per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادبیات پارسی معاصر
2383-0549
2383-0557
2014-11-22
3
3
1
25
.
982
Research Paper
شیوههای خلق فراداستان و کارکردهای آن در داستانهای کوتاه فارسی دهههای 70 و 80
Techniques of Creation of Meta-Fiction and Its Functions in the Persian Short Stories in 1990’s and 2000’s
مریم شریفنسب
msharifnasab@yahoo.com
1
محمدمهدی ابراهیمیفخار
mehdiebrahimi391@gmail.com
2
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
تکنیکهای داستاننویسی جدید در غرب، در ادبیات داستانی امروز ایران نیز تأثیر چشمگیری داشته است. نمودهای تکنیکهای مدرن را میتوان در داستانهای کوتاه منتشر شده در چند سال اخیر یافت. یکی از این نمودها تکنیک فراداستان است. فراداستان، تکنیکی است که در آن راوی در میانة داستان، به فرایند داستاننویسی و نوشتن و به داستانبودنِ داستان اشاره میکند. راوی با این تکنیک، بین داستان و مخاطب فاصله ایجاد میکند. در این مقاله، چند داستان کوتاه منتشر شده در دهههای 70 و 80 هجری خورشیدی، از نویسندگان مختلف بررسی شده است. نویسندگان این داستانها، برای آفریدن فراداستان، از تمهیدها و شگردهای مختلفی بهره بردهاند که در این پژوهش به معرفی و بررسی آنها پرداخته و معلوم شده است که چگونه این تمهیدها به خلق فراداستان منجر شدهاند و در نهایت، خاصیت فراداستان چه تأثیری بر فرم و محتوا و تأثیرگذاری داستانها داشته است.
New techniques of story-writing in the West have had a significant impact on Iranian fiction. Aspects of modern techniques can be found in short stories published in the past few years. One of these techniques is meta-fiction. In this article, several short stories published in 1990’s and 2000’s written by various authors are analyzed. The authors of these stories have used a variety of techniques to create the meta-fiction which are introduced and investigated in this study. It is shown how the use of such techniques has led to the creation of meta-fiction and what effect it has on the form and content of the story.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_982_1be6bd443d8d0855fc6ade73b450d5b1.pdf
داستان
فراداستان
دهة 70 و 80
تکنیک
باورپذیری
Story
meta-fiction
1990’s and 2000’s
techniques
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادبیات پارسی معاصر
2383-0549
2383-0557
2014-11-22
3
3
27
50
.
983
Research Paper
بررسی و تحلیل ساختار مناسبات خانوادگی در رمانهای اجتماعی دهة شصت
Analysis of Family Relationship in Persian
Social Novels in 1980’s
مریم عاملی رضایی
m_rezaei53@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ادبیات داستانی رشد و پیشرفت چشمگیری یافت، به گونهای که دهۀ شصت را در ایران، دهۀ ورود به رمان میدانند. اغلب رمانهای این دهه، درونمایهای اجتماعی دارند. برخی از این داستانها به مناسبات کلان اجتماعی و سیاسی پرداخته و بحرانهای اجتماعی را زمینۀ کار خود قرار دادهاند و برخی دیگر مناسبات و روابط میان فردی در درون خانواده را مورد نظر قرار دادهاند. مسئلة اصلی این پژوهش، شناخت و بررسی ساختار و مناسبات درون نهاد خانواده در رمان اجتماعی و واقعگرای دهۀ شصت است. خانواده، اولین نهاد اجتماعی است که روابط و مناسبات میان اعضای آن، معمولاً دستمایۀ تصویرسازی و خلق هنری در فضای داستان قرار میگیرد. در این مقاله با بررسی نمونههایی از چهار جریان مطرح رماننویسی در دهة شصت، الگویی تحلیلی از بازآفرینی مناسبات و روابط خانوادگی در رمانهای این دهه عرضه میگردد. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل تصویری است که از این نهاد اجتماعی در ادبیات داستانی بازتولید میشود تا گفتمان و روایت خاص ادبی این دهه را در رابطه با این نهاد ارزیابی کنیم. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و بر مبنای منابع کتابخانهای است. نتیجة این پژوهش نشان میدهد که در این دهه، نویسندگان با پرداختن به مناسبات خانوادگی، الگویی از مناسبات کلان اجتماعی را بازتاب میدهند و تضادها و چالشهای زندگی اجتماعی را با ایجاد یک همبستگی درونی و با درنظرگرفتن پیچیدگیهای روابط انسانی در مناسبات خانوادگی بازتولید میکنند. روابط خانوادگی در رمانهای این دهه بازتعریفی از روابط سنتی است.
The 1980’s is the decade of growth and development of social novels in Iran. The theme of some novels is about family relationship. The present study attempts to analyze the model of family relationship in novels. As a result of this study, it is revealed that the authors reflect the social relationship in family connections. The relationship between husband and wife, parents and children, women and marriages are analyzed in seven novels.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_983_89fb649e448c0c58b450858f6e4a1df2.pdf
رمان اجتماعی
دهة شصت
مناسبات و روابط عاطفی میان زن و شوهر
مناسبات و روابط میان نسلی
ازدواج
معیارهای همسرگزینی
Persian social novels
family
relationship
Marriage
divorce
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادبیات پارسی معاصر
2383-0549
2383-0557
2014-11-22
3
3
51
84
.
984
Research Paper
پیوند میان حافظ ایرانی و آموزههای نقد جدید غربی
Link between Iranian Hafiz and Principles
of Modern Western Criticism
علی محمدی
mohammadiali2@yahoo.com
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلیسینا همدان
اگر نگوییم دانستن نظریههای ادبی بر هر دانشجو و پژوهندهای که در جهان ادبیات کار و کوشش دارد، واجب است، نمیتوان گفت که ندانستن آن، نقصی آشکار نیست. امروز ادبیات جهان بنا بر نظریهها و نحلهها و مکتبها خوانده میشود و این امر اتفاقاً به فهم ادبی و فلسفی متن یاری میرساند. در این مقاله کوشش شده است با برخی از نظرها و اصول مقبول اندیشههای منتقدان غربی، رو به حافظ شود و حافظ با آن آرا و گفتهها از نو خوانده شود. در این خوانش، از منظر اصول مکتب کلاسیسیسم، فرمالیسم، ساختارگرایی و پساساختارگرایی و ادبیات سیاسی، بهطور فراگیر از حافظ سخن رفته و نتیجه گرفته شده که متن حافظ، با دلایل موجه، متنی پیشرو، فراگیر، جامعالاطراف و زنده و پوینده است.
If we do not consider knowledge of the literary theories obligatory for every student and researcher who works in the world of literature, we should at least consider lack of knowledge in this regard a manifest deficeit. World literature today is studied based on theories, traditions, and schools of thought. This helps our literary and philosophical understanding of the text. In this article we have made an attempt to approach Hafiz with the help of some well-known principles and ideas of Western critics, and reread Hafiz based on those ideas and principles. In this reading, we will deal with Hafiz comprehensively from the perspective of the principles of Classicism, Formalism, Structuralism, Post-Structuralism, and political literature. Finally, we conclude that Hafiz poetry is a leading, comprehensive, encyclopaedic, lively and dynamic text.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_984_95e9735dafba66915f3fbf2407607391.pdf
حافظ
کلاسیک
فرمالیسم
ساختارگرایی
پساساختارگرایی و ادبیات سیاسی
Hafiz
Classicism
formalism
Structuralism
Post-structuralism
Political Literature
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادبیات پارسی معاصر
2383-0549
2383-0557
2014-11-22
3
3
85
101
.
985
Research Paper
بررسی مؤلفههای مدرنیسم داستانی در ساختار پیرنگ رمان پوتینگِلی
An Analysis of the Elements of Modernism in Fictions:
A Case Study of Plot Structure in the Novel Muddy Boot
معصومه محمودی
m90mahmoodi@gmail.com
1
دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی
گرایش به نوشتن داستانهای روانشناختی، یکی از اصلیترین جریانها در داستاننویسی مدرن محسوب میشود. نویسنده با استفاده از شگردهایی میکوشد تا با واکاوی درون شخصیت/ شخصیتهای داستان، زندگی روحی آنان را فرانماید. در میان داستاننویسان زن ایرانی، منصوره حسینی اولین نویسندهای است که به خلق داستانی با شیوهای نزدیک به جریان سیال ذهن پرداخته است. پوتینگلی تنها اثر داستانی منصوره حسینی، نقاش و نویسندة تازه درگذشته است که تا به امروز کمتر توجهی به آن نشده است. در این مقاله نویسنده کوشیده است تا پیرنگ این داستان را از لحاظ ساختاری بررسی کند و مؤلفههای مدرن آن را با توجه به نمونههایی که در متن وجود دارد، تبیین نماید. بر اساس این بررسی میتوان گفت منصوره حسینی با بهرهگیری از شیوة روایت تکگویی درونی به سیاق جریان سیال ذهن و نقب زدن به ذهنیات شخصیت اصلی داستان، موفق به خلق داستانی مدرن با گرایش روانشناختی شده است.
The tendency towards writing psychological stories is considered as the most important flow in the modern story writing. In this storytelling style, the author attempts to delve into mind of the character/ s to find out more about their spiritual life. Amongst the female Iranian authors, Mansoureh Hosseini is the first one who has created stories using a style close to the stream of consciousness. Muddy Boot is the only story of this newly deceased author and painter which has not been studied at all. This paper tries to make a structural analysis of the plot of this story and illustrate its modern features given the samples taken from the text. It is concluded that Mansoureh Hosseini had been able to create a modern story with psychological tendency through the use of inner monologues and burrowing the things that go on in the mind of the main character.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_985_372086e047f51b5b1f3a0296074ac913.pdf
داستان مدرن
پیرنگ
منصوره حسینی
پوتینگلی
Modern story
plot
Mansoureh Hosseini
Muddy Boot
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادبیات پارسی معاصر
2383-0549
2383-0557
2014-11-22
3
3
103
123
.
986
Research Paper
رویکردی به مدرنیته در شعر منوچهر آتشی
Modernity in Manuchehr Atashi's Poem Approach
محمدامیر مشهدی
mohammadamirmashhadi@yahoo.com
1
یعقوب فولادی
fouladi_yaghoub@yahoo.com
2
خلیل نیکخواه
n.khalil@yahoo.com
3
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
کارشناسارشد زبان و ادبیات فارسی
کارشناسارشد زبان و ادبیات فارسی
در سدههای اخیر و در پی ارتباط ایرانیان با ممالک غربی و تلاش برای مدرنیزه کردن ایران در عرصههای مختلف صنعتی، نظامی، آموزشی و فرهنگی و همچنین آشنایی روشنفکران ایرانی با اندیشهورزان غربی، اندیشههای مدرن در همة عرصههای زندگی ما ایرانیان از جمله هنر و ادبیات تأثیر بسیار شگرفی بر جای میگذارد. شعر امروز ایران نیز در دورة مشروطه با نوجوییهای شاعرانی چند، راه خود را به سوی تغییر و تحول آغاز مینماید، تا اینکه «نیمایوشیج» به عنوان «پدر شعر نو» پارسی، سنگِ بنای جدیدی در عرصة شعر فارسی میگذارد که بعدها همفکران و پیروان او این راه را ادامه میدهند؛ اما با پیچیدهتر شدن مناسبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و آشنایی برخی از روشنفکران و مترجمان با شعر مدرن جهان، عدهای از شاعران پا را از سنتشکنیهای نیما فراتر میگذارند و یکسره ساختار شعر نیمایی را برهممیزنند و در پی ایجاد جریانهای تازهای در شعر امروز برمیآیند. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آیا آشنایی منوچهر آتشی (سورنا) با ادبیات مدرن غرب باعث تأثیرپذیری وی از آن نوع ادبیات و بازتاب آن اندیشهها و ویژگیها در شعر و اندیشهاش شده است یا خیر؟ و اگر پاسخ مثبت است، این آشنایی تا چه حد بر شعر آتشی تأثیرگذار بوده است؟ نتیجهگیری مقاله آن است که آشنایی منوچهر آتشی با ادبیات و شاعران غرب بر شعر و اندیشة او تغییرات محسوس و بنیادینی به وجود آورده است؛ به گونهای که با بهرهگیری از این نگاه و بینش تازه نسبت به جهان، او تبدیل به یکی از شاعران پیشرو این عرصه در شعر فارسی شده است و این تأثیرات هم در سطوح زبانی(صوری) و هم در سطوح محتوایی شعر او چشمگیر است.
At resent centuries and following of Iranians communication with western countries and attempt to modernize Iran in varius industrial, military, instructional and cultural areas, and so, Iranian broad-minded acquaintance with western reflectives, modern thoughts have remained great effect an all of us-Iranian lives spaces specially art and literature. Iran's today poem, also at constitutional period, starts its direction toward change and transition by some poet's new searches. So that, "Nima Youshij", as a "father of new Persian poem" establishes a new foundation at Persian poem area which later, his followers and same-minded men follow his path. By being more complicat political, cultural and social occasions and broad-minded and translators acquaintance with modern world poem, some poets go beyond Nima's bteaking with tradition and destroyed completely the Nimaian's poem structure and looking for a new circulation in today poem. This study seeks to answer the question that; is introduction of "Manouchehr Atashi" (Sorna) with modern west literature cause to influenced him and reflects that thought and feauters in his poetry and his thoughts or not? And if yes, to what extent this introduction has effected on Atashi’s poetry? The result of paper is Manouchehr Atashi’s familiarity with literature and poetry and poets of West has tangible and fundamental change on his ideas and his poetry, In a way that utilizes this view and fresh insights to the world, he has become one of avant-gard poet in this field in Persian poetry and these effects in the linguistic levels (nominal) and the content of his poetry is remarkable.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_986_a789e4be0b27050c133b8da7a654ccff.pdf
مدرنیته
ویژگیهای مدرنیته
شعر معاصر
منوچهر آتشی
شعر آتشی
Modernity
Modernity characteristics
Contemporary poem
Manuchehr Atashi
Atash's poem
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادبیات پارسی معاصر
2383-0549
2383-0557
2014-11-22
3
3
125
152
.
987
Research Paper
بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازکالملائکه
The Evaluative Study of Political Themes of the Poems by Sepideh Kashani and Nazik al-Malaika
معصومه نعمتی قزوینی
m.n136089@yahoo.com
1
طاهره ایشانی
tahereh.ishany@ihcs.ac.ir
2
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
جامعهشناسی ادبیات به عنوان یکی از شاخههای جامعهشناسی هنر، ساخت و کارکرد اجتماعی ادبیات را بررسی نموده و در تحلیل آثار ادبی بیشتر به عوامل بیرونی آن توجه دارد. از این منظر، ادبیات هر ملت میتواند تصاویری فرضی را از واقعیتهای موجود ارائه داده و نکتههای کلی تاریخ اجتماع را به عنوان سندی اجتماعی در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد. در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و آماری به بررسی اشعار سیاسی سپیده کاشانی و نازکالملائکه، دو تن از شاعران نوگرای پارسی و عربی پرداخته شده است. حاصل این نوشتار ضمن این که نشان از بازتاب مضامین سیاسی مشابه همچون جنگ، حوادث سیاسی داخلی، مسائل سیاسی دیگر کشورها، شخصیتهای مهم سیاسی، زنان و مبارزه و ... در اشعار هر دو شاعر دارد، گویای تفاوتهایی است که به دلیل شرایط خاص محیطی هر یک از آنان ایجاد گردیده است. بیشک تأثیرپذیری هر دو شاعر از بسترهای سیاسی و اجتماعی عصر خویش علاوه بر آن که بر حضور فعال زنان شاعر در عرصههای اجتماعی و ادبی اشاره دارد، میتواند تأیید روشنی بر نظریة اجتماعی ادبیات نیز به شمار آید.
In the sociology of literature as one of the branches of sociology of art studies, the composition and function of literature and the relation between society and literature, the external elements are mostly considered when analyzing literary works. From this viewpoint, the literature of every nation can present hypothetical illustrations from existing realities and provide general points of society’s history as a social document for researchers and thinkers in this field. In the present study, political poems of Sepideh Kashani and Nazik al-Malaika (two of the Persian and Arab modernist poets) are analyzed by using a descriptive-analytic and statistical method. The analysis indicates similar political themes like war and related issues, which refer to political events, political issues of other countries, important political figures, women, struggle, etc. in the poems of both poets. The results reveal the differences between the two poets which are due to the special environmental conditions of both of them. Undoubtedly, both poets are influenced by social and political contexts of their own time. In addition, referring to active participation of women in social and literary fields can be a clear confirmation of literature’s social theory.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_987_c88e1028974c39f97f8f573770350b0f.pdf
شعر معاصر پارسی
شعر معاصر عربی
سپیده کاشانی
نازکالملائکه
مضامین سیاسی
Persian Contemporary Poetry
Arabic contemporary poetry
Sepideh Kashani
Nazik Al-Malaika
political themes
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ادبیات پارسی معاصر
2383-0549
2383-0557
2014-11-22
3
3
153
172
.
988
Research Paper
جلوههای خاص موسیقایی تصویری و زبانی در هزاره دوم آهوی کوهی
Special Visual and Verbal Musical Effects in the Book
Second Millennium of Mountain Deer
عفت نقابی
neghabi_2007@yahoo.com
1
معصومه فرجپور
2
استادیار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)
دانشجوی دکتری، دانشگاه رازی کرمانشاه
مجموعه عواملی که زبان شعر را از زبان روزمره به اعتبار بخشیدن آهنگ و توازن امتیاز میبخشند و در حقیقت از رهگذر نظام موسیقایی سبب رستاخیر کلمهها و تشخص واژهها در زبان میشوند، گروه موسیقایی نامیدهاند. این گروه موسیقایی خود عوامل شناختهشدهای چون موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی دارد که کموبیش شناخته شده است و عوامل شناختهنشدهای نیز دارد که فقط قابل حس است و گاه تصویری است که علاوه بر لذت شنیداری، حظ دیداری آن نیز نصیب خواننده میگردد. شفیعی کدکنی (م.سرشک)، شاعر برجستة معاصر، توجه خاصی به موسیقی شعر داشته و در انتقال عواطف شعری خود از جلوههای مختلف موسیقی شعر بهره جسته است. با توجه به اینکه شفیعی خود در عرصة موسیقی شعر صاحبنظر است و با عنایت به این مسئله که او به هماهنگی موسیقی با عاطفه و معنای حاکم بر شعر و تأثیر بسزایی که این عوامل بر فهم و ایجاد لذت در خواننده دارد، واقف است، این سؤال مطرح است که علاوه بر عوامل شناخته شدة موسیقی چه عوامل و عناصر دیگری در موسیقی شعر شفیعی مؤثرند؟ ما در این مقال به بررسی این عوامل موسیقایی و عناصر شناخته نشده که در شعر شفیعی قابل حساند و به نوعی در ایجاد، تقویت و یا تغییر موسیقی شعر شفیعی مؤثرند، اما در حوزة هیچ کدام از انواع چهارگانة موسیقی شعر نمیگنجند پرداخته و تمام اشعار هزاره دوم آهوی کوهی را از این منظر بررسی کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که عوامل موسیقایی تصویری چون برشهای درونمصراعی و عناصر زبانی چون کاربرد آرکائیک زبان نیز در موسیقی و آهنگین نمودن شعر شفیعی تأثیر بسزایی دارند.
A series of factors distinguish the poetry from everyday language, tone and balance through the resurrection of the musical language of words are called musical groups, which in turn, has factors such as the external, lateral, internal and spiritual music that is more or less known. But it has some unknown factors too which can only be felt and sometimes are visual, adding to the pleasure the reader gets from reading the poem. Shafiei Kadkani, a great contemporary poet has paid special attention to the poetic music and has used various musical poetic effects. Shafiei Kadkani is a great expert in poetic music and that he knows well about the coordination between music, emotion and meaning of poetry and the great effect of these factors on the understanding and pleasure of the readers. Given the above said facts, the question is what elements are effective in the music of Kadkani’s poems other than already known ones? This paper aims at examining other unknown musical factors in poems of the Shafiei Kadkani that are felt and somehow play a role in creating, strengthening or changing the poetic music in his works. By studying all the poems in the book Second Millennium of Mountain Deer, it is concluded that visual musical elements such as cuts within the hemistich and verbal elements such as archaism are very effective in the music of poems by Shafiei Kadkani.
https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_988_7c61e213f1101566f39723ae4f19638b.pdf
شعر معاصر
موسیقی شعر
شفیعی کدکنی (م. سرشک)
هزاره دوم آهوی کوهی
برشهای درون مصراعی
آرکائیسم زبانی
contemporary poetry
musical poetry
Shafiei Kadkani
Second Millennium of Mountain Deer
cuts within the hemistich
linguistic archaism