%0 Journal Article %T داستان کوتاه در دو سوی جهان (تحلیل و بررسی آثار مصطفی مستور و ریموند کاروِر با رویکرد تطبیقی) %J ادبیات پارسی معاصر %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-0549 %A سعیدی, نسرین %A محمدی بدر, نرگس %D 2014 %\ 12/21/2014 %V 4 %N 3 %P 97-116 %! داستان کوتاه در دو سوی جهان (تحلیل و بررسی آثار مصطفی مستور و ریموند کاروِر با رویکرد تطبیقی) %K ادبیات تطبیقی %K داستان کوتاه %K ریموند کارور %K مصطفی مستور %R %X امروزه ادبیات، به‌ویژه داستان کوتاه، را نوعی صنعت می‌دانند که قواعدی دارد و می‌توان با خواندن و کوشش زیاد آن را فرا گرفت. داستان کوتاه را می‌توان از نظر شخصیت‌ها، نوع بیان داستان، و کوتاهی و بلندی آن بررسی کرد یا با استفاده از ادبیاتِ نسبتاً نوپای تطبیقیِ «روابط و تأثیرات ادبی» عناصر مشترک داستان‌ها را در زبان‌های گوناگون کاوید. ریموند کارور و مصطفی مستور دو نویسندۀ بزرگی‌اند که در میان مخاطبان ادبیات داستانی به مقبولیت‌هایی دست یافته‌اند و با نگاه پدیدارشناسانه و برون‌گرایانه تصویرگر مفاهیم مشترک زندگی انسان‌ها همچون رنج، عشق، ترس، خیانت، و غیره‌اند. هدف از ارائۀ این مقاله، که به روش تحلیل تطبیقی انجام گرفته است، بررسی آثار دو نویسنده‌ای است که به علت تفاوت فرهنگی و اجتماعی و نیز وسعت نظر و عمق دید و زبان، اشتراکات و افتراقاتی دارند. این دو نویسنده با وجود خاستگاه‌های جغرافیایی، تاریخی، و فرهنگی‌ ـ‌‌ اجتماعی متفاوت به یاری زبان مشترک داستان و بازنمایی هنرمندانۀ تحول شخصیت‌ها، بازگشت به خویشتن و رجعت به ریشه‌های معنا‌آفرین و روح‌نواز آدمی در روزگار غلبۀ ناباوری‌ها، انکار تردید، و تنهایی و بی‌پناهی توفیق یافتند که خالق داستان‌های کوتاه ماندگار باشند. %U https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1670_66f269055e137dba94c06d67916ff04b.pdf