TY - JOUR ID - 3572 TI - نسبت بازنمایی‌های ناتورالیستی و گروتسکی: تجسدگرایی، نمای نزدیک و تحریف بدن JO - ادبیات پارسی معاصر JA - COPL LA - fa SN - 2383-0549 AU - محمدی, سمیه AU - یعقوبی جنبه سرایی, پارسا AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان AD - دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 2 SP - 185 EP - 201 KW - ناتورالیسم KW - گروتسک KW - تجسدگرایی KW - نمای نزدیک KW - تحریف بدن DO - N2 - ناتورالیسم و گروتسک دو شکل از ادراک و بازنمایی است که اولی در مقام یکی از مکتب­های ادبی و دیگری در قالب شگردی هنری- ادبی جایگیر شده است. برغم سابقۀ پیدایش و پشتوانۀ معرفتی آنها، مواجهه آن دو با سوژه-ابژه­ها نیز پیامد مواجهه­های مذکور مشابه است؛ البته با وجود نوشتارهای تحقیقی متعدّد در باب هریک از بازنمایی­های مذکور، توجّه چندانی به نسبت آن دو نشده است. در این مقاله وجوه نسبت بازنمایی­های ناتورالیستی و گروتسکی نیز دلایل آن با استناد به برخی از داستان­های معاصر فارسی طبقه­بندی و تفسیر شده است. نتیجه نشان می­دهد که تلقی ناتورالیستی بنا به نگاه نزدیک­بینانه و منقطع یا زمینه­زدایانۀ برآمده از پوزیتیویسم علمی و عینیت­گرایی متّصل به آن و گروتسک با قصد دنیاگرایی یا دنیوی­کردن، بر بدن سوژه-ابژه­های خود متمرکز شده، آنها را تحریف می­کنند. انگاره یا تصویر تحریف مذکور در بازنمایی­های ناتورالیستی را می­توان در دو سطح شبیه­نمایی و استحالۀ ظاهر فیزیکی و کنش­های انسان به غیر انسان مشاهده نمود. بدن­های تحریف­شدۀ گل ببوی هدایت، شخصیت داستان قفس چوبک، موسرخه و مشد حسن ساعدی و دکتر حاتم بهرام صادقی پیامد عینی مواجهۀ ناتورالیستی-گروتسکی با آن سوژه-ابژه­ها است. UR - https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_3572.html L1 - https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_3572_e0f93cb354b600e8040453f8456c23fd.pdf ER -