@article { author = {., .}, title = {.}, journal = {Contemporary Persian Literature}, volume = {7}, number = {1}, pages = {117-137}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0549}, eissn = {2383-0557}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {نقد و بررسی درسنامه‌های متون ادبی- تاریخی}, abstract_fa = {درسنامه‌های متن‌محور بخش مهمی از کتابهای آموزشی رشتة زبان و ادبیات فارسی را تشکیل می‌دهند و با توجه به این که پیوندهای اولیه دانشجویان با متون بر مبنای این درس‌نامه‌ها که عمدتاً گزیده‌هایی از متون مفصل‌تر هستند صورت می­گیرد، مسائلی مانند چگونگی تنظیم سرفصل‌های پیشنهادی مصوب، نحوة تألیف، کیفیت و کمیت این درسنامه‌ها در حوزة طرح مسائل نظری، گزینش متن، کم و کیف توضیحات و فهرست‌ها و ضمائم آن در امر آموزش بسیار مهم است. مقالة حاضر سرفصل‌های مربوط به درس‌های ادبی- تاریخی (در سرفصل قدیم: تاریخ بیهقی و تاریخ جهانگشای جوینی) و مهم‌ترین درسنامه‌های تألیفی این دو متن را در رشتة زبان و ادبیات فارسی مرور می­کند و علاوه بر نقد و بررسی این درسنامه‌ها و برشمردن نقاط قوت و ضعف آن‌ها؛ در خصوص دو سرفصل مرتبط با متون ادبی- تاریخی در سرفصل تازه مصوب شدة دورة کارشناسی زبان و ادبیات فارسی پیشنهادهایی مبنی بر تغییر عنوان و محتوای آن‌ها ارائه می‌کند.}, keywords_fa = {تاریخ بیهقی,تاریخ جهانگشای جوینی,درسنامه‌های متون ادبی- تاریخی,سرفصل کارشناسی زبان و ادبیات فارسی}, url = {https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2616.html}, eprint = {https://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2616_71adfd2591241a02c55344a353eaaf54.pdf} }