ORIGINAL_ARTICLE
از انسجام مکانیکی تا انسجام ارگانیک (نگاهی جامعهشناختی به ساختار قالبهای شعر فارسی مدرن/نیمایی و پیشامدرن/پیشانیمایی)
انسجام یا فقدان انسجام شعر گذشته یکی از مسائل محل مناقشه میان نوگرایان و سنت گرایان بوده است؛ نوگرایان به تبعیت از نیما شعر گذشته را فاقد انسجام دانسته، به آشفتگی آن رای داده­اند حال آنکه برخی دیگر (عمدتاً سنت­گرایان) شعر گذشته را نیز دارای و انسجام دانسته­اند. به نظر نویسندگان این مقاله آنچه سبب این تناقض گردیده است، صورت­بندی نادرست مسئلۀ ساختار شعر پیشامدرن و مدرن می­باشد؛ برای رسیدن به پاسخ­های قانع کننده­تر باید این سوال را طرح نمود که هر کدام از این اشعار(پیشامدرن و مدرن) چه نوع ساختاری دارند؟ برای ارائۀ پاسخی به این سوالات می­توان از آراء جامعه­شناسانی چون دورکیم استفادۀ فراوان برد. به باور این جامعه­شناسان نوع همبستگی میان افراد جامعه­های پیشامدرن نه آشفته بلکه مکانیکی است همچنانکه نوع همبستگی میان افراد جامعه­های مدرن نه منسجم بلکه ارگانیک است(یعنی در هر جامعه نوع خاصی از همبستگی و انسجام میان اجزاء/افراد آن جامعه وجود دارد). اگر بتوان این دیدگاه را به حوزۀ ادبیات تعمیم داده، ساختارهای ادبی را در ارتباط با ساختار) جوامع بدانیم، آنگاه می­توان ادعا کرد که ساختار شعر پیشامدرن مکانیکی(و نه لزوماً پراکنده) و ساختار شعر مدرن ارگانیک است.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2548_a7d6a4b34441c8ccfb5a6318351be52a.pdf
2017-03-19
1
26
انسجام
همبستگی مکانیکی
همبستگی ارگانیک
شعر پیشامدرن
شعر مدرن
عیسی
امن خانی
amankhani27@yahoo.com
1
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گلستان
LEAD_AUTHOR
مونا
علی مددی
mona_alimadadi@yahoo.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گنید کاووس
AUTHOR
ـ آرون، ریمون (1390)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران، علمی و فرهنگی.
1
ـ ابن رشیق قیروانی (1981)، العمده فی محاسن الشعر و آدابه و نقده، جلد اول، تصحیح و تعلیقات محمد محیی الدین عبدالحمید، دارالجیل.
2
ـ ابنشتاین، ویلیام و ادوین فاگلمان (1376)، مکاتب سیاسی معاصر، ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران، نقش جهان.
3
ـ اخوان ثالث، مهدی (1376)، بدایع و بدعت­های نیما یوشیج، تهران، زمستان.
4
ـ اسپنسر، هربرت (1381)، «ساخت ها و سنخ های اجتماعی» چاپ شده در جامعۀ سنتی و مدرن، ویراستۀ مالکوم واتزر، ترجمۀ مسعود انصاری، تهران، نقش جهان.
5
ـ اشرف، احمد(1359)، موانع تاریخی رشد سرمایه داری در ایران: دوره قاجاریه، تهران، زمینه.
6
ـ براهنی، رضا (1380)، طلا در مس، جلو اول تهران، زریاب.
7
ـ بهبهانی، سیمین(1378)، یاد بعضی نفرات، تهران، البرز.
8
ـ پورنامداریان، تقی (1388)، گمشدۀ لب دریا: تاملی در معنی و صورت شعر حافظ، تهران، سخن.
9
ـ پورنامداریان، تقی و طاهره ایشانی (1389)، «تحلیل انسجام و پیوستگی در غزلی از حافظ با رویکرد زبان شناسی نقش گرا»، چاپ شده در مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی،سال 18، شمارۀ67.
10
ـ توکلی، حمیدرضا(1389)، از اشارت های دریا: بوطیقای روایت در مثنوی، تهران، مروارید.
11
ـ حمیدیان، سعید (1383)، داستان دگردیسی، تهران، نیلوفر.
12
ـ خاتمی، احمد و منا علی مددی (1390)، «تبارشناسی قالب رباعی: نگاهی به چرایی پیدایش قالب رباعی با استفاده از نظریۀ گفتمان میشل فوکو» چاپ در مجموعه مقالات ششمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، به کوشش قدسیه رضوانیان، تهران، خانۀ کتاب.
13
ـ خرمشاهی، بهاءالدین (1379)، ذهن و زبان حافظ، تهران، ناهید.
14
ـ دستغیب، عبدالعلی (1385)، پیام آور امید و آزادی: نقد و تحلیل اشعار نیما یوشیج، تهران، آمیتیس.
15
ـ دورکیم، امیل (1393)، صور بنیانی حیات دینی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران، مرکز.
16
ـ دورکیم، امیل (1387)، دربارۀ تقسیم کار اجتماعی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران، مرکز.
17
ـ رازی، شمس قیس (1360)، المعجم فی معاییر اشعار العجم، به تصحیح قزوینی و مدرس رضوی، تهران، زوار.
18
ـ زرقانی، سید مهدی (1394)، «ساخت شبکه ای غزل کلاسیک فارسی: مطالعۀ موردی: غزل سنایی»، ادب پژوهی، شمارۀ سی و یکم.
19
ـ سمیعی، علیرضا(1395)، «دولت مطلقۀ مدرن و نوسازی اقتصادی ـ اداری در ایران 1304-1376» چاپ شده در دولت مدرن در ایران، به اهتمام رسول افضلی، تهران، دانشگاه مفید.
20
ـ سیف، احمد (1380)، استبداد، مسئلۀ مالکیت و انباشت سرمایه در ایران، تهران، رسانش.
21
ـ سیف، احمد (1373)، اقتصاد ایران در قرن نوزدهم، تهران، چشمه.
22
ـ شاملو، احمد(1392)، مجموعۀ آثار: دفتر یکم: شعرها، تهران، نگاه.
23
ـ شاملو، احمد (1385)، دربارۀ هنر و ادبیات، به کوشش ناصر حریری، تهران، نگاه.
24
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386)، موسیقی شعر، تهران، آگه.
25
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا(1390)، با چراغ و آینه: در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران، تهران، سخن.
26
ـ شمس لنگرودی (1381)، تاریخ تحلیلی شعر نو، جلد اول، تهران، مرکز.
27
ـ سیدمن، استیون (1391)، کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران، نی.
28
ـ صائب تبریزی(1364)، دیوان اشعر، جلد دوم، به کوشش محمد قهرمان، تهران، علمی و فرهنگی.
29
ـ کیارستمی، عباس(1392) حافظ به روایت عباس کیارستمی، تهران، فرزان روز.
30
ـ کوزر، لوئیس (1383)، زندگی و اندیشۀ بزرگان جامعه شناسی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران، علمی.
31
ـ گیدنز، آنتونی (1388)، دورکم، ترجمۀ یوسف اباذری، تهران، خوارزمی.
32
ـ لمان، جنیفر (1390)، ساخت شکنی دورکیم، ترجمۀ شهناز مسمی پرست، تهران، مهرویستا.
33
ـ لیف­شیتز، میخائیل(1385)، فلسفۀ هنز از دیدگاه مارکس، ترجمۀ مجید مددی، تهران، آگه.
34
ـ مالمیر، تیمور(1388)، «ساختار منسجم غزلیات حافظ شیرازی» چاپ شده در فنون ادبی، سال اول، شمارۀ اول.
35
ـ مظفری، علیرضا (1387)، وصل خورشید: شرح شصت غزل از حافظ، تبریز، آیدین.
36
ـ نیما یوشیج (1385)، دربارۀ هنر و شعر و شاعری، به کوشش سیروس طاهباز، تهران، نگاه.
37
ـ نیما یوشیج(1364)، مجموعه آثار نیما یوشیج/ دفتر اول شعر، به کوشش سیروس طاهباز، با نظارت شراگیم یوشیج، تهران، نشر ناشر.
38
ـ واضحی، کاووس (1392)، اقتصاد سیاسی ایران: ساختارهای پیشاسرمایه داری در اقتصاد ایران، تهران، صمدیه.
39
ـ ولک، رنه (1374)، تاریخ نقد جدید، جلد دوم، ترجمۀ سعید ارباب شیروانی، تهران، نیلوفر.
40
Jones, Ewan James(2014), Coleridge and the philosophy of poetic form, Cambridge university press.
41
Mingardi, Alberto(2011), Herbert Spencer, new York, continuum.
42
ORIGINAL_ARTICLE
نقد جامعهشناسانهی سرمایههای شخصیتهای زن در رمان نیمهی غایب بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیو
محور این مقاله نقد جامعهشناسانهی رمان معاصر بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیوی فرانسوی( 1930- 2002 ) است. بوردیو ایدهی مارکسیستی سرمایهی اقتصادی را به انواع دیگر مبادلات در فضای اجتماعی تعمیم میدهد. او انواع قابلیتهای افراد را که برای آنان قدرت خرید موقعیتهای مختلف مادی و معنوی ایجاد مینماید، سرمایهی اجتماعی، سرمایهی فرهنگی و سرمایهی نمادین مینامد. بر این اساس در این مقاله به بازنمایی انواع سرمایهی زنان در رمان نیمهی غایب حسین سناپور میپردازیم و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و روایت­شناسی نشان می­دهیم که در این رمان زنان چه استراتژی­هایی برای تولید و بازتولید، انباشت و حفظ سرمایهها بر می­گزینند و در چه مواردی سرمایههای منفی، «حفره­های ساختاری» و «تله­های اجتماعی» مانع قدرت گرفتن آنان در میدان رقابت میگردند.بررسی جامعهشناسانهی سرمایههای زنان در رمان نیمهی غایب به بازتولید جایگاه فرودستی شخصیتهای داستانی زن در میدانهای مختلف میپردازد، شیوههای گوناگون سرمایههای منفی و ضعف انواع سرمایههای این شخصتها را نمایان میکند، از روابط محدود و غیر مولد شان به عنوان سرمایهی اجتماعی ناکارآمد پرده برمیدارد، سوژهی منفعل اقتصادی بودن زنان داستان را آشکار میسازد، سرمایههای فرهنگی پنهان و عینیت نیافتهی شان را معرفی میکند و فقر سرمایهی نمادین آنان را بر ملا مینماید.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2622_eabc2d5585dd6353f1061151a591d485.pdf
2017-03-19
27
45
جامعهشناسی ادبیات
انواع سرمایهی پیر بوردیو
زنان
حسین سناپور
نیمهی غایب
مریم
حسینی
drhoseini@alzahra.ac.ir
1
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
صدف
گلمرادی
sadafgolmoradi@gmail.com
2
دکترای زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران
LEAD_AUTHOR
استونز، راب (1381). متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، تهران: مرکز.
1
بوردیو، پی یر (1390). تمایز،ترجمه حسن چاووشیان، چاپ اول، تهران،ثالث.
2
بوردیو، پیر (1389). شکلهای سرمایه، در سرمایۀ اجتماعی اعتماد، دموکراسی و توسعه به کوشش کیان تاجبخش، تهران: تیراژه.
3
پاتنام، رابرت (1389)، جامعه برخوردار، سرمایۀ اجتماعی در ایجاد سرمایۀ انسانی در در سرمایۀ اجتماعی اعتماد، دموکراسی و توسعه به کوشش کیان تاجبخش، تهران: تیراژه.
4
پرستش،شهرام(1390).روایت نابودی ناب (تحلیل بوردیویی بوف کور در میدان ادبی ایران)،تهران،ثالث.
5
پورتس، آلهاندرو، (1389). سرمایهی اجتماعی: خاستگاهها و کاربردهایش در جامعهشناسی مدرن، در سرمایۀ اجتماعی اعتماد، دموکراسی و توسعه به کوشش کیان تاجبخش، تهران: تیراژه.
6
جنکینز، ریچارد (1385). پی یر بوردیو، مترجم لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نی
7
روانیپور، منیرو (1381). دل فولاد، تهران: قصه.
8
ژیژک، اسلاوی (1390). خشونت (پنج نگاه زیر چشمی)، ترجمه علی پاکنهاد، تهران: نی.
9
سناپور، حسین (1387). نیمهی غایب، تهران: چشمه.
10
ستوده، هدایتالله (1378). جامعهشناسی در ادبیات فارسی، تهران: آوای نور.
11
شویره، کریستی ین و اولیویه فونتن (1385). واژگان بوردیو ، مترجم مرتضی کتبی، تهران: نی.
12
فاضلی، نعمت الله(1391).مردم نگاری هنر، چاپ اول، تهران، فخراکیا.
13
فرهادپور، مراد (1390). یادداشتی دربارهی رمان و روایت، در دربارهی رمان (مجموعه مقالات) ارغنون10/9، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
14
کوثری، مسعود (1387). نقاب نقد چیستی نقدادبی در ایران در گفت وگو با کریستف بالایی ودیگران، به کوشش شاهرخ تندر و صالح، چاپ اول، تهران: چشمه.
15
گرنفل،مایکل(1389) مفاهیم کلیدی بوردیو،ترجمه محمد مهدی لبیبی،چاپ اول، تهران، افکار.
16
مکوئیلان، مارتین. (1388). گزیده مقالات روایت. ترجمه فتاح محمدی، تهران: مینوی خرد
17
م.ایرانیان،جمشید(1358)،جهان داستان و واقعیت اجتماعی،تهران،امیرکبیر.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی مبانی رئالیسم در رمان «النهایات» اثر عبدالرحمان منیف و «آوسنة بابا سبحان» اثر محمود دولت آبادی
امروزه در مباحث نقد ادبی،­­­­­ رئالیسم به عنوان مکتبی ادبی، جایگاه ویژه­ای در ادبیات داستانی دارد؛ مکتبی که می­کوشد خصوصیات انسان­ها و اوضاع اجتماعی را آن گونه که در زندگی واقعی به نظر می­رسند، بازتاب دهد. عبدالرحمان منیف، نویسندة سرشناس عربستانی­تبار و محمود دولت­آبادی، داستان­نویس صاحب­سبک ایرانی از جمله نویسندگانی هستند که در آثار خود بر مبنای مبانی رئالیستی، واقعیات جوامع خود را با رویکردی انتقادی و اصلاح­جویانه، به رشتة تحریر درآورده­اند. منیف در رمان «النهایات» و دولت­آبادی در «آوسنة باباسبحان» با همین رویکرد، اقلیم روستا و شرایط اجتماعی- اقتصادی مردمان آن را به تصویر می­کشند. پژوهش حاضر، به مبانی رئالیسم در رمان «النهایات» و داستان بلند «آوسنة باباسبحان» از جهت محتوایی می­پردازد و نشان می­دهد که در هر دو اثر، به موضوعاتی عینی و ملموس پیرامون زندگی روستانشینان می­پردازند و درونمایه­هایی برگرفته از واقعیت­های زندگی آنان، همچون فقر، درد و رنج و ناکامی و محرومیت در محیط روستا را نشان داده­اند. انتخاب موضوع و درون­مایه­ها با رویکردی انتقادی و اصلاح جویانه، منطبق بر واقعیت و معیارهای رئالیستی به ویژه رئالیسم انتقادی است.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2549_0bd2b2f3363a9505d815048d848b34c8.pdf
2017-03-19
47
68
محمود دولت آبادی
عبدالرحمان منیف
آوسنهی بابا سبحان
النهایات
رئالیسم
محمود
حیدری
mahmoodhaidari@yahoo.com
1
استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه یاسوج
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
حاتمی تل مارانی
hatamialiakbar@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یاسوج
AUTHOR
ایرانی، ناصر(1382)، هنر رمان، تهران: نشرآبانگاه.
1
پاینده، حسین(1389)، داستان کوتاه در ایران (داستان های رئالیستی و ناتورالیستی)، جلد اول، تهران: نیلوفر.
2
پروینی، خلیل (1391) الأدب المقارن (دراسات تطبیقیة و نظریة) تهران: سمت.
3
تودوروف، تزوتان (1379)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمه محمد نبوی، تهران: آگاه.
4
جرار، ماهر (2005)، عبدالرحمن منیف سیرة و ذکریات، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
5
جمال الدین، محمد سعید (1389) ادبیات تطبیقی (پژوهشی تطبیقی در ادبیات عربی و فارسی) ترجمه سعید حسام پور و حسین کیانی، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
6
حقوقی، محمد (1377) مروری بر تاریخ ادب وادبیات امروز ایران، جلداول، تهران: نشر قطره، چاپ دوم.
7
خاتمی، احمد و علی تقوی (1385) «مبانی و ساختار رئالیسم در ادبیات داستانی» مجله پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 6، صص 99 - 111
8
خسروی، ابوتراب(1388)، حاشیه ای بر مبانی داستان، تهران: نشر ثالث.
9
دقیقیان، شیرین دخت (1371) منشاء شخصیت در ادبیات داستانی، تهران.
10
دولت آبادی، محمود(1371) گفت وگزار سپنج ، تهران: نشرچشمه و پارسی.
11
__________ (1378)، کارنامه سپنج، تهران: فرهنگ معاصرو چشمه، چاپ دوم.
12
الزعبی، احمد (1993)، مقالات فی الادب و النقد، اردن: مکتب الکتانی.
13
الزغول، محمد احمد (1383)، «فغان شرق در صحرای سکوت»، ترجمه بسام علی ربابعه، نشریه کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره80و81، صص117-110.
14
السامرایی، ماجد و جهاد فضل (1976)، «مصاحبه با عبدالرحمان منیف»، فصلنامه الفکر العربی، شماره 6و7
15
سپانلو، محمدعلی(1387)، نویسندگان پیشرو ایران، تهران: نشرنگاه، چاپ هفتم.
16
سیدحسینی، رضا (1384)، مکتب های ادبی، جلداول، تهران: نگاه، چاپ سیزدهم
17
الشکری، فدوی(1386)، واقع گرایی در ادبیات داستانی معاصر، تهران: نشرنگاه.
18
کادن، جی.ای(1386)، فرهنگ ادبیات ونقد، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: نشر شادگان، چاپ دوم.
19
مارتین، والاس(1386)، نظریه های روایت، ترجمه محمد شهبا، تهران: هرمس، چاپ دوم.
20
مستور، مصطفی(1379)، مبانی داستان کوتاه، تهران: نشرمرکز.
21
مشتاق مهر، رحمان و سعید کریمی قره بابا، (1388) «شکل شناسی داستان های کوتاه محمود دولت آبادی»، فصلنامۀ تخصصی نقد ادبی، شمارۀ 8، صص 110-73.
22
منیف، عبدالرحمان (2007)،النهایات، بیروت: الموسسه العربیه للدراسات و النشر، ط.12.
23
___________(1391)، «النهایات»، ترجمه یدالله ملایری، تهران: انتشارات مروارید.
24
میرصادقی، جمال(1388)، عناصرداستان، تهران: انتشارات سخن، چاپ ششم.
25
میرعابدینی، حسن(1380)، صدسال داستان نویسی درایران، جلد اول و دوم، تهران: نشر چشمه.
26
النابلسی، شاکر(1991)، مدار الصحراء: دراسات فی ادب عبدالرحمن منیف، بیروت: المؤسسه العربیه للدراسات و النشر.
27
ولک، رنه (1377) تاریخ نقد جدید، ترجمه سعید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
28
ویلیامز، ریموند (1386)، رئالیسم و رمان معاصر، نظریه­های رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیسم، ترجمه حسین پاینده، تهران: نیلوفر
29
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل بینامتنی رمان آتش بدون دود و تأثیرادبیات کهن فارسی درآن
مطالعة آثار داستاننویسان برجستة معاصر نشان میدهد که این نویسندگان در آفرینش آثار خویش از ادبیات کهن فارسی تأثیرات فراوان پذیرفتهاند.از آن جمله نادر ابراهیمی است که با ادبیات کهن فارسی به خوبی آشناست و بر بهرهمندی از آن در غنی ساختن آفرینشهای ادبی تأکید دارد و البته ردّپایِ این اندیشه وآشنایی او با ادب کهن در آثار وی بویژه آتش بدون دود آشکار است. آتش بدون دود، رمان هفت جلدیِ نادر ابراهیمی، اثر برگزیدة بیست سال ادبیات داستانی پس از انقلاب است. دراین پژوهش از منظر تحلیل بینامتنی به بررسی چگونگی تأثیرات ادبیات کهن فارسی در آتش بدون دود میپردازیم و این تأثیرات را از سه جنبة زبانی، شگردی و اندیشگانی مورد تحلیل قرار میدهیم. نتایج نشان میدهد در آتش بدون دود ارتباط بینامتنی و تأثیرات زبانی درگزینش واژگان کهن، ویژگیهای دستوری و ویژگیهای بلاغی(بویژه اقتباس)، تأثیرات شگردی مانند براعتاستهلال، مداخلهگری راوی، کاربرد شعر در میان نثر و صحنه پردازی های متأثر از متون کهن و تأثیرات اندیشگانی چون تقابل پدر و پسر(متأثر از شاهنامه فردوسی) و رویکرد عرفانی جلوة خاصی دارد. برخی از این جلوه های بینامتنی تعمدی-آشکار، برخی تعمدی- پنهان و برخی ضمنی هستند.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2551_e4700f7f046298128ad466d183bd7227.pdf
2017-03-19
69
94
بینامتنیت
ژنت
نادر ابراهیمی
آتش بدون دود
معصومه
صادقی
masume.sadeqi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
غلامحسین
غلامحسینزاده
gholamho@modares.ac.ir
2
دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
سعید
بزرگ بیگدلی
bozorghs@modares.ac.ir
3
دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
1- آلن،گراهام(1380). بینامتنیت، ترجمه پیمان یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
1
2- ابراهیمی، نادر(1376). آتش بدون دود، 7ج، چ 5، تهران: روزبهان.
2
3- ابراهیمی، نادر(1378). براعت استهلال، ساختار و مبانی ادبیات داستانی 3، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
3
4- ابراهیمی، نادر(1377). صوفیانهها وعارفانهها: تاریخ تحلیلی پنج هزار سال ادبیات داستانی ایران، چ 2، تهران: پژوهشگاه فرهنگ وهنر اسلامی.
4
5- ابراهیمی، نادر(1376). «غوطه خوردنی غریب در داستان: گفتگو با نادر ابراهیمی»، ادبیات داستانی، شماره 43.
5
6- ابراهیمی، نادر(1369). لوازم نویسندگی، ساختار و مبانی ادبیات داستانی 1، تهران: فرهنگان.
6
7- ابراهیمی، نادر(1373). «ما بر سر بزرگترین گنجینة ادبیات داستانی جهان نشستهایم: گفتگو با نادر ابراهیمی»؛ ادبیات داستانی، شماره 23، شهریور 1373.
7
8- احمدی، بابک(1391). ساختار و تأویل متن، چ 14، تهران: مرکز.
8
9- ایرانی، ناصر(1380). هنر رمان، تهران، نشر آبانگاه،1380.
9
10- بهار، محمدتقی(1380). سبکشناسی بهار، به کوشش دکتر سید ابوطالب میرعابدینی، تهران: نشر توس.
10
11- بیهقی، محمدبن حسین(1388). تاریخ بیهقی، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدجعفر یاحقی،2ج، تهران:سخن.
11
12- حافظ، شمسالدین محمد(1388). دیوان غزلیات حافظ؛ بهکوشش خلیل خطیبرهبر، چ48، تهران: صفیعلیشاه.
12
13- داد، سیما(1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی: واژهنامة مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی، چ1، تهران: مروارید.
13
14- صالحی، حمید(1387). نقد و تحلیل رمانهای نادر ابراهیمی(با تاکید بر رمانهای آتش بدون دود، باردیگر شهری که دوست میداشتم، یک عاشقانه آرام، تکثیر تأسفانگیز پدربزرگ)؛ پایاننامة دورة کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
14
15- صادقی، معصومه(1391). بررسی و تحلیل تأثیر آشنایی با ادبیات کهن فارسی در داستاننویسی معاصر(با نگاهی به رمانهای سووشون، جای خالی سلوچ، آتش بدون دود) پایاننامة دورة کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
15
16- صباغی، علی(1391).« بررسی تطبیقی محورهای سه گانه بینامتنیت ژنت و بخش های از نظریه بلاغت اسلامی»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، سال 9، شماره 38، زمستان.
16
17-فردوسی، ابوالقاسم(1376). شاهنامه فردوسی، به کوشش سعید حمیدیان،4ج،چ4،تهران: قطره.
17
گلشیری، هوشنگ(1378). باغ در باغ (مجموعه مقالات)؛2ج، تهران: نیلوفر.
18
18- مولوی، جلال الدین محمد(1386). مثنوی مولوی،به تصحیح و پیشگفتار غبدالکریم سروش، چ نهم،تهران:علمی و فرهنگی.
19
میرعابدینی، حسن(1387). صد سال داستاننویسی ایران؛ 2ج، چ 5، تهران: چشمه.
20
19- نامور مطلق، بهمن(1386).«ترامتنیت مطالعه روابط یک متن با دیگر متن ها»؛ پژوهشنامه علوم انسانی،شماره56، زمستان،(83-98).
21
20-نامور مطلق، بهمن(1390). درآمدی بر بینامتنیت، نظریه ها و کاربردها؛ تهران:سخن.
22
21- نوری، حمیده(1387). تحلیل ساختاری آتش بدون دود با تکیه بر شاخصهای محتوایی؛ پایان نامة دورة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی؛ دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
23
22- نوری، حمیده و قدیسه رضوانیان(1388). «راوی در رمان آتش بدون دود»؛ پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورة جدید، شماره 4، زمستان.
24
23- وارنر، رکس(1386).دانشنامه اساطیر جهان؛ ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور؛ تهران: اسطوره.
25
24- همایی، جلالالدین(1368). فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران:نشر هما.
26
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل جلوههای بروز خودآگاهی زنانه در شخصیت محوری «رمان عادت میکنیم»
خودآگاهی زنانه تمرکز بر خود به عنوان یک زن است. در روانشناسی اجتماعی، خودآگاهی صفت پایدار شخصیتی است که برای کنترل جنبههای مختلف خود؛ از جمله جنسیت لازم است. از آنجا که رمان اجتماعی معاصر فارسی با ظهور نسل جدید نویسندگان زن، به ترسیم بحرانهای هویتی زنان میپردازد، مطالعه روانشناختی مفاهیم هویت سازی مانند خودآگاهی ضروری به نظر میرسد. زویا پیرزاد در رمان «عادت می کنیم» پروژۀ زنانه نویسی خود را که با سه کتاب آغاز کرده بود، به پایان می برد و با آفرینش شخصیتی مانند «آرزو» ضمن گذر از تعریف کلیشهای از زن، تکمیل خودآگاهی زنانه را در شخصیت اصلی رمان به نمایش می گذارد. در این رمان، پیرزاد با تحلیل سه مفهوم خودتاملگری، خودبهسازی و خودشکوفایی در متن رمان و جنبههای مختلف داستانی آن، ضمن نمایش بروز جلوههای خودآگاهی زنانه در شخصیتپردازی داستان، تاثیر شناخت صحیح از خود در ساخت هویت مطلوب زنان را در عصر جدید نشان می دهد و همین طور بر کسب استقلال زنانه و فاصله گرفتن از هنجارهای ناکارآمد سنتی صحه می گذارد.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2623_3d7c8a618e6fd8c9f7896549073eb2da.pdf
2017-03-19
95
116
خودآگاهی زنانه
زویا پیرزاد
عادت میکنیم
شخصیت آرزو
قدرت الله
طاهری
ghodrat66@yahoo.com
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
لطفیان امیردهی
fatemelotfian@yahoo.com
2
دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
1- ام.لیپز، هیلاری (1393)روانشناسی زن از نگاهی نو،ترجمه فاطمه باقریان،تهران:انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
1
2- ایروانی، محمود و فاطمه باقریان (1383) شناخت اجتماعی(روانشناسی اجتماعی)،تهران:ساوالان
2
3- بارون، رابرت و نایلا برنسکامب (1388)روانشناسی اجتماعی{ویراست یازدهم}، ترجمه یوسف کریمی، تهران:روان
3
4- پیرزاد، زویا (1386) عادت میکنیم، تهران: چاپ شانزدهم، مرکز
4
5- تمناییفر، محمدرضا(1389) رابطه هوشهیجانی، عزت نفس و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 56، صص99-113.
5
6- حسین خانزاده، عباسعلی(1394) نقش ظرفیت خودمهارگری و خود نظم بخشی در تبیین شاد زیستی دانشجویان، مطالعات روانشناختی؛ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 11، شماره 4، زمستان 1394.
6
7- حیدری، فاطمه و سهیلا بهرامیان (1389) زنان سلطه و تسلیم در آثار زویا پیرزاد، فصلنامه اندیشههای ادبی، سال دوم از دوره جدید، زمستان 1389، شماره 6: صص 125-146.
7
8- جوانمرد، غلامحسین(1394) تاریخچه و مکاتب روانشناسی، تهران: دانشگاه پیام نور
8
9- چدی، درک(1392) نظریههای روانشناسی اجتماعی، ترجمه زهره خلیلی، تهران: انتشارات آوای نور،
9
10- ریتزر، جورج (1373) نظریههای جامعه شناسی، ترجمه احمدرضا غرویزاد، تهران: چاپ اول، موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی(ماجد)
10
11- سالاری، قاسم و فروزان نجفی (1392) هفتمین همایش پژوهش های زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان
11
12- سواری، کریم و سمیه منشداری (1395) اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی در کاهش اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال ششم، شماره بیست و دوم، بهار 1395: صص 163 – 179.
12
13- شولتز، دوان.پی(1393) نظریههای شخصیت(ویراست دهم)، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ویرایش
13
14- عظیمی، زهرا و جمال الدین مرتضوی (1394) بررسی دغدغه ها و مشکلات زنان در آثار «چراغ ها را من خاموش می کنم و عادت می کنیم زویا پیرزاد، فصلنامه مطالعات نقد ادبی، سال دهم، شماره نهم، صص 133- 137
14
15- فرانزوی، استیون(1386) روانشناسی اجتماعی؛ ترجمه و تلخیص مهرداد فیروزبخت و منصور قنادان، تهران: چاپ سوم، خدمات فرهنگی رسا
15
16- گیدنز، انتونی (1388) جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی
16
17- لطیفیان، مرتضی و دیبا سیف (1386) بررسی تاثیرخودآگاهی بر اختلالات روابط فردی بین دانشجویان، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز دوره بیست و ششم، شماره سوم، پاییز 1386(پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی)، صص 137- 150.
17
18- مازلو، آبراهام اچ. (1372) انگیزش و شخصیت، ترجمه احمد رضوانی، چاپ سوم، استان قدس رضوی، مشهد
18
19- نیکوبخت، ناصر و همکاران (1391) روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد؛ تحلیلی بر پایه سبک شناسی فمینیستی، نقد ادبی، تابستان 1391، شماره 18، صص 119-152.
19
1- Ann, G. Phillips & Paul, J. Silvia. Self-Awareness and the Emotional Consequences of Self-Discrepancies, University of North Carolina–Greensboro, Personality and social psycology bulletin Vol. 31 No. 5, May 2005 703-713
20
2-LARS NYSTEDTand ANNELI LJUNGBERG/ Facets of Private and Public Self-Consciousness:Construct and Discriminant Validity/European Journal of Personality Eur. J. Pers. 16: 143–159 (2002) Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com). DOI: 10.1002/per.440
21
1- William Hernandeza,b, Amy Luthanena,c, Dee Ramsela, Katerine Osatukea/The mediating relationship of self-awareness on supervisor burnoutand workgroup Civility & Psychological Safety: A multilevel pathanalysis _/ScienceDirect/Burnout Research 2 (2015) 36–49
22
ORIGINAL_ARTICLE
شیوهها و کارکردهای هنری حذف عناصر کلام در غزلهای پست مدرن
شعر معاصر ایران از نیما تاکنون، تحولات متعددی را از سر گذرانده است. یکی از این جریان­های نوآیین، پست مدرن است که در دهه­ی هفتاد تحت تأثیر تحولات غرب، در ادبیات فارسی مطرح شد. مؤلّفه­های بسیاری برای آن برشمرده­اند؛ اما مهم­ترین مؤلّفه­ای که شعر پست مدرن را از دیگر جریان­های ادبی متمایز می­گرداند، شالوده شکنی است که در قالب گرایش به بازی­های زبانی، معناگریزی، شکستن فرم، چندصدایی، گسست روایت و... نمود می­یابد. پست مدرن ها از میان عناصر شعر، بیش از همه به زبان و بازی­های زبانی گرایش دارند. آن­ها شیوه­های مختلفی را برای رسیدن به ایجاز و برجسته­سازی زبان به کار می­گیرند که یکی از رایج­ترین­شان، حذف­های پیاپی عناصر کلام است. این پژوهش می­کوشد تا بدین پرسش پاسخ دهد که شیوه­ها و انگیزه­های حذف در شعر پست مدرن کدامند؟ در این مقاله با بررسی غزل­های پست مدرن، شگردهای حذف در چهار شیوه شناسایی شده که عبارتند از: حذف فعل، حذف بخشی از کلمه، حذف جمله یا بخشی از آن و فشرده کردن جمله­ها. هم­چنین انگیزه های روان شناختی، تعلیق معنا، قافیه سازی، عینیت بخشی و نمایشی­کردن اندیشه های شاعرانه، ابهام افکنی، ایجازآفرینی و چندمعنایی را می­توان مهم­ترین کارکردهای هنری و بلاغی این گونه حذف­ها به شمار آورد.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2624_db2b24bdcea02c13b8e3b20baf2de850.pdf
2017-03-19
117
1140
پست مدرن
غزل
حذف
بازیهای زبانی
ایجاز
سیدمحمد
هاشمی
hashemi0284@gmail.com
1
دانشجوی دوره ی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
باقری خلیلی
aabagheri@umz.ac.ir
2
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
AUTHOR
1- احمدی، بابک(1374). مدرنیته و اندیشه­ی انتقادی، چ 2، تهران: مرکز.
1
2- احمدی گیوی، حسن؛ انوری، حسن(1390). دستور زبان فارسی 2، دو جلد، تهران: فاطمی.
2
3- اختصاری، فاطمه(1389). یک بحث فمینیستی قبل از پختن سیب زمینی­ها، مشهد: سخن­گستر.
3
4- الرمانی(1968). ثلاث رسائل فی مجازالقرآن،«النکت فی اعجاز القرآن»، مصر: دارالمعارف.
4
5- انصاری، بهمن(1395). معاشقه با کرگدن، تهران: پرتال جامع کتاب تاریخ.
5
6- انوشه، حسن(1381). فرهنگ نامه­ی ادب فارسی، ج 2، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
6
7- باباچاهی، علی(1376). منزل­های دریا بی­نشان است، تهران: تکاپو.
7
8- باباچاهی، علی(1389). گزاره های منفرد، چ 2، تهران: دیبایه.
8
9- براهنی، رضا(1374). خطاب به پروانه­ها، تهران: مرکز.
9
10- تبلاب اکبرآبادی، محسن و علی صفایی سنگری(1391). «ساز و کار تعلیق در مقامات حمیدی»، مجله­ی زبان و ادبیات عربی، ش 6، صص 37-17.
10
11- تسلیمی، علی(1393). گزاره هایی در ادبیات معاصر ایران، تهران: اختران.
11
12- تفتازانی، سعدالدین(1411). مختصرالمعانی، قم: دارالفکر.
12
13- جرجانی، عبدالقاهر(1384). دلائل الاعجاز، ترجمه­ی سیدمحمد رادمنش، تهران: شاهنامه پژوهی.
13
14- خراسانی، محبوبه؛ داودی مقدم، فریده(1391). «سبک شناسی غزل پست مدرن»، نخستین همایش ملی پژوهش­های ادبی، دانشگاه شهید بهشتی، صص56-129.
14
15- خفاجی، ابی محمد عبدالله(1953). سرالفصاحه، تحقیق: عبدالمتعال صعیدی، مکتبه محمدعلی صبیح.
15
16- خلیلی، احمد(1393). «بررسی شعر پست مدرن فارسی»، فصل­نامه­ی تخصصی سبک شناسی نظم و نثر(بهار ادب)، س 7، ش 24، صص1-16.
16
17- خواجات، بهزاد(1384). «ادعای شاعران پست مدرن ایران»، نشریه­ی فجر، شماره 815 ، ص 45.
17
18- خیامپور، عبدالرسول(1344). دستور زبان فارسی، چ 5، تهران: شفق.
18
19- ریکور، پل(1375). زندگی در دنیای متن، ترجمه­ی بابک احمدی، تهران: مرکز.
19
20- زرکشی، بدرالدین محمدبن عبدالله(1408). البرهان فی علوم القرآن، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: دارالجمیل.
20
21- شایگان فر، حمیذرضا(1384). نقد ادبی، معرفی مکاتب نقد، تهران: دستان.
21
22- شفیعی کدکنی، محمّدرضا(1390). چراغ و آینه، تهران: سخن.
22
23- شمیسا، سیروس(1378). نقد ادبی، تهران: فردوس.
23
24- شیری، قهرمان(1391). ابهام، فریاد ناتمام، همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
24
25- صحرایی، رضا(1386). گریه روی شانه­ی تخم مرغ(مجموعه آثار برگزیده­ی نخستین جشنواره­ی غزل پست مدرن)، ناشرالکترونیک: کتابناک.
25
26- صفوی، کورش(1383). درآمدی بر معنی شناسی، چ 2، تهران: سوره­ی مهر.
26
27- ضیمران، محمّد(1386). ژاک دریدا و متافیزیک حضور، تهران: هرمس.
27
28- طاهری، قدرت الله (1384). «پست مدرنیسم و شعر معاصر ایران»، پژوهش­های ادبی، ش 8،صص29-50.
28
29- طیب، محمود(1389). «پست مدرنیسم در ادبیات و غزل فارسی»، کتاب ماه ادبیات، ش40، صص27-34.
29
30- فتوحی، محمود(1387). «ارزش ادبی ابهام از دو معنایی تا چند لایگی معنا»، مجله ی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، ش 62، س 16، صص37-17.
30
31- فرشیدورد، خسرو(1348). دستور امروز، تهران: صفی علیشاه.
31
32- قویمی، مهوش(1383). آوا و القا رهیافتی به شعر اخوان ثالث، تهران: هرمس.
32
33- کاوسی نژاد، سهیلا(1376). «حذف در زبان فارسی»، نامه­ی فرهنگستان، ش 12، صص 146-166.
33
34- کریمی کلایه، علی(1388). خانه­ای که وسط اتوبان است، تهران: مؤلّف.
34
35- مفتاحی، محمد(1384). «پست مدرن از نوع ایرانی»، نشریه­ی اسرار، 16مرداد، ص12.
35
36- موسوی، سیدمهدی(1389). پرنده کوچولو نه پرنده بود نه کوچولو، مشهد: سخن­گستر.
36
37- موسوی، سیدمهدی(1382). فرشته­ها خودکشی کردند، تهران: مؤلّف.
37
38- میزبان، الهام(1389). بردن توله گرگ­ها به مهد کودک، مشهد: سخن­گستر.
38
39- ندرلو، بیت الله(1390). «نظریه­ی بازی­های زبانی ویتگنشتاینیک نظرگاه فلسفی پست مدرن در باره­ی زبان»، غرب شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ش 1، س 2، صص87-100.
39
40- نیچه، فریدریش ویلهلم(1372). چنین گفت زرتشت، ترجمه­ی داریوش آشوری، چ 8، تهران: آگه.
40
41- وحیدیان کامیار، تقی(1392). دستور زبان فارسی(1)، تهران: سمت.
41
42- همایی، جلال الدین(1389). فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: اهورا.
42