رمان اثبات شود. برای تحلیل این مسئله، از رویکرد ساختارگرایی استفاده شده است، چرا که در ساختارگرایی، ادبیات با دیدگاهی کلی و خودبسنده مطالعه میشود. با استفاده از این رویکرد، شباهتها و جهتگیری اصلی این رمانها در پیرنگ کشف میشود. پیرنگ این رمانها کمابیش شباهتهای ساختاری عمدهای با هم دارند. دلیل این شباهتها پیش از هر چیز، وضعیت فرهنگی مشابه پدیدآورندگان این رمانها است که باعث شده است ساختارهای ذهنی مشابهی در خلق آثار دیده شود. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری دربارة ساختارگرایی داده میشود، سپس در بخش بحث و بررسی، آن دسته از نظریات ساختارگرایان، که با موضوع مقاله ارتباط دارد، بهطور خلاصه مرور میشود. مباحثی دربارة پیرنگ و بحثهای تخصصیتر ساختارگرایان دربارة آن نیز در همین قسمت آمده است. در پایان نیز مطالعة موردی پیرنگ چهار رمان از منظر ساختارگرایانه آورده شده است که نشان میدهد پیرنگ این رمانها از الگویی کلی پیروی میکند. رمانهای بررسی شده عبارتند از: 1. خط تیرة آیلین (ماهمنیر کهباسی)،2. چراغها را من خاموش میکنم (زویا پیرزاد)، 3. چه کسی باور میکند رستم (مهرانگیز شریفیان)، 4. رؤیای تبت (فریبا وفی).https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_394_3c7f51e5835da346521b2d8a70056716.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05491120110921Deviation in Az In Avestaهنجارگریزی در مجموعة شعر از این اوستا6179400FAاسحاق طغیانیدانشیار دانشگاه اصفهانسمیه صادقیاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20101218One of the language's functions is the literary function. It is the spot of joint of the linguistics and literature. In the literary function, the focus is on the message; so the language of this message distinct of the standard language. The linguists explain this Foregrounding in two ways: escape the standard language that is named Deviation and adding the some rules to it that is named Extra regularity, in three levels: meaning, form and formal realization. The Deviation near the speech to the poetry and the Extra regularity verse it. In this short text, we pay to the most obvious Foregrounding, Deviation, in the Az in Avesta book; because it shows the Akhavan's art. In addition to so many Deviations forward to the Extra regularity in the Akavan's poetry, meaning Deviation is rather than the other kinds of Deviation. This kind contains the Figurative language and meaning Rhetoric topics that increase the imagination. Especially the Simile and Metaphor, two forms of poetic images, have used greatly. Then the temporal Deviation, the use the archaic words, is seen plenty; so we see that the other kinds of Deviation is found rarely; because these reduce the word's glory. Instance is found in the Akhavan's poetry too, that is untitled or isn't dependent on the mentioned kinds exactly.یکی از نقشهای زبان، نقش ادبی آن است که نقطۀ پیوند زبانشناسی و ادبیات بهشمار میرود. در نقش ادبی، تأکید بر پیام است و از اینجا است که زبان پیام بر زبان معیار برجسته میشود. زبانشناسان این برجستهسازی را به دو طریق انجام میدهند: انحراف از زبان معیار با عنوان هنجارگریزی، و افزودن قواعدی به زبان معیار با نام قاعدهافزایی در سه سطح معنا، صورت و تحقق صوری زبان. هنجارگریزی سخن را به شعر نزدیک میسازد و قاعدهافزایی لباس نظم بر آن میپوشاند. <br />از آنجا که مجموعۀ شعر از این اوستا نمایندۀ اوج هنری اخوان ثالث است، در این مختصر، بارزترین گونۀ برجستهسازی در آن یعنی هنجارگریزی معرفی میشود. علاوه بر بسامد بالای هنجارگریزی در مقایسه با قاعدهافزایی در سخن اخوان، هنجارگریزی در سطح معنا بیش از انواع دیگر آن دیده میشود. این گونه شامل مباحث بیان و بدیع معنوی است که جنبۀ تخیل را در شعر به اوج میرساند؛ به ویژه اینکه تشبیه و استعاره ـ دو شکل بارز صور خیال ـ به میزان بالایی در آن بهکار رفتهاست. پس از آن، هنجارگریزی زمانی، یعنی کاربرد کلمات کهن، فراوان بهچشم میخورد و بنابراین مشاهده میشود که انواع دیگر هنجارگریزی که از فخامت سخن میکاهد، در شعر اخوان کمتر یافت میشود.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_400_80169caa0c7f6958fa1ebf1faa90ad03.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05491120110921Word Repetition, a Through of Foregrounding
in Monzavi`s Lyricتکرار واژه یکی از شگردهای برجستهسازی در غزل حسین منزوی101115414FAفاطمه مدرسیاستاد دانشگاه ارومیهرقیه کاظمزادهکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیهJournal Article20101231Word repetition and substitution in the body of the text, are among the factors that cause alienation ion of the poets language. One of the distinguishing features of Monzavi`s poetic language is this “Word repetition”. Not only does this prevailing “word repetition” feature as the prominent characteristic of Monzavi`s poetry, and direct the reader’s attention away from the content of utterance toward its underlying message, but it also affects the semantic structure of his lyrics. It`s also note worthy that Monzavi has employed other literary and artistic elements, such as “contract”, Multiple meaning”,”taxis” and …, in addition to word repetition. The current study is after probing word repetition as of Monzavi`s resources in developing his poetic language.تکرار واژه و جا به جایی آن در ساختار متن، یکی از عواملی است که موجب غرابت بخشیدن به زبان شعری یک شاعر میگردد. یکی از عوامل تشخص زبان شعری حسین منزوی نیز «تکرار واژه» در غزلیات اوست. «تکرار واژه» در غزلیات حسین منزوی افزون بر این که مربوط به شیوۀ بیان اوست و توجه خواننده را از محتوای گزارهای پیام به خود پیام معطوف میگرداند، در عین حال برای تحت تأثیر قرار دادن ساختار معنایی غزلیات او نیز به کار گرفته شده است. بدین گونه که منزوی، در کنار تکرار واژه، عناصر ادبی و هنری دیگر نظیر تقابل، ایهام، تناسب معنوی و ... را هم به کار برده است. در این پژوهش، مقولۀ «تکرار واژه»، که منزوی برای برجسته نمودن زبان شعر خویش از این شگرد، بهره جسته، مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_414_460f78ad4a62c3c65e088d2aa581377e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05491120110921A Study of the Form and Structure of Sādegh Chuback’s
Short Storiesمطالعۀ شکلی و ساختاری داستانهای کوتاه صادق چوبک117131415FAرحمان مشتاقمهردانشیار دانشگاه تربیت معلم آذربایجانJournal Article20101203Sādegh Chuback belong to the second generation of Iranian Writers, Who having consolidated the short story as a genre in Iran, have attempted to present proper examples of it in their short stories. Chuback dealt with the lives of the lower class and the poor and presented their tone and language in the best possible way to display the ugly and bitter realities of life in a very exact and detailed manner. To achieve this end, he exploited various means and techniques of story-telling which make the purposes of the present study. This paper attempts to consider and analyze almost all of the narrative details and techniques in Chuback’s short stories such as plot, character, point of view, language, ect.صادق چوبک متعلّق به نسل دوّم نویسندگان ایرانی است که پس از تثبیت داستان کوتاه، در ارائۀ نمونههایی موفق در این عرصه کوشیدند. چوبک در داستانهایش به زندگی اقشار بینوا و فرودست پرداخت و از زبان و لحن آنان سود برد تا واقعیتهای زشت و تلخ حیات را با دقّت و جزئیات تمام به تصویر کشد. او در این راه از امکانات و صناعاتٍ روایی ویژهای استفاده کرد که بررسی مجموعة آنها موضوع تحقیق حاضر است. در این مقاله کوشش شده است همة اجزای روایی در داستانهای کوتاه چوبک از طرح و شخصیّت گرفته تا زاویة دید، زبان، ... تجزیه و تحلیل شود.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_415_35ce7e2fd5677be14fdfb38d433972dc.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیادبیات پارسی معاصر2383-05491120110520Manifestation of Myth in M. Sereshk’s
(Shafiei Kadkani) Poetryتجلی اسطوره در شعر م. سرشک (شفیعی کدکنی)81100432FAابوالقاسم رادفراستاد پژوهشگاه علوم انسانیملیحه کریمیپناهکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20120130Myth has a very close connection with Art specially poetry; myth has its roots in nation’s culture and civilization and literature is truly one of factors making nations’ culture & civilization eternal; myth poets, nurture their people’s main and dreams and by connecting the old time myths with their time beliefs, through an inner process in the collective unconscious, they make the myths active and restored;
Myth reflection in M. Sereshk’s poetry is salient; he has such a profound connection to literature and ethnic culture and a very comprehensive look in their regard that their beliefs, myths and major events are reflected in his poem: he loves mankind and virtuous men are mythically manifested superior to time and in his poetry;
The present Research analyzes manifestation of myth general concept and in a historical super-historical context in five groups:
A) National-Ethnic Myths Manifestation
B) Prophets Myths Manifestation
C) Gnostic Myth Manifestation
D) Poets Myth Manifestation
E) Supranational-Super-world Myth Manifestationاسطوره، پیوند بسیار نزدیکی با هنر، بهویژه شعر، دارد. اسطوره در فرهنگ و تمدن یک ملت ریشه دارد؛ و ادبیات، یکی از عوامل جاودانگی و حیات فرهنگ و تمدن ملّتها است. شاعران، اسطورهها، باورها و رؤیاهای مهم و کهن اقوام خود را میپرورانند و درنتیجۀ پیوند با اسطورههای دوران کهن تا باورهای زمان خویش، طی یک جریان درونی در ناخودآگاه جمعی، به پویایی و بازآفرینی آنها میپردازند.
بازتاب اسطورهها در شعر م. سرشک بسیار چشمگیر است. وی پیوند عمیقی با ادبیات و فرهنگ قومی و دیدی وسیع به آن دارد تا جایی که باورها، اساطیر و رخدادهای مهم در آیینة اشعارش منعکس میشود. او به انسان عشق میورزد و انسانهای پاک و وارسته، فراتر از زمان و مکان در شعر او جلوهای اسطورهای مییابند.
در مقالة حاضر، تجلّی اسطورهها به مفهوم عام و در گسترة تاریخی ـ فراتاریخی در شعر م.سرشک در پنج دسته بررسی شدهاست: الف) تجلّی اسطورههای ملّی ـ قومی، ب) تجلّی اسطورههای پیامبران، ج) تجلّی اسطورههای عرفانی، د) تجلّی اسطورههای شاعران، هـ) تجلّی اسطورههای فرا ملّی ـ جهانی.https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_432_3bec79e4453806dd83fc724449738f3c.pdf