@article { author = {Arekhi, Mahmood and khojasteh, faramarz and Jamali, Atefeh}, title = {Order or Dominance: An Inquiry into Police Representation in Fiction}, journal = {Contemporary Persian Literature}, volume = {10}, number = {2}, pages = {1-25}, year = {2021}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0549}, eissn = {2383-0557}, doi = {10.30465/copl.2021.6144}, abstract = {The police institution is one of the topics that has found its way into contemporary Persian fiction and has been represented in the works of Iranian novelists.Carefully in these fictional works, it can be seen that the police institution had different representations in the works of authors attributed to different intellectual / literary currents, and the image of the police in the works of these intellectual currents is a different image.In this paper,To investigate this issue, three works of fiction that symbolize three different currents of thought in the contemporary history of Iran have been selected and studied and comparatively analyzed.These works include the novel "Terrible Tehran" by Morteza Mushfegh Kazemi, the story of "Gileh Mard" by the Bozorg Alavi and the novel "Secrets of My Land" by Reza Barahani. Each of the authors of these works, have different worldviews and look at society and social phenomena differently from the other two authors.It seems that the "element of time" and the difference in the type of "worldview" of these three authors, which is itself influenced by the historical discourse of their time, has caused a difference in the appearance of the police in their works and has led to different representations of the police in the works of these three writers.Findings of this study show that Persian fiction in connection with the social and discourse disciplines of the period, sometimes the police institution in opposition to the people's revolution and advocates of superficial reforms and "system", and sometimes in the form of dominance and class domination and the interests of the owners and the capitalists, and sometimes this institution in its connection with imperialism and the "West," are portrayed as "other."}, keywords = {Keywords:Contemporary Fiction,Police Institution,Terrible Tehran,Gileh Mard,Secrets of My Land}, title_fa = {نظم یا سلطه: نگاهی به بازنمایی پلیس در ادبیات داستانی}, abstract_fa = {نهاد پلیس یکی از موضوعاتی است که به ادبیات داستانی معاصر فارسی راه یافته و در آثار داستان­نویسان ایرانی بازنمایی شده است. با دقت در این آثار داستانی می­توان دریافت که نهاد پلیس در آثار نویسندگان منتسب به جریان­های فکری/ ادبی مختلف، بازنمایی­های متفاوتی داشته و تصویر پلیس در آثار این جریان­های فکری، تصویری متفاوت است. برای بررسی این موضوع، در این مقاله، سه اثر داستانی که نماد سه جریان فکری متفاوت در تاریخ معاصر ایران هستند انتخاب، و مورد بررسی و تحلیل تطبیقی قرار گرفته­اند. این آثار عبارتند از رمان «تهران مخوف» از مرتضی مشفق­کاظمی، داستان «گیله مرد» از بزرگ علوی و رمان «رازهای سرزمین من» از رضا براهنی. هر کدام از نویسندگان این آثار، به یک جریان فکری در دوره­های مختلف تاریخ معاصر تعلّق دارند و به­گونه­ای متفاوت از دو نویسنده دیگر به اجتماع و پدیده­های اجتماعی می­نگرند. به نظر می­رسد که «عنصر زمان» و تفاوت در نوع «جهان­بینی» این سه نویسنده که خود، متأثر از گفتمان تاریخی عصر آنان است باعث تفاوت سیمای پلیس در آثار آن­ها شده و بازنمایی­های متفاوت پلیس را در آثار این سه نویسنده رقم زده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که ادبیات داستانی فارسی در پیوندی با نظم­های اجتماعی و گفتمانی دوره­ها، نهاد پلیس را گاه در تقابل با انقلاب مردمی و مدافع اصلاحات سطحی و «نظام»، و گاه آن را در هیأت ساز و برگ­های سلطه و چیرگی طبقاتی و تأمین­کنندۀ منافع مالکان و سرمایه­داران و گاه این نهاد را در پیوند و نسبتش با امپریالیسم و «غرب»، همچون «دیگری» به تصویر کشیده است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: ادبیات داستانی معاصر,نهاد پلیس,تهران مخوف,گیله مرد,رازهای سرزمین من}, url = {https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_6144.html}, eprint = {https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_6144_8d9db2af2b263d6d7249cdd9b3125f8f.pdf} }