TY - JOUR ID - 400 TI - هنجارگریزی در مجموعة شعر از این اوستا JO - ادبیات پارسی معاصر JA - COPL LA - fa SN - 2383-0549 AU - طغیانی, اسحاق AU - صادقیان, سمیه AD - دانشیار دانشگاه اصفهان AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 1 SP - 61 EP - 79 KW - اخوان ثالث KW - از این اوستا KW - برجسته‏سازی KW - هنجارگریزی KW - نقش ادبی زبان DO - N2 - یکی از نقش‌های زبان، نقش ادبی آن است که نقطۀ پیوند زبان‌شناسی و ادبیات به‌شمار می‌رود. در نقش ادبی، تأکید بر پیام است و از اینجا است که زبان پیام بر زبان معیار برجسته می‌شود. زبان‌شناسان این برجسته‌سازی را به دو طریق انجام می‌دهند: انحراف از زبان معیار با عنوان هنجارگریزی، و افزودن قواعدی به زبان معیار با نام قاعده‌افزایی در سه سطح معنا، صورت و تحقق صوری زبان. هنجارگریزی سخن را به شعر نزدیک می‌سازد و قاعده‌افزایی لباس نظم بر آن می‌پوشاند. از آنجا که مجموعۀ شعر از این اوستا نمایندۀ اوج هنری اخوان ثالث است، در این مختصر، بارزترین گونۀ برجسته‌سازی در آن یعنی هنجارگریزی معرفی می‌شود. علاوه بر بسامد بالای هنجارگریزی در مقایسه با قاعده‌افزایی در سخن اخوان، هنجارگریزی در سطح معنا بیش از انواع دیگر آن دیده می‌شود. این گونه شامل مباحث بیان و بدیع معنوی است که جنبۀ تخیل را در شعر به اوج می‌رساند؛ به ویژه اینکه تشبیه و استعاره ـ دو شکل بارز صور خیال ـ به میزان بالایی در آن به‌کار رفته‌است. پس از آن، هنجارگریزی زمانی، یعنی کاربرد کلمات کهن، فراوان به‌چشم می‌خورد و بنابراین مشاهده می‌شود که انواع دیگر هنجارگریزی که از فخامت سخن می‌کاهد، در شعر اخوان کمتر یافت می‌شود. UR - https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_400.html L1 - https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_400_80169caa0c7f6958fa1ebf1faa90ad03.pdf ER -